تمرکز بر اقتصاد و معیشت؛ برنامه اصلی مجلس دوازدهم
کد خبر: 4205883
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
بخشایش‌ اردستانی بیان کرد:

تمرکز بر اقتصاد و معیشت؛ برنامه اصلی مجلس دوازدهم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مهمترین اولویت مجلس دوازدهم را اقتصاد و معیشت مردم ارزیابی کرد و گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد و معیشت مردم شرایط بهتری پیدا کند باید بسیاری از سیاست‌های کلی و جزئی در این راستا طراحی شوند.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت آسیب‌شناسی مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات با توجه به تکرار آن در سه دوره متوالی انتخابات کشور، گفت: افراط و تفریط، رذیلت است و فضیلت در اعتدال است. پیش از این سه دوره، مقامات جمهوری اسلامی سعی می‌کردند، انتخابات را حالت رفراندوم دهند و حال آنکه انتخابات کارکرد انتخابات دارد نه کارکرد رفراندوم.  

وی با تأکید بر اینکه انتخابات برگزار می‌شود تا نمایندگان مجلس از سوی مردم منتخب شوند، تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم از انتخاباتی که وظیفه‌اش تعیین نمایندگان مجلس است رفراندوم برگزار کنیم و بگوییم چون مردم شرکت کردند پس نظام مشروعیت دارد، این باعث می‌شود که مردم آرام آرام از حالت افراط به تفریط رسیدند.


بیشتر بخوانید: 


بخشایش اردستانی اضافه کرد: معمولا مقامات مرتب می‌گفتند مردم در این شرایط حساس در انتخابات شرکت کنند. هنگامی که دم از شرایط حساس می‌زنند، از سوی مردم پرسیده می‌شود «چه زمانی شرایط غیرحساس می‌شود؟». نکته دیگر این است که در انتخابات سه دوره اخیر، کشور آبستن قضایایی شده که بخش عمده آن مربوط به مباحث اقتصادی است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: هنگامی که معیشت و اقتصاد با سختی همراه شود، طبیعی است که مردم در بزنگاه‌ها کمتر از قبل همراهی نمی‌کنند. در آمریکا و انگلیس نیز همین‌گونه است. مردم هنگامی در انتخابات شرکت می‌کنند که جیبشان پر پول بوده باشد و اگر رکود بوده و ...، طبیعتا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. 

بخشایش اردستانی با اشاره به اینکه در صورت استمرار مشکلات معیشتی و اقتصادی از این بعد انتخابات جمهوری اسلامی ایران با حضور کمرنگ مردم همراه خواهد بود، گفت: به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اگر دست فرمان اقتصادی کشور به همین سمت و سو حرکت کند، شاهد حضور و مشارکت کم‌رونق مردم خواهیم بود. 

حفظ ارزش پول ملی؛ راهکار افزایش مشارکت

وی در ادامه به راهکارهای افزایش مشارکت اشاره و ابراز کرد: برای بهبود سطح مشارکت باید ارزش پول ملی را بالا برد. حفظ و ارتقای ارزش پول ملی در تمام دنیا اتفاق افتاده است. در سال 1929 ارزش پول آمریکا بسیار پایین آمد و سه سال طول کشید تا این ارزش ثبات پیدا کرد. در آلمان طی سال1939 ارزش پول این کشور پایین آمد و چند سالی طول کشید تا ارزش پول ملی آلمان به ثبات برسد. 

وی تأکید کرد: هنگامی که ارزش پول ملی کم شود، بنیان‌های اخلاقی مورد تعرض قرار می‌گیرد و فساد، به ویژه فساد آقازاده‌ها، افزایش می‌یابد. لذا اگر مجلس خودش را در رأس امور قرار دهد و اقتدار خود را حفظ کند آن هنگام است که نتیجه حاصل می‌شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان به اینکه مقابل مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این شورا به جای سیاستگذاری، قانون‌گذاری می‌کند و این به معنای تضعیف مجلس است. از طرف دیگر اگر قرار است هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلوی قانون‌گذاری مجلس را بگیرد، این امر موجب می‌شود تا مجلس اقتدار خود را از دست دهد. 

نقش مجلس قوی در احیای ارزش پول ملی

بخشایش اردستانی با تأکید بر اینکه مجلس عصاره فضائل ملت است، بیان کرد: هنگامی جلسه سران قوا که برای شرایط اضطراری است، همیشه بخواهد قانونگذاری کند، مجلس از جایگاه در رأس امور بودن خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلسی که در رأس امور باشد می‌تواند ارزش پول ملی را احیا و بازگرداند، افزود: هنگامی که ارزش پول ملی بازگردد اعتماد ملی افزایش پیدا خواهد کرد و مشکلات جانبی و حاشیه‌ای نیز از بین می‌رود چراکه بسیاری از مشکلات حال حاضر ناشی از کم شدن ارزش پول ملی است. به واحد پول افغانستان نگاه کنید علی‌رغم اینکه از لحاظ اقتصاد کلان موفق نیستند اما در اقتصاد خرد، تاحدودی موفق عمل کردند. یک دلار در گذشته 90 افغانی بود اکنون 70 افغانی است یعنی ارزش پولشان بهتر شده است.

بخشایش اردستانی درباره مهمترین عوامل ارتقای ارزش پول ملی، افزود: بخشی از این موضوع به تولید و رشد تولید باز می‌گردد و برخی دیگر به سیاست‌های کلی نظام باز می‌گردد و بخشی دیگر نیز به همکاری منطقه‌ای با کشورها باز می‌گردد. مثلا در قصه آب، ترکیه 578 سد آبی دارد که ما می‌توانیم با تُرک‌ها همکاری و همفکری کنیم. در انرژی گاز با قطری‌ها همفکری کنیم. در نفت می‌توان با عربستان سعودی همگامی کنیم.

ذات مجلس؛ دوقطب‌گرایی و سیاست‌گرایی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تذکر فوری رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس جدید مبنی بر پرهیز «سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند»، گفت: معتقدم در پی صحبت‌های دو نفر از سرآمدان عرصه سیاست و ناظر به صحبت‌های آقای رسایی در تلویزیون درباره آقای قالیباف، رهبر معظم انقلاب به فاصله کوتاهی از برگزاری انتخابات به توصیه و تذکر پرداختند. از سوی دیگر معتقدم ذات مجلس دوقطب‌گرایی، سیاست‌گرایی و همین حرف‌ها است و نمی‌توان در مجلس آرام بود. به روند برگزاری مجالس تمام دنیا نگاهی بیندازید. 

بخشایش اردستانی در پایان مهمترین اولویت مجلس دوازدهم را اقتصاد و معیشت مردم ارزیابی کرد و گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد و معیشت مردم شرایط بهتری پیدا کند باید بسیاری از سیاست‌های کلی و جزئی در این راستا طراحی شوند.

انتهای پیام
captcha