دشمنان خارجی و برخی در داخل کشور جوانان را از ورود به حوزه منع می‌کنند
کد خبر: 4204860
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد:

دشمنان خارجی و برخی در داخل کشور جوانان را از ورود به حوزه منع می‌کنند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به تهاجم وسیع دشمنان و ایادی آنان در خارج و داخل کشور گفت: اگر فردی بخواهد وارد دانشگاه شود هیچ کسی تبلیغ منفی علیه او نمی‌کند بلکه عده‌ای تشویق می‌کنند ولی چند سالی است که دشمنان به شدت علیه تحصیل در حوزه تهاجم می‌کنند و برخی در داخل کشور هم حرف‌های آنان را تکرار می‌کنند تا کسی متقاضی ورود به حوزه نشود.

رستم نژادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رستم‌نژاد؛ معاون آموزش حوزه‌های علمیه، 21 اسفند ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های پذیرش سال تحصیلی جدید حوزه علمیه با بیان اینکه پذیرش سال تحصیلی جدید حوزه از فردا 22 اسفند ماه آغاز خواهد شد، گفت: سامانه سنجش و پذیرش حوزه برای پذیرش برادران از سراسر کشور از این روز باز خواهد شد و حداقل شرط آن هم داشتن مدرک پایه هشتم متوسطه اول است و تا مقطع دانشجویی(تمامی مقاطع) هم پذیرش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان برای ثبت نام باید به نشانی اینترنتی؛ www.paziresh.ismc.ir مراجعه کنند، افزود: در سایت دو نوع شرایط یعنی صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی بیان شده است؛ ما الان چند نوع پذیرش داریم که البته به دو بخش حوزه‌های بلندمدت و سفیران هدایت تقسیم می‌شود؛ دوره سفیران، کوتاه‌مدت و با هدف تربیت مبلغ برگزار می‌شود لذا داوطلبان از دیپلم پذیرش می‌شوند ولی برای سایر حوزه‌ها از پایه هشتم پذیرش داریم و محدودیت تحصیلی نداریم و از دانشگاهیان هم پذیرش خواهند شد.

رستم‌نژاد با بیان اینکه پذیرش دارای مراحلی است، گفت: پذیرش چند مرحله دارد؛ ابتدا ثبت نام است که از 22 اسفند ماه آغاز خواهد شد و تا آخر اردیبهشت ماه سال 1403 ادامه دارد. افراد ثبت نام شده بعد از سپری کردن مصاحبه و دوره‌های میثاق تربیتی و آموزشی و ...، پذیرش می‌شوند. آزمون هم در نیمه تیر 1403 در سراسر کشور در بیش از 50 حوزه امتحانی برگزار خواهد شد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه افراد دارنده رتبه برتر در مسابقات علمی کشوری و مدرک حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه امتیازاتی خواهند داشت. طلاب در بدو ورود باید با ادبیات عربی و زبان عربی آشنا شوند زیرا فهم دین در گرو فهم قرآن و روایات است و متون اینها هم عربی است. البته ادبیات عرب شامل چند شاخه علمی مانند معانی بیان، بدیع و صرف و نحو و ... است ضمن اینکه باید مقداری فقه و اصول هم بخوانند و همین مقدمات بیش از 5 سال وقت از  آنان خواهد گرفت.

رستم‌نژاد با اشاره به 16 عرصه دانشی تعریف‌شده در حوزه علمیه، افزود: البته این عرصه‌ها در درختواره دانشی تعریف شده است که شامل؛ قرآن، حدیث، فقه و اصول، حقوق و قضای اسلامی، فرق، ادیان و مذاهب، منطق، فلسفه و عرفان، ادبیات عربی، مشاوره، تاریخ و سیره، تبلیغ و ارتباطات، فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، روان‌شناسی، مدیریت و اقتصاد اسلامی است که متون آن مبتنی بر وحی است و طلاب می‌توانند یک یا دو رشته را انتخاب کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این رشته‌ها در حد اجتهاد برنامه‌ریزی شده است، گفت: هر کدام از این عناوین شامل رشته و گرایشات زیادی است که از جمله قرآن به تنهایی 40 رشته و گرایش دارد.

رستم‌نژاد با اشاره به تهاجم وسیع دشمنان و ایادی آنان در خارج و داخل کشور به حوزه علمیه، اظهار کرد: اگر فردی بخواهد وارد محیط دانشگاه شود هیچ کسی تبلیغ منفی علیه او نمی‌کند بلکه عده‌ای تشویق می‌کنند و عده‌ای هم سکوت ولی چندسالی است که دشمنان به شدت علیه رفتن به حوزه تهاجم می‌کنند و برخی در داخل کشور هم حرف‌های آنان را تکرار می‌کنند تا کسی متقاضی ورود به حوزه نشود و اگر شد فکر کند جرمی مرتکب شده است ولی با وجود تمامی این مسائل، تعداد متقاضیان حوزه در سال قبل رشد معنادار و قابل قبولی در حدود 21 درصد داشته است و این نشان می‌دهد نسل جدید که این همه مورد قضاوت ناروا هستند بیدارند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ما با در نظر گرفتن وجوه مختلف پذیرش طلبه حتی در تامین معیشت نسبی آنان، 3 تا 4 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم و از هر 5 نفر متقاضی، 2 نفر را پذیرش می‌کنیم و این پذیرش به معنای تعهد حوزه به این طلاب است.

وی با بیان اینکه ما 400 رشته و گرایش تحصیلی در 16 شاخه علمی داریم، افزود: هر کدام از این رشته‌ها ممکن است رویکردها و شاخه‌هایی داشته باشند که به خاطر اقتضائات درون حوزه ایجاد کنیم لذا یک عرصه دانشی و یک رشته تخصصی داریم و هر رشته هم شاخه‌های تخصصی دارد که بالغ بر 400 عدد می‌شود؛ از این تعداد، 36 رشته و گرایش و رویکرد قبلا مصوب و اجرا شده بود و الان نزدیک به 100 رشته و گرایش را اجرا کرده‌ایم و بیش از 200 رشته هم در حال سرفصل‌نویسی است که بعدا در شورای آموزش مصوب و اجرا شود.

رستم‌نژاد با اشاره به توسعه مراکز تخصصی حوزه گفت: برخی مانند مراکز تخصصی تفسیر و کلام و حدیث از قبل دایر شده بود و الان شاخ و برگ‌های آن در حال توسعه است همچنین تاسیس شعبه یا برپایی دوره‌های مختلف کوتاه مدت از جمله کارهای این مراکز است ولی برخی مراکز قبلا نبوده است و در حال تاسیس هستیم. برخی رشته‌های توسعه‌یافته مانند تمدن اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و هوش مصنوعی و ... هم در این بین جدید هستند.

وی به دروس خارج اشاره کرد و افزود: مرکز دروس خارج در قم است ولی در چند سال اخیر برپایی آن در برخی استان‌ها را شروع کرده‌ایم و حدود 35 درس خارج رسمی وجود دارد و تعداد زیادی هم دروس غیررسمی برپاست و البته در حال توسعه است.

معاون آموزش حوزه علمیه در مورد زمان برپایی همایش صدسالگی حوزه، تصریح کرد: این بحث با تاخیر چندباره مواجه شده است زیرا مقالات و مطالب همایش هنوز تمام نشده است و البته کار مطالعاتی پیرامون صد سال تاریخ حوزه در شقوق مختلف آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تهذیبی و ... کار آسانی نیست و زمان‌بر است ولی قرار است در سال تحصیلی جدید برگزار شود و به دوره بعد موکول نشود.

رستم‌نژاد، افزود: تاثیر کاهش جمعیت جوان کشور در دانشگاه و سربازخانه‌ها و حوزه مشهود است؛ البته امروز ما در پذیرش دانشجو در حوزه در مرز ثابتی در حال حرکت هستیم و سالانه 20 درصد پذیرفته‌شدگان را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha