فرهنگ غنی ایلام منبع خوبی برای استخراج موضوعات تئاتر است
کد خبر: 4197613
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کارگردان تئاتر خیابانی «آب‌ها مهربانند»:

فرهنگ غنی ایلام منبع خوبی برای استخراج موضوعات تئاتر است

مالک آبسالان با بیان اینکه ایلام دارای تاریخ و فرهنگ خاص خود بوده که از دیرباز و از تمدن‌های قدیمی به جای مانده است، گفت: فرهنگ و مردم‌شناسی استان ایلام بسیار غنی است و از آئین‌ها و سنت‌های استان می‌توان موضوعات خوبی برای تئاتر استخراج کرد.

مالک آبسالان، تئاتر دهلرانمالک آبسالان، بازیگر تئاتر خیابانی «آب‌ها مهربانند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از ایلام اظهار کرد: امسال هفدهمین حضور گروه تئاتر استان در چهل و دومین دوره تئاتر فجر است که نمایش «آب‌ها مهربانند» با نویسندگی پژمان شاوردی و کارگردانی و بازی مالک آبسالان و جهانبخش جابری به بخش مسابقه جشنواره دعوت شد که در تئاتر شهر و پهنه رودکی اجرا شد.

وی افزود: این نمایش برگزیده تئاتر استانی است و در جشنواره منطقه‌ای فجر سمنان حضور داشته و چندین عنوان کسب کرد و همچنین برگزیده مطلق جشنواره ملی سودای بسیج در شهر مشهد بود که به جشنواره تئاتر فجر نیز معرفی شد.

آبسالان در خصوص قصه این نمایش گفت: قصه «آب‌ها مهربانند» قصه یکی از شهدای غواص است که تا زمان برگشت پیکرش به زادگاهش، داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند.

از این هنرمند دهلرانی در خصوص زیرساخت‌های فرهنگی و حمایت‌های مسئولان سؤال شد که وی گفت: متأسفانه استان ایلام به لحاظ سخت‌افزاری مانند پلاتوهای تئاتر و آمفی تئاترها و... یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است و عموماً تئاتر ایلام را با تئاتر دهلران می‌شناسند چرا که گروه‌های تئاتر دهلران در ۲۰ سال گذشته در تمام رویدادهای معتبر کشوری و بین‌المللی حضور داشته است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد موفقیت‌های تئاتر استان ایلام را هنرمندان دهلران کسب کردند، این در حالی است که دهلران آن هم به دلیل عدم حمایت مسئولان استان هیچ‌گونه مکانی برای تمرین و اجرا ندارد. همچنین به دلیل تبعیضی که برای گروه‌های دهلرانی صورت گرفته، ایاب و ذهابی از سوی فرهنگ و ارشاد استان صورت نمی‌گیرد.

آبسالان تأکید کرد: جایگاه تئاتر استان چه به لحاظ آموزشی هیچ توجه‌ای به آن نمی‌شود و به لحاظ مدیریتی که مشکلاتی دارد و نیازمند آن است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود و در مجموع نگاه حرفه‌ای و خلاق به این هنر نمی‌شود و اگر موفقیتی هست از سوی بچه‌های تئاتر دهلران است که با کمترین امکانات آن را به دست آوردند.

وی ایلام را دارای تاریخ و فرهنگ خاص خودش دانست که از دیرباز و از تمدن‌های قدیمی به جای مانده است و تصریح کرد: فرهنگ و مردم شناسی استان ایلام بسیار غنی است و در بحث فولکلور شامل آئین‌ها و سنت‌ها می‌شود که از این منبع غنی می‌توان موضوعات خوبی برای تئاتر استخراج کرد.

آبسالان به سایر ظرفیت‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: در بحث مشکلات اجتماعی جای کار زیاد است و در بحث دفاع مقدس نیز می‌شود آثار بسیار خوبی را تولید و به کشور معرفی کرد و جدیداً در بحث دروازه عتبات عالیات و میزبانی زائران اربعین حسینی در جای جای استان، در گونه نمایش‌های آئینی و مذهبی می‌توان کارهای خوبی را اجرا کرد.

وی هنر نمایش را یکی از بدیع‌ترین و کامل‌ترین هنرهای دنیا و مادر همه هنرها دانست و مطرح کرد: رنگ، شعر، موسیقی، طراحی و بازی را می‌شود در نمایش دید. هنر نمایش می‌تواند زبان اکمل و جامعی باشد که برای انتقال مفاهیم ارزشی چه در بحث سنتی و چه در بحث آئینی و چه در بحث اجتماعی و چه بحث هنر دینی و مذهبی و تولید و اجرای نمایش‌های مذهبی اعم از تعزیه و گونه‌های نمایشی ایرانی از آن استفاده کرد.

گفتنی است، مالک آبسالان متولد سال ۱۳۵۷ است که به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۸۰ فعالیت هنری را در رشته تئاتر آغاز کرده است. تولید آثار متعدد نمایشی در سطح کشور و بین‌الملل، حضور در جشنواره‌های متعدد کشوری و بین‌المللی نظیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، حضور در جشنواره بین المللی هایفست ارمنستان، بازی در چندين فیلم سینمایی و سریال مانند به وقت شام، ابراهیم حاتمی‌کیا و بوسه بر خاک احمد کاوری، کسب عناوین متعدد کارگردانی، نویسندگی و بازیگری از جشنواره‌های بین‌المللی و برنده بیش از ۴۵ دیپلم افتخار، ۶۲ تندیس و ۳۰۰ لوح شامل حضور در بخش کارگردانی، نویسندگی و بازیگری بخشی از افتخارات این هنرمند دهلرانی است.

انتهای پیام
captcha