ضرورت الگوسازی از زنان محجبه موفق برای نسل جوان
کد خبر: 4197608
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
فعال قرآنی لبنان در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد

ضرورت الگوسازی از زنان محجبه موفق برای نسل جوان

محقق علوم قرآنی اهل لبنان با بیان اینکه حکمت وجوب حجاب بر زنان، رسیدن به عفاف، حیا و امنیت جامعه است بر لزوم الگوسازی از زنان محجبه موفق برای جوانان و نوجوانان تأکید کرد.

تاکید فعال قرآنی لبنان بر اهمیت الگوسازی از زنان محجبه موفق

اول فوریه ۲۰۲۴ برابر با 12 بهمن‌ماه جاری دوازدهمین سال نامگذاری روز جهانی حجاب با برگزاری برنامه‌های مختلفی در سرتاسر جهان جشن گرفته شد. شعار امسال این روز: پوشیده با قدرت (VeiledinStrength) بوده و برنامه‌ها و کمپین‌های گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور به مناسبت این روز تدارک دیده شده است.

به مناسبت روز جهانی حجاب، ایکنا با «ابتسام محمد نجم»، خبرنگار، فعال فرهنگی و پژوهشگر علوم قرآنی و اسلامی لبنان گفت‌وگو کرد که شرح آن آز نظر می‌گذرد:
                    
ایکنا _ برای مقابله با پدیده حجاب‌هراسی و جلوگیری از تبعیض علیه زنان محجبه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟
 
به نظر من مهمترین اقداماتی که می‌توان برای مقابله با حجاب‌هراسی انجام داد تبیین و معرفی چهره واقعی حجاب و نیز تبیین مفهوم واقعی آزادی است که به رهایی از این فوبیا کمک می‌کند.
 

لزوم الگوسازی برای جوانان

 
وی افزود: آموزش جامعه به ویژه دختران و بیان اینکه حجاب با آزادی و حقوق زنان منافاتی ندارد و توانایی‌های فکری، جسمی، هنری و خلاقیت زنان را محدود نمی‌کند و مانع حضور آنان در اجتماع نمی‌شود و در نتیجه عاملی مؤثر و سازنده است؛ تلاش برای پیشرفت و توسعه جامعه در همه زمینه‌ها و تغییر بسیاری از کلیشه‌های تحریف شده توسط افراد نادان و غربی؛ آشنا کردن دیگران با فلسفه حجاب و جذب و جلب علاقه و همدلی آنها با فرهنگ‌های مختلف؛ سوق دادن آنها به سمت تفاهم و درک متقابل و  ترغيب آنها به احترام متقابل؛  تبیین اهمیت حجاب و انتقال تجربیاتی که به نحو مثبت الهام‌بخش باشد و تمایل به داشتن چنین تجربه‌ای را در زنان غیرمسلمان تشویق کند؛ تلاش برای گسترش آگاهی در بین دختران مسلمان و تشویق آنها به داشتن حجاب و اینکه بتوانند تجربه خود از پوشیدن حجاب را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ درک دقیق معنای حجاب و اینکه بدانیم حجاب فقط پوشاندن سر نیست، بلکه پوشاندن تمام بدن اعم از سر، سینه، دست‌ها، پاها و پوشیدن لباس گشاد است؛ همه اینها باید برای مقابله با حجاب‌هراسی انجام شود.
 
علاوه بر این، الگوسازی از زنان محجبه موفق و نیز روایت داستان زنان محجبه‌ای که در برخی جوامع دچار تبعیض و نوعی نژادپرستی شده و با اجبار برداشتن حجاب یا تمسخر و توهین به حجاب، حقوق اولیه آنها نقض شده است و تبیین اینکه چگونه اسلام به زنان خدمت کرده به نحوی که در تاریخ سابقه نداشته است از دیگر اقدامات ضروری است. اسلام زنان را از آن منجلاب بیرون آورد، آنها را تکریم کرد و به آنها شخصیت بخشید؛ در واقع اسلام بیش از مردان به زنان خدمت کرده است. 
 

اهمیت روز جهانی حجاب

 
ایکنا _ چگونه می‌توان مدارا و درک متقابل بین فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را از طریق ایده روز جهانی حجاب ترویج کرد؟
 
روز جهانی حجاب می‌تواند با برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع، تساهل و تفاهم بین فرهنگ‌ها و ادیان مختلف را ترویج و بر آن تأکید کند. مهمترین فعالیت‌هایی که در این روز باید انجام شود عبارتند از: تلاش برای افزایش آگاهی در مورد حجاب در بین جوامع اسلامی؛ تلاش برای تعمیق درک دیگران از حجاب و ترویج تساهل دینی.
 
  اما این امر زمان‌بر است زیرا رسانه‌های غربی برای تحریف چهره حجاب تلاش زیادی کرده‌اند و این امر مستلزم برنامه‌ریزی گسترده‌تری است و نیازمند برگزاری سمینارها و برنامه‌های فرهنگی فراوان برای رفع این تحریف و تصحیح دیدگاه‌ها و روشن کردن واقعیت‌هاست.
 

حجاب عامل کمال زنان

 
ایکنا _ حکمت وجوب حجاب بر زنان چیست و حجاب اسلامی چه فوایدی دارد؟
 
حجاب در وهله اول به نفع زنان است. آنها با کمک حجاب می‌توانند مزایای بسیاری از جمله امنیت و آزادی را به دست آورند، زیرا فطرت تکوینی زن نیازمند حجاب است و نه تنها برای خود او مفید است که این امر به حفظ جامعه و محافظت از زنان در برابر برخی مردان لازم است. حجاب باعث می‌شود که زن همچون کالایی در دست دیگران نباشد. حجاب به زنان كمالی را كه برای رسيدن به خداوند متعال به آن نياز دارد فراهم می‌کند زيرا كمالات اخلاقی و مادی را بالا می‌برد، او را از وسوسه‌ها و تمايلات درونی و بيرونی مصون می‌دارد، به او كمک می‌كند تا در برابر انواع سختی‌ها مقاومت كند و توانايی‌های او را برای ساختن جامعه‌ای سالم افزایش می‌دهد.
 
ثانیاً، حکمت رعایت حجاب، تأمین عفت و حیا و امنیت جامعه است، چنان که امام صادق(ع) فرمودند: «لَا ایمان لمن لا حیاء له». از امام باقر (علیه السلام) هم روایت شده است: حیا و ایمان با هم همنشین‌اند اگر یکی از آن دو رفت، دیگری هم به دنبال او می‌رود.
 
حجاب، تقوا است، چنانکه خداوند در آیه 26 سوره اعراف می‌فرماید: يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ : «اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است. حجاب همچنین جزئی از ایمان  است. زیرا خداوند تنها مومنان را درباره حجاب مورد خطاب قرار داده است: «وَ قُل لِلْمُؤْمِنِات...».
 
حجاب مظهر تقوا و اسلام و نشان حیا و تکریم و احترام و ارجمندترین تاج زیبایی زن و برترین گواه بر اخلاق و کمال است و زن بی‌حجاب همچون شهری بدون دیوار است.
 
هر چه می‌گویند بگویند، چون هیچ چیز مانند حجاب حیثیت و آبروی زن را حفظ نمی‌کند. حجاب نوعی سعادت است. حجاب در اسلام واجب است و قرآن کریم نیز آن را بیان کرده هر که آن را انکار کند، قرآن را انکار کرده است.
 

حجاب، شاخصه هویت اسلامی

 
ایکنا _ چگونه می‌توان اهمیت و فواید حجاب را برای نسل جوان توضیح داد؟
 
دختران امانتی در دست ما هستند و شاید تا سنین جوانی نتوانیم فلسفه حجاب و فواید آن را برایشان آنگونه که بایسته است توضیح دهیم. باید راه‌های مناسب و آسانی برای تبیین آن به گونه‌ای پیدا کنیم که متناسب با سن و توانایی‌های فکری آنها باشد. به طوری که جذب و دلبستگی به آن پیدا کنند، مانند داستان، فیلم کوتاه، هنر، موسیقی و موارد دیگر که مناسب این دوران است.
ضرورت الگوسازی از زنان محجبه موفق برای نسل جوان
 
توجه آنها نیز باید به سمت الگوهایی معطوف شود که بتوانند از آنان پیروی کنند تا بتوانند پیرو الگوهایی همچون حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) باشند و توجه خود را به کلام علما، شهدا و بزرگان در این زمینه معطوف کنند.
 
باید روی محیط اطراف آنها کار کنیم زیرا برای آنها بسیار مهم است؛ نوجوانان تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرند. وقتی محیط سالم و ایمانی باشد آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با رغبت و شوق و اشتیاق به حجاب و انجام فریضه روی می‌آورند.
 
توجه داشته باشید که دختران جوان روش خاص خود را دارند که با ملایمت و محبت و کلام محبت‌آمیز توجه آنها جلب می‌شود و در جامعه و محیطی پر از اطلاعات مختلف زندگی می‌کنند که در معرض همه نوع معلوماتی هستند.
 
ما باید تلاش کنیم که بر محبت خداوند نسبت به آنها تأکید کنیم و توضیح دهیم که خداوند چگونه حجاب و زنان محجبه را دوست دارد و آن را از روی عشق و محبت به آنها واجب کرده است. دختران جوان عقل سلیم دارند و طبیعی است که جذب حجاب شوند. به ویژه که هنوز تحت نفوذ وسوسه‌ها و امیال قرار نگرفته‌اند و طبیعت انسان پذیرای حجاب است. درک فلسفه حجاب و ابعاد اخلاقی و مادی آن بسیار مهم است و یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های حجاب، تأکید بر هویت خاص ماست که همان هویت اسلامی است.
 
گفت‌وگو: ریما فارس
ترجمه: محسن حدادی
 
انتهای پیام
captcha