پیگیری مطالبات اصلی مردم؛ مهم‌ترین گام مسئولان برای امیدآفرینی
کد خبر: 4205783
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
فلاحت‌پیشه تشریح کرد:

پیگیری مطالبات اصلی مردم؛ مهم‌ترین گام مسئولان برای امیدآفرینی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پیگیری مطالبات اصلی مردم را مهم‌ترین اولویت مجلس و دولت در سال جدید برای احیای امید اجتماعی و اعتماد عمومی دانست و گفت: در مجلس یازدهم نوعی انحراف و خطای اولویت‌ شناختی نسبت به نیازهای اساسی جامعه وجود داشت و در شرایطی که دغدغه و مطالبه اصلی مردم، مسائل اقتصادی و معیشتی بود، مسائل دیگری در دستور کار مجلس قرار گرفت که باعث کاهش اعتماد و امید مردم شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره لزوم امیدآفرینی در سال جدید از سوی نظام با توجه به مشارکت 41 درصدی در انتخابات سال گذشته گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و برخی عوامل دیگر انتظار تحقق مشارکت بالا در انتخابات غیر واقع‌بینانه بود و در انتخابات آینده هم، با تداوم این وضعیت مشارکت به زیر 40 درصد هم خواهد رسید.

وی علت دیگر عدم مشارکت مردم را ناکارآمد بودن نهادهای انتخابی دانست و گفت: نهادهای انتخابی همواره در حال ضعیف شدن هستند و به عبارت دیگر، این نهادها به مستخدم نهادهای غیر انتخابی تبدیل شده‌اند،‌ در حالی که مردم برای رأی خود ارزش قائل هستند و انتظار پیگیری مطالبات خود را دارند.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: نهادهای انتخابی در برنامه‌ریزی‌های بودجه و اقدامات نظارتی تحت تأثیر نهاد‌های قدرتمند هستند و بخشی از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که رأی آن‌ها تأثیر چندانی در رقم زدن تحول در حکمرانی ندارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در تشریح سایر علل افت مشارکت در انتخابات سال گذشته گفت: ما نیازمند سطح علمی و اجرایی بالاتری در قوه مقننه و مجریه هستیم و اگر این اتفاق نیفتد مردم از صندوق‌های رأی ناامید می‌شوند. همچنین برخی مسئولان گمان می‌کنند که با همان رویه‌های سنتی مانند سخنرانی و فراخوان می‌توانند مردم را به پای صندوق‌های رأی بیاورند ولی مردم اثر سوء تصمیمات سیاسی  و ناکارأمدی مسئولان را در زندگی خویش احساس کرده‌اند و لذا در سال جاری نیازمند تحول و اصلاحات امیدبخشی هستیم که منجر به تغییر این وضعیت شود.

پیگیری مطالبات مردم؛ اولویت دولت و مجلس در سال جاری 

فلاحت‌پیشه درباره مهم‌ترین اولویت‌های مجلس و دولت در سال جدید برای احیای امید اجتماعی و اعتماد عمومی گفت: قطعاً مهم‌ترین اولویت مجلس و دولت برای تحقق این دو مؤلفه، پیگیری مطالبات اصلی مردم است. در مجلس یازدهم نوعی انحراف و خطای اولویت‌شناختی نسبت به نیازهای اساسی جامعه وجود داشت و در شرایطی که دغدغه و مطالبه اصلی مردم، مسائل اقتصادی و معیشتی بود، لوایحی مانند عفاف و حجاب و ساماندهی فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار گرفت که جزو مسائل و دغدغه‌های اصلی مردم نبود و همین رویکرد مجلس به امید و اعتماد مردم ضربه زد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره مهم‌ترین اولویت سیاست‌ خارجی کشور در سال جاری با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا و احتمال پیروزی ترامپ اظهار کرد: به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی فرصت‌های تنش‌زدایی در سیاست خارجی از بین رفته و با توجه به روند پیش‌روی سیاست خارجی،‌ تنش‌های خارجی افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قطعاً با روی کارآمدن احتمالی ترامپ هم به میزان تنش‌های آمریکا با ایران اضافه می‌شود. زیرا سیاست کلی دولت ترامپ تبانی با قدرت‌های بزرگ از جمله چین و روسیه و بی‌اعتنایی به خواسته‌های کشورهای کوچک و متوسط است و از این طریق قصد دارد سیاست فشار حداکثری را دوباره بر ایران اعمال کند. البته اگر بایدن همچنان در مسند ریاست جمهوری آمریکا باقی بماند، ممکن است اوضاع مساعدتر باشد.

لزوم تقویت دیپلماسی و پرهیز از تنش 

فلاحت‌پیشه ابراز کرد: فرصت‌های تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا تا حد زیادی از بین رفته و جمهوری اسلامی ایران باید در دنیای پرآشوب فعلی،‌ تهدیدها علیه منافع ملی را دفع کند. در این مسیر چند اشتباه در سیاست خارجی ایران صورت گرفت که از جمله آن‌ها فدا شدن برجام به پای قدرت‌هایی مثل روسیه و ورود ایران در جنگ اوکراین و روسیه بود که هیچ ربطی به منافع ملی کشور نداشت.

فلاحت‌پیشه در پایان به تحولات غزه و نوع کنشگری ایران اشاره کرد وگفت: در موضوع غزه در هیچ ساز و کار دیپلماسی توجهی به نقش ایران نشد و حتی کشور چین وزرای کشورهای عربی را به مناسبت ابتکار چینی در موضوع فلسطین دعوت کرد اما از وزیر امور خارجه ایران دعوت نکرد لذا در چنین شرایطی باید با پرهیز از تنش در سیاست خارجی، دیپلماسی کشور را تقویت کرد.

گفت‌وگو از مصطفی اعتباری
انتهای پیام
captcha