تلاش برای اکران تمامی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر مشهد
کد خبر: 4197923
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد

تلاش برای اکران تمامی فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر مشهد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تلاش‌مان این است که قریب به اتفاق فیلم‌ها با اولویت سینمای رسانه و هنر، در مشهد اکران شود، زیرا نخبگان و اهالی فن می‌خواهند ثمره یک سال تلاش سینمای ایران را ببینند.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد، در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد و رونمایی از پوستر این جشنواره، با شعار «گرمای گاز برای همه» که امروز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه، در تالار اجتماعات شرکت گاز خراسان رضوی برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که چرا نشست جشنواره فیلم فجر مشهد در شرکت گاز و با رونمایی از پوستر «گرمای گاز برای همه» همراه شده است، اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه هنر و هنرمند، انتقال مفهوم و پیام است. این پیام از یک مسئولیت و وظیفه ایجاد می‌شود. هر انسان در زندگی برای خود آرمان‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد، و چنانکه نسبت به همسر، پدر و مادر و فرزند خود مسئول است، نسبت به محله، شهر و کشور خود، نسبت به آرمان، اعتقاد و دین، خاک و وطن خود مسئول است و از این مسئولیت‌هاست که عموم آثار هنری، یک پیام را به یکی از این مسئولیت‌ها منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: هنرمندی که تابلوی عصر عاشورا را نقش‌آفرینی می‌کند، نسبت به عاشورا، دین و آرمان خود وظیفه‌ای دارد که بر بوم نقاشی نقش می‌بندد، هنرمندی که فیلم دفاع مقدس می‌سازد، نسبت به رزمندگان و شهدای دفاع مقدس و خاک وطنش حس مسئولیت دارد که با به صحنه‌ درآوردن قهرمانان ملی بروز و ظهور می‌یابد.

حسین‌زاده با بیان اینکه در حوزه ثروت‌های این کشور هم همه ما مسئول هستیم، گفت: هنرمندانی با زبان و توانی که دارند، نه تنها خود را بلکه عموم مردم را نسبت به آن مسئولیت حساس می‌کنند. کشور ما ایران پر از منابع مادی، طبیعی و جغرافیایی از جمله نفت و گاز است. پیشرفت‌های متعددی که طول سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم و در برخی حوزه‌ها بی‌نظیر است، همچنین کسب رتبه‌های عالی در جهان، به واسطه تلاش انسان‌های متخصص است.

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد با اشاره به توان ساخت و پرتاب ماهواره در کشورمان و مقایسه آن با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، اظهار کرد: متخصصان ایرانی در همه این زمینه‌ها، خودشان به فرآیند بومی تولید رسیده‌اند. در حوزه ثروت‌های طبیعی ما هم زمانی که مردم می‌خواستند نفت خودشان را ملی کنند، آمریکائیان و انگلیسی‌ها همه تلاششان را کردند چنین کاری اتفاق نیفتد. سرنگونی دولت مصدق و کودتای 28 مرداد را راه‌ انداختند تا مردم نتوانند تولید ملی داشته باشند.

وی با اشاره به تحقیراتی که در آن دوران نسبت به توان ملی وجود داشت و مقایسه آن با امروز ایران، اظهار کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که توان ما در همه حوزه‌ها، به‌ویژه در نفت و گاز یک توان ملی است، اما اکنون که توان تولید داریم، آیا باید این ثروت ملی را هر طور که دوست داریم، مصرف کنیم؟ قاعدتاً نه، این ثروت برای ما، فرزندان و آیندگان ماست و مهم این است که بتوانیم از این ثروت محافظت و مراقبت کنیم و آن را مولد کنیم. لذا تصمیم بر آن شد که امسال جشنواره را با یک پیام مسئولیت اجتماعی همراه کنیم. بدین ترتیب در فصل سرما و همراهی با ایام دهه فجر، ما از فرصت جشنواره فیلم فجر که نگاه آحاد جامعه را به خود دارد، با اهالی رسانه و هنر این پیام مسئولیت اجتماعی را که نسبت به ثروت کشورمان باید حساس باشیم را به جامعه منتقل کنیم و همین‎طور که از فضای سینمایی و شور و نشاط دهه فجر لذت می‌بریم، این پیام را هم منتقل کنیم که با مصرف درست، این ثروت را برای دیگر مردمان کشورمان حفظ کنیم.

16بهمن ماه؛ آغاز جشنواره فیلم فجر در مشهد

حسین زاده با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین جشنواره فیلم فجر متعلق به خراسان رضوی و فارس است که هم‌زمان با تهران این کار را شروع کردند، بیان کرد: بیست‌و یکمین جشنواره فیلم فجر استان، هم‌زمان با چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار می‌شود و در تمام استان‌ها جشنواره از شانزدهم بهمن آغاز خواهد شد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد افزود: سه سینمای آفریقا، هویزه و سیمرغ تدارک دیده شده است، در کنار سینماهای ویلاژتوریست، برفی، اطلس، گلشن، پارک بازار، سیمرغ، مهر کوهسنگی میزبان جشنواره خواهند بود. سینمای آفریقا، سینمای رسانه خواهد بود و اهالی هنر، میزبان فعالان رسانه‌ای خواهند بود و رویدادها و گرده‌ها آنجا شکل خواهند گرفت. بقیه سینماها به مرور بر روی سایت قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند فیلم‌هایی را که می‌خواهند را انتخاب کنند. 16 فیلم در سینما هویزه و 16 فیلم در سینما سیمرغ اکران خواهد شد. در حال رایزنی هستیم و احتمال افزایش فیلم‌ها بسیار زیاد است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره اینکه چرا همه فیلم‌های اکران شده در تهران در دیگر استان‌ها اکران نمی‌شود، اظهار کرد: تصمیم اکران فیلم‌ها در استان‌ها در اختیار تهیه‌کنندگان است و نه در اختیار جشنواره. در مجموع در تهران 32 فیلم اکران می‌شود که 22 فیلم آن در بخش مسابقه و بقیه در بخش جانبی است. در تلاشیم در سینمای رسانه تمامی فیلم‌ها را اکران کنیم، مگر فیلمی که تهیه کننده آن با ما همراهی نکند.  

وی ادامه داد: خبر خوب برای مشهدی‌ها اینکه سالی که در آن هستیم، سالی پر از افتخار برای سینمای استان است. هم سالی پر از تولید و هم سالی پر از تماشاگر و به گمانم پیشتاز در میان استان‌های کشور در حوزه مخاطب و اقبال مردم به سینما باشد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد با اشاره به اینکه در حوزه تولید هم کارهای خوبی داریم، بیان کرد: انیمیشن «گانورا» از جمله کارهای دوستان مشهدی است که در سینماهای کشور در حال اکران است. در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان، انیمیشن «ساعت جادویی» به تهیه کنندگی محمدمهدی نخعی راد و فیلم «بی بدن» ساخته مرتضی علیزاده، فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی از جمله کارهای دوستان مشهدی و افتخارات خراسانی‌ها است.

حسین‌زاده ادامه داد: فیلم «آبی روشن» با حمایت و پشتیبانی بنیاد امام رضا(ع) و سازمان  سینمایی اوج ساخته شده است که مفاهیم رضوی را در بردارد و با توجه به اینکه شروع جشنواره با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) هم‌زمان است، این رویداد با یک فیلم رضوی همراه است. اسامی فیلم‌هایی که تاکنون اکران آن در مشهد قطعی شده، عبارتند از: فیلم «نبودنت»، «ظاهر»، «آپارات‌چی»، «آغوش باز»، «شکار حلزون»، «قلب رقه»، «آسمان غرب»، «رویاشهر»، «پرویز خان»، «شمشیر و اندوه»، «باغ کیانوش»، «تابستان همان سال»، «احمد»، «دروغ‌های زیبا»، «بهشت تبهکاران»، «شهسوار»، «ساعت جادویی» و «آبی روشن» است.

وی با اشاره به تفاوت‌هایی که این جشنواره با جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای دارد، گفت: صفر تا صد برنامه‌ریزی و اجرا در جشنواره‌های استانی بر عهده ماست، اما این جشنواره از نظر ماهیت با آن جشنواره‌ها تفاوت دارد. دبیرخانه مرکزی در تهران قرار دارد و برخلاف دیگر جشنواره‌های خارجی همچون کن و اسکار که در آن فیلم‌ها قبلاً عموماً اکران شده‌اند، و نظم‌دهی بسیار راحت‌تر خواهد بود، در جشنواره فجر که جشن یک ساله سینمای ایران است، سینماگران فیلم می‌سازند که به جشنواره برسانند. لذا یکی از شیرینی‌های جشنواره فجر برای اهالی سینما این است که ظرف یک هفته تا 10 روز فیلم‌هایی که تاکنون اکران نشده را می‌بینند. لذا برخی فیلم‌ها خودشان را به لحظات آخر می‌رسانند. بنابراین تغییرات، یکی از طبیعی‌ترین اتفاقاتی است که در این جشنواره می‌افتد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد با اشاره به هم‌زمانی بازی‌های تیم ملی فوتبال با این جشنواره، آن را عامل مؤثر دیگری بر اکران فیلم‌ها برشمرد و گفت: باید برای این موضوع فکری کرد. بنابراین این تغییرات وجود دارد و تا حدود زیادی از اختیارات ما در استان خارج است، زیرا آنچه در چینش فیلم‌ها اتفاق می‌افتد، قسمتی به دبیرخانه مرکزی بازمی‌گردد و قسمتی به همراهی تهیه‌کنندگان مربوط است. تلاش‌مان این است که قریب به اتفاق فیلم‌ها در مشهد اکران شود، به‌ویژه با اولویت سینمای رسانه و هنر، زیرا نخبگان و اهالی فن می‌خواهند ثمره یک سال تلاش سینمای ایران را ببینند. عموم مردم در طی سال این اتفاق را تجربه می‌کنند، اما برای اهالی فن این دیدن از جنس کار است و متفاوت از مردمی است که به عنوان یک سرگرمی و تفریح در سینما حضور دارند.

حسین‌زاده درباره بقیه سینماها بیان کرد: این سینماها با مشارکت خودشان و کمک ما فیلم برای‌شان خریداری می‌شود، این انتخاب با مدیریت سینماست که چه فیلمی را انتخاب کند، لذا همه فیلم‌ها در آن‌ها اکران نخواهد شد. در برنامه‌ریزی تلاش داریم کمترین تغییرات را داشته باشیم که نیازمند همراهی تهیه‌کنندگان و دبیرخانه مرکزی است.

وی با اشاره به پراکندگی سینما در مشهد، بیان کرد: امروز مشهد به لحاظ سینما دارای پراکندگی چغرافیایی خوبی است و ان‌شاالله به زودی در سال‌های آینده شاهد افتتاح سینما در شمال شهر نیز خواهیم بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره برنامه‌های جانبی این جشنواره، اظهار کرد: علاوه بر فضایی که برای اهالی رسانه تدارک دیده شده است، نقد و بررسی فیلم‌ها را توسط مجموعه پاتوق فرهنگ خواهیم داشت که زمان و مکان نشست‌ها اعلام خواهد شد. همچنین فروش بلیط‌ها به شکل مرکزی است و به احتمال بسیار زیاد از پایان امشب یا فردا اتفاق خواهد افتاد.

تجهیز و نوسازی در برنامه سینما آفریقا

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد درباره انتخاب سینما آفریقا به عنوان سینمای رسانه، گفت: این سینما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سینمای مشهد به سبک قدیم است و در برنامه این سینما است که وارد فرآیند تعمیر، تجهیز و نوسازی شود، لذا احتمالا آخرین تجربه فجر را در این سینما خواهیم داشت و دیگر آنکه هیچ سینمایی به اندازه این سینما گنجایش اهالی رسانه و هنر را در کنار یکدیگر نخواهد داشت. همچنین در حال رایزنی برای حضور عوامل فیلم‌ها، کارگردانان و تهیه‌کنندگان در مشهد هستیم و هر کدام قطعی شود، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به طرح سبد فرهنگی خانواده، افزود: در این طرح هر دو ماه یکبار فیلم‌های خوب در سطح شهر تبلیغ می‌شوند. برای تشکل‌ها و سازمان‌ها که می‌توانند به صورت دسته‌جمعی بخواهند خانواده خود را به سینما بیاورند، تسهیلات و تخفیفات ویژه در نظر گرفته‌ایم.

سینما در سبد فرهنگی مدارس مشهد قرار گرفت

دبیر بیست و یکمین جشنواره فجر مشهد ادامه داد: در طول یک سال گذشته، سینما در سبد فرهنگی مدارس مشهد قرار گرفت و فیلم‌هایی که متناسب با فضای کودک، نوجوان و دانش‌آموز است، به مدیران مدارس توصیه می‌شود و با امکانات و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار داده شده است، بدین ترتیب رشد مخاطب را در سینمای استان خراسان را داشته باشیم.

حسین زاده با اشاره به تلاش تجزیه‌طلبان در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، اظهار کرد: یک سال از آن روزهای پر از بمباران نفرت توسط رسانه‌های بیگانه گذشته که برای جشنواره فیلم فجر تلاش بسیاری کردند که مردم پای این فیلم‌ها ننشینند، اهالی رسانه به جشنواره نیایند، اما سال گذشته پروژه‌شان شکست خورد، امسال به لطف الهی و همت اهالی سینما، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه جشنواره با بیش از 30 فیلم در حال اجرا و اقبال به آن بسیار خوب بوده است و قطعا در شهری مانند مشهد بهتر و بیشتر خواهد بود. 

انتهای پیام
captcha