تفاوت مهم افطار برای افراد چاق و لاغر + فیلم
کد خبر: 4202190
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
روزه‌داری در نوروز/ 4

تفاوت مهم افطار برای افراد چاق و لاغر + فیلم

افراد چاق، لاغر و دارای مشکل گوارش باید به نحو متفاوتی افطار کنند. افراد چاق بین وعده افطار و شام فاصله نگذارند.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

ایکنا در راستای رسالت‌های آموزشی خود به سراغ احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت رفته و مجموعه‌ توصیه‌های روزه‌داری در ایام نوروز را برای اطلاع مخاطبان گردآوری کرده است.

احمد اسماعیل‌زاده در بخش چهارم این مجموعه ویدئویی آموزشی نکاتی را در خصوص بهترین روش افطار مطرح کرده است که در ادامه با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

«با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان قرار داریم، طبیعی است که سؤالاتی در زمینه افطار مطرح می‌شود. خواهش ما از مردم عزیز کشورمان این است که در این ایام افطار را با یک لیوان یا یک فنجان آب ‌ولرم یا آب جوش خنک شده باز کنند و ترجیحاً در کنار این لیوان آب، از قند استفاده نشود بلکه از خرما، توت، مویز و ... که معمولاً از گروه میوه‌جات خشک هستند، استفاده شود.

بعد از باز کردن افطار، سعی کنید با توجه به کمبود مایعاتی که در ایام ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد، از غذاهای آبکی و سبک مثل سوپ، انواع آش، فرنی، حلیم و ... که در فرهنگ غذایی ما وجود دارند استفاده کنید که غنی از حبوبات و مواد مغذی هستند و بعد از گذشت ساعتی، وعده شام را مصرف کنید.

اگر فردی که روزه می‌گیرد دچار اضافه وزن و چاقی است، توصیه می‌کنیم بین افطار و شام فاصله‌ زمانی قرار دهد چرا که در این ایام باید از فرصت ماه رمضان برای کاهش وزن استفاده شده و میزان دریافت کالری را محدود کنیم تا بتوانند کاهش وزن مناسبی را در پایان ماه مبارک رمضان داشته باشیم.

اما افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند (که متأسفانه در کشور ما نیز تعداد این افراد زیاد است)، بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله قرار ندهند و بلافاصله بعد از افطار شام میل کنند چراکه طبیعتاً حجم معده آنها پرشده و دریافت کالری آنها خیلی زیاد نخواهد بود. اما به افرادی که لاغر هستند، وزن متعادلی دارند و یا مشکلات گوارشی دارند توصیه می‌کنیم وعده افطار را با خوراکی سبک باز کنند و پس از 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم بعد وعده اصلی غذایی یعنی شام را میل کنند.

این اقدام به خصوص در افرادی که لاغر هستند مهم است چراکه تجمیع وعده افطار سبک و شام باعث می‌شود کالری دریافتی آنها محدود شود و نتوانند کالری لازم را به بدنشان برسانند. اگر این فاصله‌گذاری در این افراد اتفاق بیفتد هم فشاری که به سیستم گوارش آنها وارد می‌شود محدود خواهد بود و هم می‌‌توانند کالری کافی را دریافت کنند.  

انتهای پیام
captcha