معرفی 21 هزار عضو قرآنی صندوق هنر به تأمین اجتماعی
کد خبر: 4204814
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد:

معرفی 21 هزار عضو قرآنی صندوق هنر به تأمین اجتماعی

سیدمجید پوراحمدی گفت: در سال جاری فعالان قرآن و عترت هم زیر چتر حمایتی صندوق هنر قرار گرفتند که 21هزار نفر از آنها برای استفاده از خدمات بیمه تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ نشست مرور کارنامه صندوق اعتباری هنر طی امسال و چشم‌انداز فعالیت‌های این صندوق در سال پیش رو با حضور سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق هنر، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از معاونان زیرمجموعه وی صبح دوشنبه 21 اسفند در ساختمان هنر برگزار شد.

پوراحمدی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه در این نشست نه‌تنها کارنامه سال 1402 که فعالیت دو سال و نیم صندوق اعتباری هنر از آغاز فعالیت دولت مردمی را به‌مرور خواهیم نشست گفت: فعالیت صندوق بر دو بال حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر و توانمندسازی در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی استوار است.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته عمده فعالیت‌های صندوق در بخش حمایتی متمرکز بود اما در سال جاری و به‌ویژه در چشم‌انداز سال آینده عمده جهت‌گیری خود را بر حوزه توانمندسازی فعالیت‌های کسب و کاری با محوریت هنر به‌ عنوان بخش پیشرو خود ترسیم کرده‌ایم.

مدیرعامل صندوق هنر با اشاره به آنکه در بخش حمایتی با رشد و توسعه در انواع خدمات گام برداشته‌ایم، دایره میزان و تنوع حمایت‌های خود را گسترش داده‌ایم خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر مسیر عضو شدن متقاضیان در صندوق بسیار تسهیل شده و این گامی در راستای تکریم هنرمندان است.

از طرح اعتبار هنر تا توجه به هنرمندان کم‌توان اقتصادی

پوراحمدی با اشاره به افزایش بسته‌های حمایتی از هنرمندان دارای نشان درجه یک به میزان ماهانه دو میلیون تومان از طرح «اعتبار هنر» خبر داد و گفت: در این طرح با شناسایی هنرمندان فعال و پیشکسوت در استان‌ها که صرفاً فقط به‌دلیل نداشتن مدارک لازم نتوانستند نشان درجه یک را کسب کنند به شکلی ویژه حمایت خواهیم کرد.

وی درباره رسیدگی به اعضای کم توان اقتصادی و هنرمندان در این عرصه با اشاره به ارتقا در حوزه پرداخت به میزان ماهی یک میلیون تومان به اعضای این بخش یادآور شد: همچنین طی توافقی با وزارت کار با تمرکز بر روی دهک‌های یک تا چهار افرادی را مورد شناسایی قرار داده‌ایم تا بتوانیم ذیل طرح «نیک مهر» این افراد را برای دریافت کمک‌های ماهانه ذیل فعالیت‌های حمایتی صندوق یاری رسانیم.

1700 متقاضی مسکن هنرمندان در تهران

مدیرعامل صندوق هنر به طرح «سرا» به‌عنوان طرحی برای هنرمندان فاقد مسکن به دلایل مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این مسیر افراد لازم شناسایی شدند و تلاش می‌کنیم تا با راه‌اندازی صندوق حمایتی دیگر در حوزه مسکن از میان 8000 ثبت‌نامی که صورت گرفته و 5000 نفری که واجد شرایط بوده‌اند اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین از این تعداد 1700 نفر مربوط به تهران بوده‌اند که طی تعامل با مسئولان و وزارتخانه ذی‌ربط زمینی با عنوان «شهرک هنر» برای متقاضیان تهرانی در شهر پرند اختصاص یافته است.

این مدیر فرهنگی فصل دیگر از فعالیت‌های حمایتی صندوق را به بیمه درمانی مربوط دانست و گفت: طرح‌های 12؛ 14 و 18 درصدی در حوزه‌ حرفه‌ها و مشاغل هنری توسط صندوق دیده شد که سهم بالایی از موارد بیمه را صندوق و مابقی را خود اعضایی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند واریز خواهند کرد.

وی افزود: همچنین در حوزه طرح درمان تکمیلی 46هزار نفر از هنرمندان و خانواده آنها زیر سقف طرح «آسایش؛ آرامش و رفاه» صندوق قرار گرفته‌اند که 70 درصد حق بیمه آن را صندوق و مابقی را خود هنرمندان پرداخت می‌کنند.

به گفته پوراحمدی؛ میان هنرمندان، هستند کسانی که حتی حداقل سهم را نمی‌توانستند پرداخت کنند و یا در بازپرداخت اقساط دریافت ارائه تسهیلات به‌ دلیل مشکلات مختلف اقتصادی توان پرداخت برخی از اقساط را نداشتند طی تعامل و صحت‌سنجی این مسئله توسط معاونت‌های صندوق تمامی مبالغ آن‌ها پرداخت شد.

تأیید شفافیت و قانون‌مندی صندوق از دید حسابرس قانونی باوجود کار اقتصادی

رشد 200درصدی ارائه خدمات در دولت مردمی

پوراحمدی با اشاره به آنکه در آغاز فعالیت دولت مردمی تعداد خدمات ارائه‌شده توسط صندوق بر 12 عنوان متمرکز بود و بعد از گذشت دو و نیم سال از فعالیت دولت سیزدهم این عدد به 36 طرح خدماتی صندوق اعتباری هنر افزایش پیدا کرده است گفت: همین مسئله رشد 200 درصدی در این حوزه خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بخش تسهیلات موفق‌ترین زمان را سپری کرده‌ایم و تا به این لحظه 375میلیارد تومان طی دو سال به 23هزار نفر پرداخت شد که رشد پنج برابری را نسبت‌به دوره مشابه قبل از خود نشان می‌دهد یادآور شد: طی توافق با بانک‌ها تلاش کردیم تا وام‌های بدون بهره را به مخاطبان ارائه دهیم و همچنین سرعت دریافت تسهیلات را نیز افزایش داده‌ایم.

تلاش اجرایی در حوزه فرزندآوری و حمایت تمام قد از فعالان قرآن و عترت

مدیرعامل صندوق هنر با بیان آنکه این صندوق یکی از معدود سازمان‌ها و ارگان‌هایی است که در حوزه مسئله فرزندآوری و ترویج ازدواج فعالیت چشمگیری داشته یادآور شد: برای 2349 زوج که یا ازدواج کرده‌اند و یا صاحب فرزند شده‌اند مبلغ 11میلیارد تومان به شکل بلاعوض و 70 میلیارد تومان وام بدون بهره پرداخت شده‌ است.

پوراحمدی با اشاره به آنکه طی دو سال و نیم آغاز فعالیت دولت مردمی، 30هزارنفر به‌ عنوان عضو جدید به صندوق اضافه شده‌اند از رشد 130درصدی اهالی رسانه و رشد 180درصدی ارتقاء بیمه خبرنگاران خبر داد.

وی همچنین با اشاره به آنکه در سال جاری فعالان قرآن و عترت هم زیر چتر حمایتی صندوق قرار گرفتند که در این حوزه اقدامات قابل تقدیری با نگاه دغدغه‌مند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت‌گرفته است یادآور شد: در این میان 21هزار نفر نیز برای استفاده از خدمات بیمه تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

ایجاد بازار کسب و کار هنر برای هنرمندان جوان

در فراز دیگر از این نشست مدیرعامل صندوق هنر در حوزه بال دیگر فعالیت‌های این صندوق بر محور توانمندسازی به تجاری‌سازی تولیدات فرهنگی و هنری در قالب پروژه «قاب هنر» اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر 100نفر از هنرمندان در این پروژه حضور دارند که ماهیانه بین 20 تا30 میلیون تومان سفارش محصولات هنری به آنها داده می‌شود. چشم‌انداز ما برای سال آینده رسیدن این تعداد به 500 هنرمند است.

وی با اشاره به آنکه علاوه‌بر فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگ و هنر؛ مسئله آموزش و مشاوره برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای تجاری نیز از جمله اقداماتی است که به‌تازگی ذیل فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر افزوده شده است یادآور شد: در این حوزه تلاش کنیم با تأسیس شرکت «مسیر اقتصاد هنر» (ماه) یاریگر هنرمندانی باشیم که به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و هنوز بازار کار برای ارائه محصولاتشان ندارند.

پوراحمدی در فرازی دیگر از سخنان خود به راه‌اندازی پاتوق فرهنگ و هنر با دو محور فراهم‌سازی بستری برای برگزاری رویدادهای هنری با حضور هنرمندان برجسته و همچنین رفت‌وآمد و گفت‌وگو و تعامل هنرمندان با یکدیگر با محوریت فرهنگسرای نیاوران که طبق هماهنگی و همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان پاتوق فرهنگ و هنر شناخته شده ‌است فصلی دیگر از فعالیت‌های این صندوق به شمار می‌رود.

پوراحمدی با اشاره به آنکه در کنار توجه به هنرمندان پیشکسوت طرحی را با عنوان «فردا» با محوریت هنرمندان جوان در سراسر کشور اتخاذ کرده‌ایم خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه‌بر شناسایی هنرمندان نخبه و جوان و تجلیل از آنها؛ زمینه‌ساز شناسایی آنها به جامعه هنری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان با اشاره به آنکه برای نخستین بار گزارش مطلوبی از حسابرس قانونی برای یک بنگاه تجاری و اقتصادی مانند صندوق اعتباری هنر دریافت کرده‌ایم تصریح کرد طی سالیان گذشته همواره گزارش حسابرس قانونی در ارتباط با فعالیت‌های صندوق مشروط بود اما امسال این گزارش را به شکل مطلوب دریافت کرده‌ایم که این نشان‌دهنده عملکرد صندوق در مسیر شفافیت و قانون‌مندی است.

انتهای پیام
captcha