خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
کد خبر: 4205527
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
برخط جامعه

خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت

اجرای فاز اول اکران شهری «زندگی با آیه‌ها»، برپایی سفر افطار در مناطق محروم، پایتخت میزبان افطارخونه، تأسیس شناخت‌نامه فرهنگ انقلاب اسلامی، ممنوعیت افزایش نرخ تأسیسات گردشگری، راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی در هفته گذشته بود.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ اجرای فاز اول اکران شهری «زندگی با آیه‌ها»، مشکلات انتقال ارز حج تمتع، برپایی سفر افطار در مناطق محروم، پایتخت میزبان افطارخونه، تأسیس شناخت‌نامه فرهنگ انقلاب اسلامی، ممنوعیت افزایش نرخ تأسیسات گردشگری، راه‌اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی در هفته گذشته بود.
 
ماه مبارک رمضان از سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت آغاز شد که در این راستا طرح‌ها و پویش‌های گوناگون در حال اجراست. خبرگزاری ایکنا به مناسبت ماه مبارک رمضان، سلسله یادداشت‌هایی را با عنوان «دینداری در قرآن» به قلم حجت‌الاسلام علیرضا قبادی منتشر می‌کند که هر روز به موضوع خاص اختصاص یافته است. علاوه بر این درس‌گفتارهایی با عنوان «به سوی نور» با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد شریفانی به صورت روزانه ارائه می‌شود که طی هفته گذشته چهار عنوان از این درس‌گفتارها منتشر شد. در این زمینه، هدایت به صراط مستقیم و چگونگی دوری از حربه‌های شیطانی مورد توجه قرار گرفته است.
 
این رویدادها، درس‌گفتارها و مصاحبه‌ها با موضوعات به روز و متنوع در بسته خبری برخط جامعه تقدیم مخاطبان می‌شود.
 
مشکلات انتقال ارز حج تمتع به دلیل تحریم‌های ظالمانه
 
حجت‌الاسلام نواب، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره آماده‌سازی مقدمات سفر حج پیش رو در ایران و عربستان، گفت: موضوع تفویج و مقدمات معرفی روحانیون به کاروان‌ها در حال انجام است.
 
وی افزود: برنامه انتقال ارز حج تمتع ۱۴۰۳ به سبب تحریم‌های ظالمانه با سختی، اما در حال انجام است، مشکلاتی درباره پرواز‌ها و هواپیما‌های ایرانی وجود دارد که برطرف می‌شود، هتل‌ها نیز اجاره شده‌اند.
 
فاز اول اکران شهری طرح «زندگی با آیه‌ها»
 
در طرح «زندگی با آیه‌ها» گروهی متشکل از پژوهشگران قرآنی به مدت شش ماه با بررسی فرمایشات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی و برخی دیگر از بزرگان نزدیک به ۱۵۰ فراز کاربردی مبتلابه جامعه امروز، خوش‌خوان و مورد تأکید این بزرگان از قرآن کریم را به عنوان آیات منتخب برگزیدند تا در طول سه سال آینده به تدریج و متناسب با اقتضائات مختلف در جامعه گفت‌وگو شود. آیاتی که اگر برای عموم مردم متدین جامعه تبیین و به زندگی روزمره آن‌ها وارد شود، زمینه‌ساز جامعه قرآنی خواهد شد.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
در این زمینه برنامه تبلیغات محیطی و شهری نیز در دستور کار برگزارکنندگان قرار دارد. بهره‌گیری از بیلبورد‌های شهری با موضوع اکران شهری طرح زندگی با آیه‌ها ویژه اکران استان‌ها و شهرستان‌ها پیگیری می‌شود. هر استان می‌تواند برای بهره‌مندی از این طرح، شماره «سامانه پیامک مخصوص به خود» را در طرح مطابق طرح کشوری اضافه کند.
 
در فاز اول اکران شهری زندگی با آیه‌ها تیزینگ، استرابورد، عرشه_پل و بیلبورد‌ها مدنظر قرار گرفته است.
 
به سوی نور
 
خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتار‌های «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. طی روز‌های گذشته این تیتر‌ها اهمیت دعا در زندگی، بهترین دعا چیست، صراط صاحبان نعمت و اهمیت تلاوت و تعلیم قرآن برای دستیابی به صراط مستقیم منتشر شده است.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
در یکی از این درس‌گفتار‌ها آمده است؛  شخصی خدمت پیامبر(ص) آمد و مطرح کرد که «رمضان آمد»؛ پیامبر(ص) فرمودند برو و برای این بی‌احترامی که به ماه رمضان کردی کفاره بده. نگو رمضان آمد؛ بگو ماه خدا، ماه رحمت و ماه برکت آمد. در حدیثی داریم که اگر مردم می‌دانستند چه حقایق و برکاتی در ماه رمضان است، آرزو می‌کردند که کل سالشان رمضان باشد و اینکه چنین آرزویی مردم نمی‌کنند، دلیل بر این است که هیچ کدام از ما از عظمت و ابعاد گوناگون این ماه اطلاعی نداریم.
 
دینداری در قرآن
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت ماه مبارک رمضان سلسله یادداشت‌هایی را با محور «دینداری در قرآن» نوشته که هر روز از رسانه ایکنا منتشر می‌شود. تاکنون چهار یادداشت با تیتر‌های تجربه دینی، زنده شدن مردگان در روز قیامت، تجربه دینی حضرت زکریا (ع) و تجربه مائده حواریون منتشر شده است که می‌توانید متن کامل آن‌ها را بخوانید.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
برپایی سفره افطار در مناطق محروم با پویش همسفره
 
 جمعیت امام رضایی‌ها پویش همسفره را با هدف ترویج سنت دیرین و سفارش شده افطاری دادن، بزرگداشت روزه‌داران، حمایت از محرومان و نیازمندان در قالب سفره‌های افطار، تسهیل فرایند یاری، دهش و بخشش برای خیرین و داوطلبان و ترویج جمع‌گرایی و نوع دوستی برگزار می‌کند.
 
قیمت هر بسته افطار ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است و افرادی که علاقه‌مند به مشارکت در این پویش هستند می‌توانند هزینه هر تعداد افطاری را که در توان دارند پرداخت و در تهیه این سفره افطاری شریک شوند. برای توزیع افطاری‌ها نیز اولویت با مناطق و محلات محروم است.  برای مشارکت مالی در این پویش می‌توانید کمک‌های خود را به شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۳۵۱۵۶۵۵ به نام پویش همسفره واریز کنید و یا با شماره #۸۸۸*۱* را شماره‌گیری کنید.
 
پایتخت میزبان افطارخونه ۱۲۰۰ متری
 
همزمان با شروع ماه میهمانی خدا سازمان زیباسازی با اکران فرهنگی «بهار قرآن بهار ایران»، «عید آمد و عید آمد» که بخش قابل توجهی از سازه‌های تبلیغات فرهنگی و تجاری را تحت پوشش اکران فرهنگی قرار داده، ساخت و نصب المان‌های حجمی، نورآرایی میادین و خیابان‌ها، نورافشانی پایتخت و ضیافت با شکوه پیاده‌راه افطارخانه به طول هزار و ۲۰۰ متر در بلوار کشاورز، پایتخت را آماده میهمانی ماه مبارک رمضان کرده است.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
همچنین به مناسبت این ماه عزیز، با اجرای پنج هزار متر ریسه ماه و فانوس که توسط مناطق تهران در سطح پایتخت نصب خواهدشد جلوه نوری ویژه‌ای به شب‌های رمضان پایتخت بخشیده خواهدشد.
 
پیاده راه افطارخونه نیز به طول هزار و ۲۰۰ متر از ویژه‌ترین برنامه‌های رمضان ۱۴۰۳ است که از روز اول لغایت دهم فروردین‌ماه، با فضاسازی سازه‌های فرهنگی متناسب با هویت شهر تهران همچون عمارت مسعودیه، کاخ گلستان و شمس‌العماره طراحی شده‌است و هر شب با سفره افطاری‌های ویژه‌ای به پذیرایی از روزه‌داران خواهد پرداخت.
 
چرا فضای حداقلی مساجد به حداکثر جمعیت اختصاص دارد
 
بانوان نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند و با توجه به نقش مهم مادری معمولاً نمی‌توانند بدون فرزندان خود در محیط‌های مختلف حضور داشته باشند، بنابراین هر جا که بانوان باشند، کودکان نیز حضور دارند، پس باید امکاناتی بیش از نصف جمعیت را در اختیار داشته باشند؛ این حقیقت واضح را همگان می‌دانند، ولی مشخص نیست که چرا در طراحی، ساخت و اختصاص امکانات مساجد همیشه بخش بانوان در درجه دوم اهمیت قرار داده می‌شود؟
 
 مهین ساعدی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر حوزه مسجد و نویسنده کتاب «مسجد و زن» در گفت‌وگویی به این سؤال پاسخ داده و گفته است؛ پیامبر(ص) تأکید فرموده‌اند که مساجد طوری ساخته شوند که زنان نیز بتوانند به صورت مساوی با مردان از آن استفاده کنند، اما ما مساوات در فضای مساجد بین بانوان و آقایان را در بسیاری از مساجد کشور مشاهده نمی‌کنیم.  البته در مساجدی که به تازگی ساخته شده‌اند، سعی شده این مسئله رعایت شود و فضای مناسبی به شبستان بانوان اختصاص داده شده، سرویس بهداشتی مناسب تعبیه و شبستان بانوان از نظر گرمایش، سرمایش، فرش، سیستم صوتی برای شنیدن صدای امام جماعت و ... مناسب باشد؛ اما مسئله این است که بیشتر مساجد ما تازه‌ساز نیست.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
وی در بخش دیگری از مصاحبه به راهکار‌های افزایش حضور بانوان در مساجد پرداخته است که می‌توانید متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نادیده انگاشتن نیاز‌های مادران در تأمین اشتغال بانوان
 
موضوع حجاب و عفاف به عنوان یک اصل قانونی و شرعی همواره یک مسئله مهم بین برخی اقشار مردم و موضوعی برای سوءاستفاده معارضان و مخالفان بوده است. خبرگزاری ایکنا در این زمینه با فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده به گفت‌وگو پرداخته است.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
وی معتقد است؛ اشتغال حق زنان است، اما مسئولان امر بایسته‌های مادر بودن را در کنار آن لحاظ نمی‌کنند. مرخصی‌های زایمان کم است و دوران شیردهی مادران با مشکل مواجه می‌شود. برخی افراد فقط برای بانوان زمینه اشتغال را ایجاد می‌کنند، اما به نیاز‌های مادرانه آنان توجهی نمی‌کنند. دختری که بد لباس می‌پوشد و قرآن به سر می‌گیرد، فکر می‌کند این حجاب است. این انسان بی‌گناه است و مرز‌ها برای او تبیین نشده است. او فکر می‌کند که امثال بنده افراطی هستیم و او حد وسط را انتخاب کرده، در حالی که نمی‌داند خدا این حد را برای بانوان تعیین کرده است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
توسعه نگاه تحول‌گرایانه به مساجد با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز
 
بسیاری از کودکان و نوجوانان کشور ما برای اولین بار با کامپیوتر در مساجد آشنا شدند و نحوه استفاده از این وسیله را در کلاس‌های کامپیوتر مساجد آموختند. کلاس‌های کنکور، کلاس‌های هنری، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و ... در کنار آموزش قرائت قرآن، احکام و سایر برنامه‌های مذهبی به ارتقای توانمندی بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان ما کمک کرده است. اما آیا مساجد کشورمان همچنان آمادگی دارند مباحث علمی و آموزشی جدید مبتنی بر تکنولوژی روز از جمله هوش مصنوعی را آموزش دهند؟
 
حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به این سوال پاسخ داده و گفته است؛ توجه به ظرفیت هوش مصنوعی همچنان به عنوان یکی از دغدغه‌های ما برای بهره‌برداری از این ظرفیت در مساجد است و با استفاده از هوش مصنوعی حتی ورود و خروج‌های مردم به مساجد را می‌توان متوجه شد که چه زمانی نمازگزار مسجد کم و چه زمانی زیاد شده است، تکرار حضور نمازگزاران در مساجد کم بوده یا زیاد و .... با استفاده از داده‌های هوش مصنوعی می‌توان داده‌های مرتبط با مسجد و نمازگزاران را تحلیل کرد و براساس این تحلیل‌ها برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داد، اما تا رسیدن به این مرحله، زمان داریم.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
داروی دیسپورت ۵۰۰ تقلبی است
 
سازمان غذا و دارو مبنی بر گزارشات مستند، داروی دیسپورت ۵۰۰ را تقلبی اعلام کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده این فراورده، موضوع را به معاونت‌های غذا و دارو اطلاع دهند.
 
همچنین اداره کل دارو پیرو نامه‌های شماره ۴۰۳/۱۴۰۲ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۲ و ۴۰۶/۱۴۰۲ مورخ ۰۲/۱۲/۱۴۰۲ شرکت داریان سلامت پیوست به مکاتبه شرکت IPSEN از معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور خواسته است در صورت مشاهده فراورد تقلبی  Dysport ۵۰۰ به شماره سری ساخت N ۲۳۰۵۴ با تاریخ تولید ۰۲،۲۰۲۳ و تاریخ انقضا ۰۱.۲۰۲۵ با make up کشور ترکیه منتسب به شرکت Ipsen  اقدام لازم معمول را انجام دهد و نتیجه اقدامات را  در اسرع وقت به این اداره کل دارو اعلام کنند.
 
روزه‌داری مانع اهدای خون نیست
 
بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی این سازمان از برگزاری پویش فرشتگان رمضان خبر داد و گفت: این پویش از سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه مصادف با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک ادامه خواهدداشت و چه خوب است هموطنان این روز‌ها را آغازی بر تحول جدید زندگی خود قراردهند و با اهدای خون به جمع اهدا کنندگان زندگی بپیوندند.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
 وی افزود: وقتی روزه‌دار شرایط جسمی مناسبی دارد، روزه‌داری منعی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کند و اهدا کننده می‌تواند با صرف وعده غذایی مناسب و استفاده از مایعات بیشتر در وعده سحری برای اهدای خون اقدام کند.
 
فعالیت‌های مهارت‌محور؛ جایگزین تکلیف نوروزی دانش‌آموزان ابتدایی
 
نشست خبری حمید طریفی‌حسینی، معاون جدید آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با موضوع تبیین رویکرد‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی معاونت آموزش ابتدایی، یکشنبه، ۲۰ اسفندماه در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
 
طریفی‌حسینی در این نشست به ممنوعیت تکلیف نوروزی برای دانش‌آموزان ابتدایی اشاره و با بیان اینکه هیچ‌گونه تکلیفی به سوی متمرکز از سوی ستاد وجود ندارد، گفت: به جای تکلیف، سه حوزه موضوعی برای فعالیت تعیین شده که شامل فعالیت‌های کارکردی و مهارت‌محور می‌شود.
 
تبلور توانمندی و اراده بانوان در نمایشگاه «زنان و تولید ملی»
 
گاه زنان و تولید ملی از ۱۳ تا ۲۵ اسفندماه در محل بوستان گفت‌وگوی تهران، ۱۳ ایستگاه متروی پرتردد و چهار منطقه ۲۰، ۹، ۴ و ۲ تهران در حال برگزاری است. در طول دو سال اخیر چهار دوره از نمایشگاه زنان و تولید ملی برگزار شده است که به طور متوسط بانوان تحت پوشش توانسته‌اند حداقل برای دو بار تولیدات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند. طی یک سال گذشته نیز تمامی داده‌های شهرداری در رابطه با بانوان سرپرست خانوار به‌روز شده و افراد جدیدی نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
 
شهرداری تهران علی‌رغم بسته حمایتی ویژه بانوان سرپرست خانوار و نیازمندان، محور اصلی کار خود را کارآفرینی قرار داده است. شهرداری تهران توانسته است با برپایی نمایشگاه‌ها و مراکز ارائه محصولات بانوان سرپرست خانوار، فضای مناسبی را برای ارائه تولیدات و توانمندسازی بانوان تحت پوشش مهیا کند.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
۱۷۶ تولیدکننده در بوستان گفت‌وگو حضور دارند که ۲۳ تولیدکننده از مراکز توانمندسازی کوثر و ۳۵ تولیدکننده نیز از مراکز تولیدکننده هستند. شاخص شهردای تهران برای انتخاب مراکز تولیدکننده مراکزی هستند که حداقل ۵۰ درصد از فهرست حقوق بیمه آن‌ها جزء جامعه هدف شهرداری باشند. همچنین، تعداد زیادی (بیش از ۱۰۰ تولیدکننده) از مشاغل خانگی در این نمایشگاه حضور دارند که کالا‌های مختلف از جمله پوشاک، کالای خواب، کالای آشپزخانه، صنایع دستی، زیورآلات و مواد غذایی را به فروش می‌رسانند.  
 
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
 
تأسیس شناخت‌نامه فرهنگ انقلاب اسلامی
 
علی مرادخانی، مدیر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: با توجه به اهمیت روایت دقیق و کامل از آثار، رویداد‌ها و چهره‌های مؤثر فرهنگی تبلیغی و هنری در. عرصه فرهنگی انقلاب و فقدان اطلاعات کامل و صحیح از بسیاری این چهره‌ها و رویداد‌ها و بنا بر دستور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شناخت‌نامه فرهنگ انقلاب اسلامی با نام «یاقوت» به منظور ارائه اطلاعات کامل، جامع و صحیح از چهره‌های شاخص این جبهه تألیف و بر بستر وب منتشر خواهدشد.
 
وی ادامه داد: فاز اول این شناخت‌نامه با تألیف هزار و ۵۰۰ نمایه تا آخر سال رونمایی می‌شود و فاز دوم نیز با تمرکز به هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگی استان‌ها بلافاصله انجام خواهدشد.
 
ممنوعیت افزایش نرخ تأسیسات گردشگری در ایام نوروز ۱۴۰۳
 
یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه تأسیسات گردشگری سراسر کشور مجاز به هیچ‌گونه افزایش نرخی در ایام نوروز ۱۴۰۳ نیستند گفت: براساس مفاد دستورالعمل نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، بازه زمانی اعتبار نرخنامه کلیه تأسیسات گردشگری از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد است.
 
وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل، تأسیسات گردشگری در بازه زمانی اعتبار نرخنامه، مجاز به هیچگونه افزایش نرخی نخواهند بود؛ لذا به مدیران تأسیسات گردشگری توصیه اکید می‌شود قیمت‌های مندرج در سایت‌های طرف قرارداد را به صورت مستمر رصد کرده تا تبعات ناشی از گران‌فروشی سایت‌های رزرواسیون گریبان‌گیر آن‌ها نشود.
 
شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم راه‌اندازی می‌شود
 
محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در مورد فرایند طراحی و تصویب طرح شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: طرح راه‌اندازی این مجموعه که توسط این پارک تهیه شده است و با ابلاغ رئیس جمهور کشورمان و با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.
 
ادیت**خانه‌تکانی جسم و جان در بهار قرآن و طبیعت
 
وی افزود: این شهر آینه تمام نمایی از ایران اسلامی است که در آن به کمک علوم انسانی و هنر و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم تاریخی، فرهنگی و تمدنی و زیست‌بوم متنوع ایرانی و فرصت‌های اقتصادی نهفته در چهار اقلیم معتدل و مرطوب، گرم و خشک، گرم و مرطوب و سرد و خشک، فضایی نوین و فرصتی تازه برای کار فرهنگی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی و تولید و عرضه ملی و جهانیِ محصولات و خدمات هنری و فرهنگی فراهم کند.
انتهای پیام
captcha