نوروز و آداب آن سنتی اجتماعی و روش عُقلایی است
کد خبر: 4205568
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

نوروز و آداب آن سنتی اجتماعی و روش عُقلایی است

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه نوروز و آداب آن یک سنت اجتماعی است، گفت: پایه دین اسلام وحی و عقل است و دین مبین اسلام نه تنها با اینگونه سنّت‌های اجتماعی مخالفتی ندارد، بلکه آن‌ها را جهت‌دهی فرموده و مورد تأیید قرار داده است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 25 اسفندماه در خطبه‌های نمازجمعه این هفته در محمدآباد با اشاره به اینکه چگونه روزه گرفتن می‌تواند موجب تقوا شود، گفت: یکی از پیش‌نیازهای انسان برای پرهیزگاری، داشتن اراده قوی است و روایت شده که یک مجاهد با تمام فضیلت‌هایی که دارد برتر از انسانی نیست که خود را دارای ترمز ببیند و چه بسا انسانی که دارای ترمز قوی در مقابل گناهان باشد در ردیف فرشتگان قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه روزه جنبه امساکی دارد و تنها عبادت مخفی است قطعاً باعث تقویت اراده می‌شود و ترمز انسان را تقویت می‌کند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه تقویت عاطفه از دیگر موارد روزه‌داری است، تصریح کرد: تقویت عاطفه از طریق تحمل گرسنگی و تشنگی موجب دردآشنایی با کسانی می‌شود که رنج گرسنگی را تحمل می‌کنند، روزه‌دار یک ماه خود را در مقابل مسائل شهوانی کنترل می‌کند و قطعا در مقابل ناموس دیگران خود را قابل کنترل می‌بینید. برخی افراد از روزه‌داری تحمل گرسنگی و تشنگی را صرفاً انجام می‌دهند و این شاید تکلیف انجام شده باشد اما انسان را به تقوا نمی‌رساند.

وی با اشاره به وظایف مسلمانان در برابر دین اظهار کرد: یکی از وظایف مسلمانان در برابر دین این است که خرافات و بدعت‌ها وارد دین نشود؛ البته این‌ها دو خاستگاه مهم دارد. بدعت‌ها عمدتاً از سوی منفعت‌طلبان و خرافات از سوی بی‌بصیرتان و جاهلان وارد دین می‌شود.

مدرسی با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های امام زمان (عج) خرافه‌زدایی است، گفت: خرافه‌ از جهل مردم ناشی می‌شود و به گفته امام صادق (ع) زمانی که امام زمان (عج) ظهور می‌کنند با جهلی گسترده‌تر از دوران جاهلیت مواجه می‌شوند. یکی از آثار جهل خرافات است و ما نباید تصور کنیم که فقط در جامعه خود خرافات وجود دارد، خرافات در شرق و غرب دنیا به گونه‌های مختلف همچون آرزو کردن در هنگام دیدن شهاب‌سنگ و یا رمّالی در حال گسترش است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به برخی از خرافات‌های موجود در جامعه امروزی عنوان کرد: نحسی 13، ریختن خون بر در خانه و ماشین، ادعای ارتباط با امام زمان(عج)، ساخت تصاویر جعلی از حضرات معصومین (ع) و ... جزو خرافاتی است که وارد زندگی متدّینان شده است و همه ما باید نسبت به این موضوع حساس و بابصیرت باشیم.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وفات حضرت خدیجه(س) در روز دوم فروردین 1403 اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) موفق‌ترین نمونه بانوان اقتصادی در سراسر جامعه بشری و در عرصه‌های مختلف است و همواره باید یاد ایشان را گرامی داشت.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه نوروز و آداب آن یک سنت اجتماعی است، اظهار کرد: پایه دین اسلام وحی و عقل است و دین مبین اسلام نه تنها با اینگونه سنّت‌های اجتماعی مخالفتی ندارد، بلکه آن‌ها را جهت‌دهی فرموده و مورد تأیید قرار داده است. این یعنی بسیاری از احکام اسلامی امضائی است و کمتر نسبت به احکام تأسیسی ما برخورد می‌کنیم؛ احکام امضائی یعنی روش عقلا را با اصلاحاتی پذیرفتن مانند مقولات صلح، اجاره، وکالت، بیع، مشارکت و مضاربه و ... که به اصطلاح برخی از بزرگان مانند شهید صدر هرگونه عقلاً پسندیدند عمل شود و این موردی ندارد و شارع دستورالعملی ندارد که نوروز هم اینگونه و یک روش و سنّت عقلایی است.

وی با تبریک فرا رسیدن نوروز و سال جدید گفت: در حالی‌که جهان اسلام گرفتار وحشی‌گری صهیونیست‌ها شده و احدی از سران عرب و جامعه اسلامی به جز ایران و جبهه مقاومت، سخنی بر زبان نیاوردند و حتی سفره غذایی صهیونیست‌ها را تأمین می‌کنند در حالیکه مردم غزه از گرسنگی پوست‌شان به تن‌شان چسبیده است ما باید فرا رسیدن سال نو را تبریک بگوییم.

مدرسی با اشاره به سالی که گذشت بیان کرد: در سالی که گذشت تلخی‌ها و شیرینی‌های فراوانی را تجربه کردیم و یکی از شیرینی‌های این سال حضور پرشور مردم در انتخابات و برگزاری انتخابات با امنیت و سلامت کامل بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به مهمترین اتفاقات شیرین سال 1402 گفت: تأمین مسکن و یا زمین مسکونی برای بیش از 600هزار زوج جوان، رکورد‌زنی در تأمین آب، برق و گاز و عدم قطع آن، کاهش دامنه نوسان ارزی، رشد اشتغال و امنیت مثال‌زدنی جزو افتخارات سال 1402 است.

وی با اشاره به کاستی‌های سال 1402 اظهار کرد: عدم نظارت بر کنترل قیمت‌ها در بازار، چالش‌های معیشتی در قشری از مردم، تورم افسارگسیخته در بخش مسکن، کمبود بلیط در طول سال به ویژه در ایام خاص، مباحث فرهنگی و بی‌توجهی به آن و عدم توجه به دستکاران که نمونه آن را می‌توان قانون امر به معروف و نهی از منکر و قانون حجاب نام برد، ولنگاری در فضای مجازی که مهمترین ابزار جنگ فرهنگی دشمن در کنار رسانه‌های بیگانه است را می‌توان به عنوان چالش‌ها و کاستی‌های سال 1402 نام برد.

مدرسی ادامه داد: فردی که تمایل دارد تا بیشتر به اخبار منفی در کشور توجه کند و آن‌ را بزرگنمایی کند، اگر در دورهمی‌ها و هم‌نشینی‌ها بیش از آنکه از نقاط قوت کشور سخن گفته شود به نقاط منفی آن توجه شود، اگر به سخنرانی دیگران و یا افراد زاویه‌دار با نظام اسلامی بیشتر توجه کنیم اما حاضر نباشیم به سخنان رهبر معظم انقلاب و یا بزرگان صادق نظام توجه کنیم و سایر موارد این‌چنینی تماماً به موفقیت دشمن در تیراندازی به سوی جامعه ایرانی و در نهایت ایجاد مجروح فرهنگی منجر می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در پایان ضمن تشکر از دست‌اندرکاران استان یزد به دلیل ابلاغ مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور در قالب 96 ماده در راستای کنترل و هنجارسازی وضعیت فرهنگی در ایام نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان گفت: مطالباتی از افرادی که مخاطب این قوانین هستند مانند اصناف، اماکن، رستوران‌ها و نیروز انتظامی داریم تا این قوانین به صورت کامل اجرا شوند تا شهری اسلامی در این ایام داشته باشیم و خواستاریم تا از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به این موارد کوتاهی صورت نگیرد.

انتهای پیام
captcha