افزایش مشارکت انتخاباتی نیازمند اعتمادآفرینی جریان‌های سیاسی است
کد خبر: 4206130
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
سهراب انبارکی:

افزایش مشارکت انتخاباتی نیازمند اعتمادآفرینی جریان‌های سیاسی است

رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان کشور با اشاره به تبلور فعالیت جریان‌های سیاسی در دوره انتخابات گفت: جریان‌های سیاسی اگر برای مردم اعتمادزایی کنند و این پیام را به جامعه منتقل کنند که کارکرد آنها فقط در زمان انتخابات نیست باعث اعتماد مردم به خود و افزایش مشارکت در انتخابات ادوار بعدی می‌شوند.

سهراب انبارکی، رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان کشور

سهراب انبارکی، رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت آسیب‌شناسی میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: با توجه به ارتباط انتخابات با مشروعیت و مقبولیت حکومت، آسیب‌شناسی انتخابات و میزان مشارکت انتخاباتی بحثی مهم و غیرقابل اجتناب است، کما اینکه در سنوات گذشته هم آسیب‌شناسی‌های انتخاباتی صورت گرفت. اگر آسیب‌شناسی انتخاباتی به موقع صورت بگیرد، می‌توان از آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد.
 
وی افزود: در انتخابات اخیر با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری چند عنصر بسیار مهم برشمرده شد: مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت. به نظر من عناصر یادشده باید آسیب‌شناسی شود و این سوال مطرح شود که چرا مشارکت نسبت به ادوار گذشته پایین‌تر بود.
 

تأثیر فضای منفی جنگ رسانه‌ای بر کاهش مشارکت

 
انبارکی در تشریح عناصر و مؤلفه‌های مؤثر در پایین بودن میزان مشارکت نسبت به ادوار گذشته اظهار کرد: از عناصر مؤثر در پایین آمدن میزان مشارکت، هجمه رسانه‌ای و تحریم‌های دشمن بود، هر چند که این نیرنگ دشمنان خنثی شد، اما باید پذیرفت که فضای روانی منفی تأثیر خود را بر میزان مشارکت مردم گذاشت.
 
وی وضعیت معیشتی و اقتصادی را دیگر مؤلفه تأثیرگذار در میزان مشارکت دانست و گفت:‌ لازم است که مسئولین برای بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات ادوار بعد، برای بهبود معیشت مردم برنامه‌ریزی و اقدامات جدی داشته باشند.
 
این حقوقدان بیان کرد: برای ارزیابی بهتر آسیب‌شناسی باید عناصر یاد شده مانند رقابت و سلامت با یکدیگر ترکیب شود و هر چه تاکید بیشتری بر این عناصر داشته باشیم، قطعا میزان مشارکت بهتری خواهیم داشت. برای مثال همانطور که رهبر انقلاب اسلامی گفتند انتخابات باید رقابتی باشد و سلیقه‌های بیشتری در انتخابات شرکت کنند چرا که رقابت باعث بالا رفتن میزان مشارکت می‌شود.
 
انبارکی بیان کرد: سلامت یکی دیگر از عناصر مهم انتخاباتی است. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند هرچه بتوانیم انتخابات سالم‌تری برگزار کنیم، آنگاه میزان مشارکت بالاتری خواهیم داشت. لذا از هم اکنون باید با یک برنامه‌ریزی مدون سعی در بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا داشته باشیم.
 

لزوم اعتمادزایی جریان‌های سیاسی  

 
این حقوقدان درباره تأثیر احزاب و جریان‌های سیاسی بر میزان مشارکت گفت: یکی از آسیب‌های جریانات سیاسی در کشورهای جهان سوم، تبلور جریان‌های سیاسی صرفا در انتخابات است و وقتی مردم تبلور جریان‌های سیاسی را فقط در زمان انتخابات مشاهده می‌کنند، آنگاه متوجه نیت سیاسی و جناحی آنها می‌شوند، بنابراین جریان‌های سیاسی برای تأثیرگذاری بیشتر در انتخابات بعدی، باید از الان برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند اعتماد مردم را نیز به دست آوردند.
 
وی ادامه داد: جریان‌های سیاسی اگر برای مردم اعتمادزایی کنند و به مردم این پیام را برسانند که کارکرد جریان‌ها فقط در زمان انتخابات نیست باعث اعتماد مردم به خود می‌شوند. برای مثال جریان‌های سیاسی باید مطالبه‌گری و هم‌افزایی با مجلس داشته باشند تا مردم به این نتیجه برسند که احزاب دارای هدف و برنامه هستند و انتخابات باید هدف آخر جریان‌ها باشد اما متأسفانه احزاب در زمان انتخابات به صورت قارچ‌گونه ظهور و بروز پیدا می‌کنند و مردم متوجه ظهور مقطعی آن‌ها می‌شوند و به‌ آن‌ها اعتماد نمی‌کنند.
 
انبارکی بیان کرد: شرکت در انتخابات بنا به گفته امامین انقلاب، یک وظیفه شرعی، قانونی و عرفی است تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که اگر کسی بنده را هم قبول ندارد در انتخابات شرکت کند، بنابراین نمی‌توان انتخابات را مربوط به یک حزب یا جریان دانست، پس برای اینکه بتوانیم در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها مشارکت بیشتری داشته باشیم، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید برای افزایش مشارکت مردم فعالانه عمل کنند تا نظام اسلامی مستحکم‌تر شود.
 
گفت‌وگو از مصطفی اعتباری
انتهای پیام
captcha