فاصله گرفتن از قرآن و عترت به مرگ انسانیت می‌انجامد
کد خبر: 4207726
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
در مراسم شب قدر مشهد اردهال مطرح شد

فاصله گرفتن از قرآن و عترت به مرگ انسانیت می‌انجامد

یک کارشناس مذهبی گفت: مشکل بشریت امروز،‌ مرگ انسانیت و این به‌دلیل فاصله گرفتن از قرآن و عترت است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری کارشناس برنامه سمت خدابه گزارش ایکنا از اصفهان، نخستین مراسم احیای شب قدر در رمضان ۱۴۴۵، سحرگاه ١١ فروردین‌ماه در جوار بارگاه حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) واقع در مشهد اردهال کاشان برگزار شد. 

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، کارشناس مذهبی برنامه «سمت خدا» در این مراسم با بیان اینکه خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ...؛ ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند، اجابت کنید...»، اظهار کرد: طبق این آیه هر کس می‌خواهد حیات پیدا کند، باید به قرآن و کلمات محمد و آل محمد(ص) متوسل شود و رمز شب احیا نیز همین است.

وی ادامه داد: شخصی گفت قرآن قدیمی شده است، باید آن را کنار بگذاریم. گفتم این سخن را می‌پذیرم؛ پس از این لحظه هرچه قدیمی‌ست، کنار می‌گذاریم، مثل خورشید؛ اما در نظر بگیرید که در این صورت همه موجودات از بین می‌روند؛ چرا که خورشید برای حیات نباتی ماست. ما سه نوع حیات داریم؛ نباتی نظیر گیاهان، حیوانی و انسانی. هر کس می‌خواهد انسانیتش زنده بماند، راه حلش ارتزاق از قرآن است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مشکل بشریت امروز مرگ انسانیت است، اضافه کرد: ما می‌بینیم که در عرض ۶ ماه نزدیک به ۳۳ هزار انسان در غزه کشته شده‌اند و این به‌دلیل مرگ انسانیت میان صهیونیست‌هاست؛ چرا که از قرآن و عترت فاصله گرفته‌اند. ما هم گرچه مسلمان هستیم؛ اما اگر این دو را کنار بگذاریم، انسانیت درونمان می‌میرد. شب احیا برای این است که ما با قرآن و روایات اهل بیت(ع) خود را زنده کنیم. زنده بودن به تعقل انسان برمی‌گردد و تنها تفاوتی که انسان را از حیوانات متمایز می‌کند، همین قوه تعقل است. در آیه ۱۰ سوره ملک می‌خوانیم: «وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في أَصْحابِ السَّعيرِ؛ و مى‌گويند که اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقل مى‌كرديم، در ميان دوزخيان نبوديم.» 

وی گفت: نزدیک به ۲۵۴ آیه از آیات قرآن کریم ما را به تعقل، تدبر، تفکر، تأمل و تذکر دعوت می‌کند. قرآن می‌فرماید که اگر شما عاقل شوید، زنده‌اید، در این صورت خوابتان هم حیات است؛ اما روایاتی وجود دارد که می‌گوید اکثر مردم در خواب هستند و وقتی می‌میرند، تازه زنده می‌شوند. در آیه ٢٢ سوره ق می‌خوانیم: «لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ و تو (ای آدمی نادان) از این (روز سخت مرگ) در غفلت بودی تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختیم و امروز چشم بصیرتت بیناتر گردید.» همچنین در آیه ٩٩ و ١٠٠ سوره مؤمنون آمده است: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ...؛ تا آن‌گاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد، مى‏‌گويد پروردگارا مرا بازگردانيد؛ شايد من در آنچه وانهاده‏‌ام، كار نيكى انجام دهم.» 

ماندگاری با بیان اینکه بیداری سه علامت دارد، اظهار کرد: هر کس از احیای سه شب قدر زنده شود، باید این سه حقیقت را در وجود خود بیابد؛ نخست «دل نبستن» است. آیه ٢٣ سوره حدید می‌فرماید: «لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ...؛ تا هرگز بر آنچه از دست شما رود، دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد، مغرور و دلشاد نگردید...» انسان وقتی زنده می‌شود که باور کند تمام دارایی‌های دنیا موقتی، امانتی و مأموریتی‌ست.

وی ادامه داد: شهادت حضرت زهرا(س)، شرکت نکردن در جهاد همراه امیرالمؤمنین(ع) و شهادت ایشان، تنهایی امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع)، نمونه‌هایی از حوادثی‌ست که ناشی از دل بستن مردم به دنیا بود. هنوز هم شاهد چنین دلبستگی‌هایی هستیم. برای مثال در حوادث سال گذشته که دو جوان مشهدی به نام‌های «دانیال رضازاده» و «حسین زینال‌زاده» را با چاقو در مشهد کشتند، مردم ایستاده بودند و نگاه می‌کردند. وقتی پرسیدیم چرا کاری نمی‌کردید؟ می‌گفتند که ترسیدیم صدمه ببینیم. این‌ها دلبسته دنیا بودند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه قرآن مردم دنیا را به چند دسته تقسیم می‌کند، گفت: آیه ٢٠٠ سوره بقره می‌فرماید: «... فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ؛ و از مردم كسى‌ست كه مى‏‌گويد پروردگارا به ما در همين دنيا عطا كن و حال آنكه براى او در آخرت نصيبى نيست.» عده‌ای از مردم فقط دنیا را می‌خواهند و برای آنان بهره‌ای از آخرت نیست. در آیه ٢٠١ سوره بقره نیز آمده است: «وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ و برخى از آنان مى‏‌گويند پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت نيز نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش دور نگه دار.» دسته ای از مردم هم دنیا و آخرت را با هم طلب می‌کنند.

وی تصریح کرد: در آیه ۸۳ سوره قصص می‌خوانیم: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا...؛ آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى‏‌دهيم كه در زمين خواستار برترى و فساد نيستند.» تعدادی از انسان‌ها هم فقط خواستار به دست آوردن آخرت هستند که اینان، افراد بزرگی محسوب می‌شوند. 

ماندگاری دومین نشانه بیداری را «بار بستن» دانست و بیان کرد: قرآن کریم در آیه ۱۹۷ سوره بقره می‌فرماید: «... وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ...؛ و زاد و توشه تهيه كنيد كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكاری‌ست.» امیرالمؤمنین(ع)، این انسان بزرگ و وارسته چنین می‌فرماید: «آهِ مِن قِلَّةِ الزّادِ و طُولِ الطَّريقِ و بُعدِ السَّفَرِ...؛ آه از كمبود توشه و درازى راه و دورى سفر.» استدلالی منطقی در پشت این سخن نهفته است. یک خودرو بنا به مسافتی که می‌خواهد طی کند، به بنزین بیشتری نیاز دارد. بُعد سفر ما در آخرت بی‌نهایت است؛ پس باید توشه زیادی همراه داشته باشیم. هرجا دیدید که همکاری در به ثمر رساندن عملی، صندوق ذخیره آخرت می‌شود، در آن مشارکت داشته باشید.

وی در پایان از «دل نشکستن» به‌مثابه سومین نشانه بیداری یاد کرد و گفت: هر شخصی که زنده باشد، می‌داند که جبران دل شکستن در عالم آخرت بسیار سخت است. سعی کنیم که در شب‌های قدر، خود را با آراستن به این سه خصیصه زنده کنیم.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha