نظارت مجلس دوازدهم بر اجرای صحیح قانون تقویت شود
کد خبر: 4205677
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
سید کمال‌الدین سجادی:

نظارت مجلس دوازدهم بر اجرای صحیح قانون تقویت شود

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور وجود مدیران ضعیف و ناکارآمد در برخی از مناصب است، گفت: مجلس دو وظیفه مهم دارد؛ یکی تصویب قوانین و دیگری نظارت و پیگیری است معتقدم مجلس آینده باید در این زمینه تقویت شود و پیشنهادات مناسب را برای اداره کشور ارائه کند.

سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام

سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام، درباره ضرورت آسیب‌شناسی مشارکت زیر 50 درصد در انتخابات با توجه به تکرار آن در سه دوره متوالی انتخابات کشور، گفت: نرخ مشارکت کمتر از 40 درصد در کشورهای اروپایی سابقه دارد اما با توجه به وضعیت جمهوری اسلامی ایران، موضوع نرخ مشارکت حائز اهمیت است.

وی به توصیه‌های مقام معظم رهبری از ابتدای سال برای اهمیت انتخابات و مشارکت در آن اشاره کرد و افزود: دشمنان متوجه شده‌اند مشارکت برای نظام جمهوری اسلامی در کنار جمهوریت، دموکراسی و مردم‌سالاری دینی چقدر اهمیت دارد؛ بنابراین با توطئه و برنامه‌ریزی‌ قصد پایین آوردن نرخ مشارکت را داشتند.

تشجیع دشمنان با نرخ پایین مشارکت

سجادی ادامه داد: نرخ پایین مشارکت زیان‌هایی از جهت مشروعیت و هم از جهت طرح‌هایی که دشمنان می‌خواهند اجرا کنند در پی دارد؛ طوری‌که دشمنان تشجیع شده و جرأت پیدا می‌کنند توطئه‌های بیشتری را انجام دهند. لذا موضوع مشارکت مهم است و مشارکت هرچه بالاتر باشد به تقویت مشروعیت نظام کمک‌‌ می‌کند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: هرچند در برخی از استان‌ها و شهرها مشارکت بالای 60 و 70 درصد رقم خورده ولی باید تحلیل تخصصی انجام شود که چرا میزان مشارکت‌ها در برخی از استان‌ها چون تهران و البرز پایین بود.

وی با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی و احصاء آن برای جلوگیری از کاهش مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات گفت: خنثی‌سازی مشکلات و آسیب‌ها، تبدیل ضعف‌ها به قوت‌ها هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس و نیز تقویت برنامه‌ها در افزایش ضریب مشارکت تأثیرگذار هستند.

درصدهای افزایش حقوق با تورم هماهنگی ندارد

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام به بیان مشکلات مردم در ارتباط با مسائل اقتصادی، اشتغال، تورم و ... پرداخت و گفت: به طور مثال حقوق‌بگیران و کارکنان دولت درصد افزایش حقوقشان در سال حدود 20 درصد است درحالی که قانون خدمات کشوری تصریح دارد اضافه حقوق سالانه باید براساس نرخ تورم باشد که اینگونه نیست، این یک آسیب است؛ زیرا قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و این محل نارضایتی است.

وی به نرخ بیکاری در بین تحصیل‌کردگان اشاره کرد و افزود: اشتغال‌آفرینی باید سرلوحه قرار گیرد و از نظرات دانشمندان علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی اقتصادی، روانشناسی اجتماعی و ... برای بهتر کردن اوضاع بهره گرفت. به طوری‌که این صاحبان نظر در کمیسیون‌های مجلس و یا مرکز تحقیقات مجلس، مشارکت داشته باشند و در احصاء مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها کارآمد، همراهی و همکاری کنند.

دامن زدن نارضایتی‌ها به عدم مشارکت مردم

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه نارضایتی‌ها به عدم مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف دامن می‌زند، تصریح کرد: مردم تا هنگامی که آبرویشان حفظ نشود و گامی اثرگذار در جهت رفع مشکلات و نیازهای آنها برداشته نشود، رأی دادن برایشان معنا پیدا نمی‌کند. باید جوانان شغل داشته باشند تا ازدواج کنند و فرزندآوری انجام شود. همه اینها زنجیره به هم پیوسته هستند که قطعاً در اقدامات بعدی تأثیرگذار خواهند بود.

سجادی اضافه کرد: اگر مدیران به خوبی کار انجام نمی‌دهند باید بازخواست شوند. مدیران باید قوی عمل کنند به طوری که مسائل و مشکلات مردم را درک کنند و برای حل آنها برنامه‌ریزی و طراحی داشته باشند. همچنین مشکلات را احصاء و برای رفع آن‌ها، راه‌حل‌های مختلف را با بهره‌گیری از نظرات دانشمندان علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسان و اقتصاددانان مدنظر قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید افق روشنی را در زندگی خود متصور باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند و به آینده امیدوار باشند، افزود: اگر همیشه مردم درگیر فشارهای اقتصادی و ناامیدی باشند به تبع آن نرخ مشارکت هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و لذا باید مسئولان به این موضوع توجه کنند.

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام به تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس جدید مبنی بر پرهیز از «سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دور دوم انتخابات در اوایل سال 1403 برگزار خواهد شد، توجه به این موضوع مهم است چرا که ما شاهد تخریب و تضعیف برخی از نامزدها علیه نامزدهای دیگر بودیم. برخی از این افراد در فضای مجازی به یکدیگر تهمت زدند و بزرگ‌نمایی‌هایی صورت گرفت. مقام معظم رهبری اینها را رصد و خطراتی را احساس کردند که نتیجه‌اش تذکر ایشان به منتخبان ملت بلافاصله پس از برگزاری انتخابات بود.

هوشمندی مردم در انتخابات دور دوم

وی تأکید کرد: مردم در این زمینه باید توجه داشته باشند و مثل همیشه با هوشمندی عمل کنند و در دور دوم انتخابات به افرادی رأی دهند که سالم‌تر و اقتصاددان هستند و به وحدت ملی کمک می‌کنند. اگر نامزدهایی که اختلاف‌افکن هستند در دور دوم رأی بیاورند، به تعبیر مقام معظم رهبری اینها کارآمدی مجلس را هدف قرار می‌دهند و جایگاه مجلس را تضعیف می‌کنند.

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام درباره مهمترین اولویت مجلس دوازدهم اظهار کرد: مجلس دو وظیفه مهم دارد یکی تصویب قوانین(به طوری که نباید با خلأ قانونی روبه‌رو باشیم) و دیگری نظارت است.

وی ادامه داد: مردم ایران به نمایندگان منتخب خود در مجلس شورای اسلامی وکالت می‌دهند که بر اداره امور کشور، نظارت داشته باشند این بخش خیلی وسیع است اگر قانونی در این زمینه نداریم باید تصویب شود اما به اندازه‌ای قانون در کشور وجود دارند که اجرا نمی‌شوند و فقط در این زمینه نظارت لازم است.

سجادی گفت: نمایندگان منتخب مردم که از سوی ملت ایثارگر و شهیدپرور انتخاب می‌شوند باید به طور متناوب نظارت داشته باشند که چرا پول ملی ضعیف می‌شود؟ چرا این همه قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند؟ چرا قیمت ارز به این میزان نواسان دارد؟ مجلس حق پرسش را از همه نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه نظارت از اولویت مجلس باید باشد، افزود: اگر مجلس نظارت دقیقی داشته باشد هم می‌توان گرانی را کنترل کند و هم به نوعی بر اقدامات مدیران نظارت داشته باشد و حتی در مواردی که دولت تغییر می‌کند، هنگامی که وزرا برای رأی اعتماد معرفی می‌شوند، نمایندگان نباید به هر وزیری رأی دهند بلکه چهره‌های دانش‌بنیان و با تجربه و دارای مدیریت قوی را مدنظر داشته باشند.

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور، وجود مدیران ضعیف و ناکارآمد است، اظهار کرد: این کشور مملو از استعدادهای درخشان، اقلیم چهارگانه، معادن زیرزمینی و روی زمین است. با این شرایط مردم ایران نباید مشکلات اقتصادی داشته باشند لذا بر عهده مجلس است که نظارت و پیگیری کند و پیشنهادات مناسب را برای اداره کشور ارائه دهد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha