قضا و قدر دو جریان در اختیار انسان برای تعیین سرنوشت است
کد خبر: 4207671
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
آیت‌الله علم‌الهدی:

قضا و قدر دو جریان در اختیار انسان برای تعیین سرنوشت است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: تعیین سرنوشت در عرصه زندگی با خود انسان است و آنچه مقدر می‌شود، بر حسب اراده در استفاده از قضا و قدر الهی است. قضا و قدر دو جریان محسوب می‌شود که براساس آفرینش در اختیار افراد بشر قرار گرفته‌اند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، شامگاه 10 فروردین‌ماه، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و در اولین شب از لیالی قدر، در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: ارزشمندترین فرصت، شب قدر است و خداوند توفیق داده در جوار حریم رضوی توسل خود را به ساحت داشته باشیم و از این طریق  خط عبودیت و بندگی خدا را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در اذهان همه وجود دارد، این است که می‌گویند شب قدر شب تقدیر است و سرنوشت انسان توسط ذات اقدس پروردگار تعیین می‌شود، در حالیکه مطلب اینگونه نیست، شب و روز برای ما که در ظرف زمان قرار داریم مطرح است.

علم‌الهدی با بیان اینکه زمان در کار خدا موجودیت ندارد، بیان کرد: ذات مقدس حق مسلط بر تمام شرایط خلقت و آفرینش است و آنچه در هر لحظه اراده کند به وقوع خواهد پیوست، اما میان اراده و تقدیر مراد فاصله زیادی نیست.

امام جمعه مشهد افزود: تعیین سرنوشت در عرصه زندگی با خود انسان است. هر انسانی سرنوشت خود را تعیین می‌کند و آنچه مقدر می‌شود، بر حسب اراده در استفاده از قضا و قدر الهی است. قضا و قدر دو جریان هستند که براساس آفرینش در اختیار افراد بشر قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: انسان قضا و قدر الهی را به کار می‌بندند و براساس آن برای عرصه زندگی خود تصمیم‌گیری می‌کنند، شب قدر، شب تعیین سرنوشت است، اما خود انسان آن را تعیین می‌کند و امتیاز امشب در تعیین سرنوشت این است که ما هستیم که بر حسب آرمان و بر خط باورمندی به خدا جریان زندگی خود را در تمام عمر در امشب رقم بزنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسئله قضا و قدر الهی به این معنا نیست که پروردگار چیزی (بدی‌ها و ناملایمات زندگی) را برای ما مقدر کرده است، اظهار کرد: قضا قانون طبیعت و قدر اندازه موجودات است که تطبیق اندازه موجودات با یکدیگر قضا را به وجود می‌آورد.

علم‌الهدی ادامه داد: سنگی برمی‌داریم و آن را به طرف شخص پرتاب می‌کنیم، این سنگ به سر فردی اصابت می‌کند و سر او می‌شکند، این سر به قضا و قدر الهی شکست اما شکننده آن شما هستید، خداوند قدر این سنگ را سخت و محکم آفرید پس قدر سنگ سختی و محکم بودن آن است.

وی گفت: قدر سر شخص به این است که جمجمه آن از استخوان باریکی آفریده شده است،  در این مسئله دو قدر با هم اصابت کرد و سر شکست، اما آن را خدا نشکست، بلکه اصابت دو قدر باهم باعث شکسته شدن این سر با اصابت سنگ شد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: سرنوشت ما به دست خود ما تعیین می‌شود و در این شب می‌توانیم سرنوشت خود را بسازیم زیرا خداوند شب قدر را فرصتی برای ما قرار داد تا اگر انسانی در مسیر گناه و سرپیچی از فرمان خدا قرار گرفته است و در جاده زندگی خود به سمت شقاوت ابدی گام برمی‌دارد به سوی صراط مستقیم تغییر جهت دهد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: عبادت در این شب معادل 1000 ماه یعنی 83 سال عمر انسان است، خداوند در این شب امکانات ویژه‌ای در اختیار بندگان قرار داده است و بندگان خداوند می‌توانند عمر 83 ساله خود را بسازند. امشب تقدیر همه انسان‌ها مشخص می‌شود و این خود انسان است که سرنوشت خود را تعیین می‌کند و تصمیم می‌گیرد در مسیر عبودیت قرار گیرد.

امام جمعه مشهد افزود: امشب شبی است که انسان تصمیم می‌گیرد و اراده می‌کند اگر راهی رفته‌ که نادرست بوده می‌تواند، در جریان عبودیت قرار گیرد و این فرصت را خدا در این شب فراهم کرده است و همه موانع را خدا امشب از سر راه برمی‌دارد، لذا اگر مسیر ارتباط با خدا را برهم زدیم امشب خدا همه مسیرها را هموار کرده و اگر بخواهیم زندگی را عوض کنیم، امشب خدا زمینه را فراهم کرده است.

علم‌الهدی به احادیث و روایاتی از امام صادق(ع) پیرامون اهمیت شب‌های قدر اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می‌شود، تصویب آن در بیست و یکم و تنفیذش در شب بیست و سوم صورت می‌گیرد»، همچنین این امام بزرگوار در جواب این پرسش که چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است، فرمود «کار نیک در شب‌های قدر از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد، بهتر است».

ولایت امیرالمؤمنین(ع) امتیاز شیعیان در شب قدر است 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: امتیاز دیگر ما شیعیان در امشب این است که دست ما در دستان امیرالمؤمنین(ع) است. تنها در خانه خدا نیامده‌ایم ما با علی(ع) در خانه خدا آمده‌ایم آقا دست ما را گرفته تا در خانه خدا پیدا شویم، یک عمر با خدا فاصله داشتیم و ما را آورده تا با خدا آشتی دهد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: اینکه می‌گویند علی(ع) اول مظلوم عالم است، این است که جریان مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) فقط شهادت وی به دست ابن ملجم نبود، یک زخم سر، جریان مظلومیت مولا نبود. بلکه این مظلومیت وسیع‌تر  بود و در سیر زندگانی هیچ انسانی جز امیرالمؤمنین وجود نداشت و آن این بود که ارزش را به ضد ارزش تبدیل کردند و امیرالمؤمنین را کوبیدند.

علم‎‌‌الهدی افزود: در جنگ بدر، گردن‌کشانی که ستم کردند، به دست امیرالمؤمنین نابود شدند، جریانی آمد و این موضوع را به ضد ارزش تبدیل کرد. با این دلیل که علی(ع) سابقه خشونت دارد و مردم وی را به عنوان رهبر و امام خود قبول ندارند، لذا عوام افراد را گول زدند و نخبگان را سوژه عملیات روانی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به جریانات بعد از رحلت پیامبر(ص)، گفت: جریان دروغ مردمی را راه انداختند و گفتند مردم باید سرنوشت را در دست بگیرند، آنان رهبر دیکته شده نمی‌خواهند. درست است که مردم رهبر دیکته شده یک جریان سیاسی را نمی‌خواهند، اما آنان رهبر دیکته شده خدا را نخواستند و لذا جریان رهبری از خط امامت خارج و با اقدامی مشرکانه مردم در برابر خدا قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha