نشست «آسیب‌شناسی انتخابات در لرستان» برگزار شد
کد خبر: 4204962
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

نشست «آسیب‌شناسی انتخابات در لرستان» برگزار شد

نشست هم‌اندیشی «آسیب‌شناسی انتخابات در لرستان» با حضور اساتید علوم سیاسی و کنشگران سیاسی و اجتماعی در دانشگاه لرستان برگزار ‌شد.

نشست هم‌اندیشی «آسیب‌شناسی انتخابات» در دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست هم‌اندیشی «آسیب‌شناسی انتخابات در لرستان»، 21 اسفندماه با همکاری انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی، بسیج دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان و با حضور اساتید علوم سیاسی و کنشگران سیاسی و اجتماعی در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار ‌شد.

در این نشست، رضا مریدی، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان گفت: براساس مفهوم عقلانیت ارتباطی این نکته اهمیت دارد که در فضای علمی دانشگاه‌، با رویکرد آسیب‌شناسی انتخابات، دیدگاه‌های گوناگون بیان و شنیده شوند تا بتوانیم از نظر فکری، ارتقا پیدا کنیم.

وی یکی از آسیب‌های انتخابات را در برخی مواقع، خرید و فروش رأی دانست و افزود: یکی دیگر از آسیب‌ها وعده‌ها و قول‌هایی است که برخی کاندیداها به مردم می‌دهند و توانایی اجرای این وعده‌ها را هم ندارند؛ زیرا برخی وعده‌ها اصولاً در حیطه اختیارات مجلس برای اجرایی شدن نیستند.

مریدی با بیان اینکه فرهنگ سیاسی است، ادامه داد: وقتی یک شهروند می‌خواهد یک کاندیدا را انتخاب کند و به او رأی بدهد باید بداند که کاندیدای مورد نظر تخصص لازم در رابطه با قانون‌گذاری و مسائل مهم کشور از جمله مسائل اقتصادی و معیشتی را داشته باشد و این به فرهنگ سیاسی پیوند خورده است.

وی با اشاره به اینکه عدم درک قاعده نمایندگی از سوی برخی کاندیداها هم یک آسیب است، گفت: یک کاندیدا باید بداند نماینده مردم است و وظیفه دارد مطالبات و خواست‌های مردم را پیگیری کند، خواهان تقویت فرهنگ سیاسی از نوع توقعات ملی داشتن از نمایندگان شد؛ به این معنی که یک شهروند باید سطح توقعاتش از نماینده در تراز ملی و متناسب با منافع ملی باشد و از مطالبات شخصی و فردی پرهیز کرد.

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه لرستان بیان کرد: برخی کاندیداها هنوز با روش‌های سنتی تبلیغات می‌کنند و به دور از فضای مدرن و اقتضائات نسل‌های امروزی هستند که یکی از آسیب‌های انتخابات است و از سوی دیگر نداشتن برنامه از سوی برخی کاندیداها را از دیگر آسیب‌ها برشمرد.

خرید و فروش رأی نتیجه کلی شمارش آرا را تغییر نداد

مهدی امید، دکترای علوم سیاسی در مباحث مطرح شده خویش قائل به دو رویکرد درباره تحلیل انتخابات شامل رویکرد رسانه‌محور و رویکرد تحلیل‌های آکادمیک و دانشگاهی شد خواستار این شد که در فضای دانشگاه‌ها، تحلیل‌های آکادمیک دست بالا را داشته باشند.

وی درباره این موضوع که برخی تخلف‌های انتخاباتی همچون خرید و فروش رأی به حدی است که نتیجه انتخابات را تغییر بدهد این موضوع را رد کرد و ادامه داد: میزان خرید و فروش آرا در حدی نیست که نتیجه آرا را به کلی تغییر بدهد.

امید اظهار کرد: در نظام‌های دموکراسی غربی هم خرید و فروش آرا در قالب شگردهای احزاب صورت می‌گیرد و در آنجاها احزاب تلاش می‌کنند به روش‌های گوناگون جهت‌گیری افکار عمومی را شکل بدهند.

وی افزود: در نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی، ساز‌وکارهای انتخاباتی به‌گونه‌ای است که امکان تقلب به‌گونه‌ای که نتیجه‌‌ کلی شمارش آرا تغییر کند، نیست.

 تفاوت بین مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی

احمد حقی، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان نیز گفت: برخی تخلفات انتخاباتی برایشان جرم‌انگاری نشده است یا اگر جرم‌انگاری شده است دارای مجازات بازدارندگی کافی نیستند.

وی با اشاره به تفاوت‌های مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی و اینکه مردم‌سالاری دینی برآیند آموزه‌های دین اسلام است نه بر مبنای دموکراسی غربی، اضافه کرد: در نظام مردم‌سالاری دینی، اساس کار مدیریت، خدمت‌رسانی به مردم است و اینکه مردم در امور دیده شوند.

حقی ادامه داد: در نظام مردم‌سالاری دینی اهمیت دادن به نظر و رأی مردم بسیار مهم است و مردم‌سالاری دینی یک نظام مردم‌سالار و دموکراتیک حقیقی است.

وی گفت: در دموکراسی غربی بعد از آنکه احزاب به قدرت می‌رسند قدرت را در جهت منافع خودشان به کار می‌بندند ولی در مردم‌سالاری دینی، افراد وقتی به قدرت می‌رسند باید قدرت را در راه خدمت به مردم و توجه به مطالبات و خواست‌های مردم به‌کار گیرند.

مردمی بودن شرط موفقیت است

در ادامه، مسعود کریمی‌بیرانوند، دکترای علوم سیاسی، وقوع انقلاب اسلامی ایران را بنیانگذاری یک رابطه جدید بین حکومت با مردم در قالب ولایت مؤمنان دانست و با بیان اینکه ولایت یعنی با هم بودن و به هم پیوستن است، گفت: الگوی ما مردم‌سالاری دینی است که در آن بین مسئولان و مردم، پیوند و با هم بودن برقرار است و مسئولان باید مدام در بین مردم باشند و به مطالبات آن‌ها توجه کنند و بین مسئولان و مردم فاصله‌ای وجود نداشته باشد.

وی کاندیداهایی را موفق دانست که هرچه بیشتر ارتباط مستقیم با مردم دارند و در جمع مردم حاضر هستند و افزود: اگر جایی بین مدیران و مسئولان با مردم فاصله ایجاد شود خود به خود از آسیب‌ها و دورشدن از مفهوم مردم‌سالاری دینی برآمده از انقلاب اسلامی است.

در بخشی از این نشست هم‌اندیشی، حاضران در نشست، پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود درباره آسیب‌های انتخابات را مطرح کردند.

 
انتهای پیام
captcha