بررسی دیدگاه قرآن و عترت در خصوص سلامت با ۵۵ سخنرانی ملی و بین‌المللی
کد خبر: 4196631
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

بررسی دیدگاه قرآن و عترت در خصوص سلامت با ۵۵ سخنرانی ملی و بین‌المللی

دبیر علمی کنگره قرآن، عترت و سلامت با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره این کنگره به صورت بین‌المللی، از ارائه ۵۵ سخنرانی در این مراسم خبر داد.

رضیعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت امروز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه با حضور پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و قاسم رضیعی، دبیر علمی کنگره در دانشگاه ایران برگزار شد.
 
قاسم رضیعی، دبیر علمی کنگره در ابتدای این نشست، گفت: یازدهمین دوره این کنگره ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه با مشارکت وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.
 
وی هدف از برگزاری این کنگره را بررسی مباحث حوزه سلامت از منظر قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: کنگره یازدهم برای اولین بار با رویکرد بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین امسال برای اولین بار دبیرخانه این کنگره تشکیل و اعلام فراخوان مقالات انجام شد. در این دوره ۵۵ سخنران در حوزه‌های مختلف سخنرانی می‌کنند که ۲۰ استاد از کشورهای عراق، سوریه، المان، انگلیس، نیجریه، افعانستان و ... سخنرانی خواهند کرد.
 
رضیعی اعلام کرد: امسال کنگره از تک موضوعی بودن خارج شده است و شعار کنگره نیز «قرآن؛ نسخه شفابخش» انتخاب‌ شد. انتخاب این شعار به دلیل هجمه‌هایی که طی دو سال اخیر علیه قرآن صورت گرفت انتخاب شد تا پاسخ این بی‌احترامی‌ها را به صورت علمی مطرح کنیم.
 
وی اعلام کرد: بر همین اساس اخلاق و سبک زندگی قرآنی، مفهوم شفا، مفهوم عافیت، صحت و سلامت، قلب سلیم، شرح صدر و سلامت روان، تغذیه سالم، نقش حجاب در سلامت روان و اجتماع و ... به عنوان محورهای کنگره است و یکی از بخش‌های کنگره و نشست تخصصی را نیز مربوط به حجاب و عفاف و سلامت روان برگزار خواهیم کرد.
 
دبیر علمی کنگره قرآن، عترت و سلامت اضافه کرد: عترت و مهدویت موضوع دیگر کنگره است که چون اختتامیه این کنگره مصادف با روز جمعه است نشست تخصصی در این خصوص داریم. همچنین طی نشستی چالش‌های فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۳۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، گفت: در کنار برنامه‌های اصلی کنگره، کارگاه تخصصی حفظ، قرائت و تدبر در قرآن طی روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود که این برنامه با حضور استاد موسوی‌بلده و بحرالعلوم برگزار می‌شود. پاسخگویی به شبهات مختلفی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، ارائه مدل فرزندپروری توسط مریم صفارا و نسبت‌سنجی حجاب و عفاف و سلامت روان توسط حجت‌الاسلام رهنمایی از دیگر نشست‌های جانبی این کنگره است.
 
رضیعی همچنین گفت: فضای نمایشگاهی برای ارائه آخرین دستاوردها و کتاب‌های مربوط به قرآن، عترت و سلامت نیز در دسترس است و محفل انس با قرآن نیز ۲۶ بهمن در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود. اساتید دانشگاه، فراگیران شامل دانشجویان، رزیدنت‌ها و نیز شاغلان حوزه سلامت مخاطب کنگره هستند و رویکرد این است که نشان دهیم کسانی که در حوزه سلامت فعال هستند از جنبه‌های عرفانی و اسلامی بهره‌مند هستند.
 
وی تصریح کرد: موضوعات سلامت محور در قرآن و عترت زیاد داریم از جمله قرآن در زمینه تغذیه سالم، سبک زندگی، سلامت معنوی و سلامت روان، حرف برای گفتن دارد. به همین دلیل از پژوهشگران خواسته‌ایم اگر پژوهشی در این خصوص دارند مطالب را بیان کنند. همچنین ما در کشور قاریان بین‌المللی از حوزه سلامت داریم که در مسابقات بین‌المللی رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند و در حال حاضر دو هزار حافظ قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که تلاش می‌کنیم آنها را به جامعه معرفی کنیم.
 
رضیعی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا که آیا در حوزه اخلاق اسلامی در پزشکی نیز مقالاتی ارائه شده است؟ گفت: موضوع یک دوره از کنگره به مباحث اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای اختصاص داشت که اخلاق را از منظر حرفه‌ای به چالش کشیدیم. امسال در محورهای کنگره اخلاق پزشکی نیست اما در مقالات این موضوع ارائه شده است. همه دانشمندان حوزه سلامت سرمایه ما هستند و اگر به بهانه‌های مختلف آنها را دلسرد کنیم و به فکر مهاجرت بیفتتد تبعات آن متوجه جامعه می‌شود.
 
پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنگره قرآن، عترت و سلامت نیز گفت: توفیق این را داریم که دانشگاه ایران میزبان این برنامه وزین علمی است و ما بیش از ۲۰ جلسه اجرایی برای این کنگره به صورت هفتگی برگزار کرده‌ایم.
انتهای پیام
captcha