حمایت از ادبیات انقلاب رسالت حوزه هنری است + فیلم
کد خبر: 4200529
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

حمایت از ادبیات انقلاب رسالت حوزه هنری است + فیلم

میلاد عرفان‌پور گفت: مرکز آفرینش‌های حوزه هنری رسالت خود را حمایت از شعر و داستان انقلاب می‌داند چراکه اساساً هنر و انقلاب مأمنش در حوزه هنری است.

شعر و داستان انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با حضور؛ میلاد عرفان‌پور، مدیر کل آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر؛ دبیر علمی جشنواره و تیمور آقامحمدی؛ مجری و کارشناس جلسه امروز 29 بهمن در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقامحمدی بیان کرد: رونمایی از پوستر این رویداد بهمن سال گذشته انجام شد در همان زمان فراخوان آن نیز رسانه‌ای شد. از آن زمان یک سال گذشته و ما اول اسفند اختتامیه سیزدهمین دوره را برگزار خواهیم کرد. در این رویداد یاد و خاطره جلال آل‌احمد، اکبر خلیلی و امیرحسین فردی گرامی داشته خواهد شد. جشنواره این دوره به نام امیر حسین فردی شاعر انقلاب، نامگذاری شده است.

در ادامه جلسه میلاد عرفان‌پور با بیان اینکه این جشنواره گامی در جهت اعتلای شعر و داستان انقلاب است بیان کرد: مرکز آفرینش‌های حوزه هنری رسالت خود را حمایت از شعر و داستان انقلاب می‌داند چراکه اساساً هنر و انقلاب مأمنش در حوزه هنری است. ساده‌ترین کار مدیر فرهنگی می‌تواند انجام دهد برگزاری جشنواره یا شب شعر است. کارهایی که در جای خود شایسته، اما کافی نیست. اقدامات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همیشه در جهت اعتلای شعر و ادبیات انقلاب است بدون اینکه صرفاً به ظاهر بپردازد.

وی افزود: حوزه هنری خود را متولی ادبیات انقلاب اسلامی می‌داند؛ ادبیاتی که تنها به ایام پیروزی انقلاب خلاصه نشده بلکه مفاهیم انقلاب را در زمان حال نیز پیگیری می‌کند. در همین رابطه در ماه‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده است. برای مثال به دوره «مطلع» اشاره می‌کنم در این دوره به شاعرانی که نخستین کتابشان را می‌خواهند چاپ کنند کمک می‌شود. چاپ 20 مجموعه اولین ثمر دوره مطلع است. این دوره با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری حوزه ادب و دفتر شعر شهرستان ادب برگزار می‌شود.

عرفان‌پور با اشاره به اینکه در حوزه هنری به بانوان شاعر انقلاب اسلامی هم توجه می‌شود، گفت: در بخش خواهران ظرفیت‌هایی بالای شعر داریم. حوزه هنری در این رابطه سیاست‌های حمایتی ویژه دارد. ادبیات ما نقطه اوج هنر اسلامی است که سبقه و پیشینه آن از هر هنری بالاتر است برای همین توجه به ادبیات باید در اولویت باشد. توجه کافی به ادبیات رشد دیگر بخش‌ها را در پی خواهد داشت حتی تاثیرگذاری آن را در سینما و موسیقی نیز می‌توانیم مشاهده کنیم.

مدیر کل آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه با ادبیات غنی می‌توان آینده انقلاب اسلامی را برای جهانیان ترسیم کرد، گفت: این جشنواره قدمی است در جهت اعتلای شعر انقلاب در دوره بعدی تلاش خواهیم کرد تا تفاوت‌هایی در اجرای این رویداد داشته باشیم بنابراین اگر شرایط مهیا شود در سال آینده بخش شعر و داستان به صورت جداگانه برگزار می‌شود چون این دو عرصه قابلیت این را دارند که در غالب دو جشنواره مجزا برگزار شوند.

در بخش بعدی مراسم بهزاد دانشگر بیان کرد: 5 ماهی است که دوره فعالیت من در حوزه هنری آغاز شده است. در این مدت تلاش کردم از داستان و رمان حمایت ویژه داشته باشم. جامعه ما عطش رمان و داستان دارد؛ رمانی‌که با فرهنگ ایرانی اسلامی نیز همخوانی لازم را نیز داشته باشد. در این دوره از جشنواره در بخش داستان‌نویسی اتفاق‌های خوبی رقم خورده است. برای مثال در «باغ رمان» شرایطی فراهم آورده‌ایم تا جوانان بتوانند با استفاده از مشاوره پیشکسوتان در امر داستان‌نویسی پیشرفت داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی دیگری از کارهایمان برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع رمان‌نویسی است در این بخش به صورت ویژه به رمان نویسی دینی توجه شده است. جشنواره شعر و داستان انقلاب به دلیل شیوع کرونا دو سال برگزار نشد اما در دوره سیزدهم شاهد اتفاق‌های خوبی در این رویداد هستیم.

دانشگر با بیان اینکه جوایز جشنواره شعر و داستان انقلاب بیش از هر رویداد هنری است تصریح کرد: جوایز این دوره رقم بالایی را به خود اختصاص داده است. در داستان‌نویسی بزرگسال 200 میلیون تومان، داستان‌نویسی نوجوان 100 میلیون تومان، مجموع داستان 100 میلیون، و در بخش مجموعه شعر نیز 100 میلیون تومان به برگزیدگان اختصاص داده‌ایم. این جوایز جدا از 4 جایزه حمایتی ما می‌شود. هیئت داوران 4 اثری را که مستحق حمایت تشخیص داده باشند انتخاب کرده و آن آثار به چاپ خواهد رسید.

وی تاکید کرد: در این دوره استقبال بسیار چشمگیر بوده به نحوی که 107 رمان بزرگسال، 35 داستان نوجوان، 132 مجموعه داستان و 151 مجموعه شعر به جشنواره رسیده است. نگاهمان به موضوع تنها به وقوع انقلاب اسلامی خلاصه نشده است بلکه دستاوردهایی انقلاب نیز در این جشنواره مورد نظر است همچنین به آدم‌های تاثیرگذار در عرصه انقلاب اسلامی نیز پرداخته‌ایم.

دبیر علمی جشنواره اضافه کرد: داوری بخش‌های مختلف جشنواره را 19 کارشناس بر عهده داشتند. آثار در دو مرحله داوری شد. در مرحله اول ارزیابی‌های اولیه رخ داد و 120 اثر به مرحله دوم رسید در مرحله دوم داوری‌های شکل تخصصی به خود گرفت و 7 اثر در هر بخش برگزیده شد که اول اسفند برگزیدگان هر قسمت معرفی می‌شوند. لازم به ذکر سوره مهر حوزه هنری آثار برگزیده را بدون نوبت به چاپ خواهد رساند.

وی در خاتمه سخنانش اعلام کرد: در مجموعه شعر؛ غلامرضا کاخی و علی داوودی و حسنا محمدزاده، در رمان نوجوان و‌ مجموعه داستان داوران ساسان ناطق، تیمور آقامحمدی و سیده عذرا موسوی، در رمان بزرگسال محمدرضا شرفی خبوشان، مهدی زارع و ‌وحید حسنی داوری آثار را بر عهده دارند. همچنین در مراسم اختتامیه 11 خاطره اکبر خلیلی گرامی داشته خواهد شد.

اسامی نامزدهای هر بخش به شرح زیر اعلام شد:

رمان بزرگسال:

- «ابرشهر» محمد رودگر

-«بی سردار» محمد اسماعیلی حاجی علیان

«-بنز» از علی‌رضا نعمت اللهی

‌-«زخم پاییز» از سلمان کریمی

-«قزل اهو» از ام البنین ماهر

-«گعده‌های دور اتش» از سید موسویان

-«ملاقات زیر رادیکال» از لیلی طباطبایی

-«ول» از میثم فرهمندیان

رمان نوجوان:

-«اسپاگتی» با سس قرمز از هادی حکیمیان

-«بهشت آباد» از طیبه مهدی‌زاده

-«طوطی و قالین» از فایزه کردفیروزجایی

-«چرخ و فلک» از زهرا پریایی

-«فرار ماردوش» از سمیه سلیمانی

-«قلک‌های دوقلو» از مریم فرجی

مجموعه داستان:

-«دوستان الیس» از مهدی درباب

-«لطفا پیغام خود را بگذارید» از مصطفی میرزایی

-«جاده از راست باریک می‌شود» از فریناز ربیعی

-«خشت هاب سیاه خشت‌های قرمز» از وحید اقاکرمی

-«جنگ بدون جنگ» از مریم سادات میرحسینی

-«یک گاری انار ترک خورده» از خدیجه خانی

مجموعه شعر

«مناره الله اکبر» از رضا نیکوکار

-«به افتتاح قسم» از عاطفه جوشقانیان

-«پادشاه لخت» از مهدی جهاندار

-«مجموعه شعر تاویل» از اسماعیل مجمدپور

-«در امتداد صبح» از فاطمه عارف نژاد

-«سرو سرود» از فائزه زرافشان

-«من یک زنم» از زهرا سپه کار

انتهای پیام
captcha