حضرت زینب(س) الگویی مناسب برای تولیدات نمایشی است + صوت و فیلم
کد خبر: 4196099
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
تهیه‌کننده فیلم «مدیترانه»:

حضرت زینب(س) الگویی مناسب برای تولیدات نمایشی است + صوت و فیلم

رشید حاجتمند گفت: زن امروز با تکیه بر سیره حضرت زینب(س) می‌تواند در زندگی خانوادگی و اجتماعی الگوی زن موفق مسلمان باشد و برای رسیدن به این خواسته نیز زبان فیلم و سریال ابزاری بسیاری خوبی است.

مدافعان حرم

در سال‌های اخیر فیلم‌ها و سریال‌هایی با محوریت مدافعان حرم جلوی دوربین رفته‌اند که در کنار پرداختن به آنها، حضرت زینب(س) را هم مورد توجه قرار داده‌اند. در سالروز  وفات این بانوی بزرگوار خبرگزاری قرآن با رشید حاجتمند؛ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مدیترانه» و سریال «بچه زرنگ» که هر دو به موضوع مدافعان حرم پرداخته‌اند، گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

ایکنا در آغاز بحث، به این موضوع اشاره کنید که پرداختن به ائمه ازجمله حضرت زینب (س) در زمان حال چه امتیازاتی میتواند برای جامعه امروز ما داشته باشد؟

ائمه الگوهای جاری برای تمام دوران‌ها هستند و به مقطعی خاص از زمان خلاصه نمی‌شوند. در این میان حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) بهترین الگو برای بانوان هستند. امروز سالروز شهادت حضرت زینب (س) است. بانویی که با خطبه‌های آتشین خود بنی‌امیه را رسوا‌ کرد. زن امروز با تکیه بر صفات و سیره این بانی گرانقدر هم می‌تواند در زندگی خانوادگی و هم در زندگی اجتماعی الگوی موفق زن مسلمان باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز زبان فیلم و سریال ابزاری بسیاری خوبی است تا این الگوسازی را انجام دهد.

ایکنا برای اینکه به حضرت زینب (س) در تولیدات نمایشی پرداخته شود بهترین روش، پرداخت مستقیم به زندگی بانوی بزرگ است یا اینکه در قالبهایی دیگری چون مدافعان حرم باید به این ایشان نظر داشت؟

اینکه به چه طریق باید به حضرت زینب (س) در کارهای نمایشی پرداخت تابع زمان است. چون در مقطعی باید نگاه مستقیم به موضوع داشت و در زمانی دیگر با داستان‌های معاصر می‌توان این موضوع را مورد نظر قرار داد. درباره زمان حال باید بگویم با توجه به اینکه مدافعان حرم در سال‌های اخیر مشغول دفاع از حرم حضرت زینب (س) هستند معتقدم رویکرد مستقیم کارکرد بهتری برای این موضوع دارد زیرا شخصیت‌ها برای مخاطب قابل درک بوده و مردم بسیاری از مدافعان حرم را در کنار خود می‌بینند.

ایکنا شما فیلم سینمایی «مدیترانه» را با محوریت مدافعات حرم تهیه کردید. درباره این فیلم و انگیزههای ساخت آن توضیح دهید؟

متاسفانه در ابتدای  حضور مدافعان حرم در سوریه برخی سخنان نامربوط شنیده می‌شد که رزمندگان اسلام برای پول به سوریه رفته‌اند در‌حالیکه که به‌هیچ‌وجه این انگیزه در هیچیک از مدافعان حرم وجود نداشت. کدام انسانی است که بخواهد با جان خود معامله کند؟ بسیاری از افرادی که به سوریه رفتند افراد متخصصی بودند که می‌توانستند در داخل کشور هم درآمد خوبی داشته باشند، اما ترجیح دادند که برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) به سوریه رفته و جان خود را فدا کنند. درباره انگیزه‌های تولید فیلم «مدیترانه» هم باید بگویم می‌خواستیم با زبان فیلم، گوشه‌ای از مظلومیت مردم را تصویر کنیم تا عموم مردم بدانند چه جانفشانی‌های برای دفاع از حرم صورت می‌گیرد.

ایکنا فیلمسازی که میخواهد فیلم یا سریالی درباره حضرت زینب (س) بسازد باید چه ویژگیهای داشته باشد؟

پرواضح است تولیدات نمایشی در این زمینه حتماً باید با باور و ایمان سازنده همراه باشد. فیلمساز، نویسنده یا تهیه‌کننده‌ای که محور کارش حضرت زینب (س) است باید دوستدار اهل بیت(ع) باشد تا بتواند مظلومیت آنها را به درستی تصویر کند وگرنه کار سفارشی بدون باور در این رابطه مطمئن باشد صرفاً یک کار کلیشه‌ای خواهد بود. باید توجه داشت گاهی اوقات برخی آثار سفارشی هم تولیدات درخور توجهی می‌شوند زیرا عواملی که پشت دوربین قرار می‌گیرند با ایمان خالص، سفارش ساخت فیلم و سریال مربوطه را قبول می‌کنند.

ایکنا - تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه تولیداتی که به مدافعان حرم میپردازند از حمایتهای خوب دولتی بهره میبرند. آیا این امر صحت دارد؟

به‌هیچ‌وجه این امر درست نیست ما حتی از دیگر ژانرهای سینمایی و تلویزیونی به لحاظ امکانات محروم‌تر هستیم. فیلمسازان این حوزه هم مظلومیت و غربتی را تحمل می‌کنند که مدافعان حرم با آن مواجه هستند. دلیل عدم حمایت‌های لازم را هم من نمی‌توانم توضیح دهم اما شاید مدیران فکر می‌کنند به این تولیدات کمک‌های لازم صورت گرفته است پس دیگر نیازی به حمایت‌های آنها نیست!

ایکنا درباره الزام ساخت تولیدات نمایشی با محوریت حضرت زینب (س) برای جامعه امروز توضیح دهید؟

اولا دفاع از حرم اهل بیت(ع) تنها به حرم حضرت زینب (س) خلاصه نمی‌شود بلکه ما حرم‌های دیگری هم داریم که نیاز است از آنها دفاع کنیم. برای مثال به حرم ائمه در عراق اشاره می‌کنم. نکته بعد اینکه ساخت این قبیل تولیدات به ما نشان خواهد داد که ما برای حفظ امنیت نیاز داریم تا جوانان این سرزمین با رشادت‌های مدافعان حرم آشنا شوند. در حقیقت تصویرگری ایثارگری مدافعان حرم به جوانان ما ایمان و انگیزه می‌دهد تا در هر شرایطی آماده دفاع از خاک و ایمان خود باشند.

ایکنا برای پرداختن به زندگی ائمه تلویزیون را ابزاری موثرتر برای پرداختن به زندگی ائمه میدانید یا اینکه در این رابطه سینما هم میتواند ایفاگر نقش باشد؟

تلویزیون به دلیل مخاطبان میلیونی که دارد بهترین محل برای توجه به ائمه است. برای این امر نیز چند دلیل وجود دارد. ابتدا همان تعداد مخاطبان است که به آن اشاره کردم. دوم اینکه تلویزیون به دلیل بودجه دولتی که دارد از عهده ساخت تولیداتی با این محوریت برمی‌آید. با توجه به رونقی که اخیراً سینما داشته این رسانه هم قادر است بستری خوبی برای کارهای مربوطه باشد هرچند در این رابطه باید کمک‌های لازم از طریق نهادی دولتی صورت گیرد.

کد

ایکنا درباره مخاطبان فیلمهایی با محوریت مدافعان حرم به عنوان مطلب پایانی توضیح دهید؟

مردم ایران همگی عاشق اهل بیت(ع) هستند. گواه این ادعا را در محرم می‌بینیم، برای همین اگر به صورتی زیبا موضوعاتی چون مدافعان حرم مورد نظر قرار گیرد هم به اشاعه مفاهیم دینی کمک کرده‌ایم و هم اینکه مخاطبان وسیعی را به دست آورده‌ایم. برای نمونه به سریال «بچه زرنگ» اشاره می‌کنم که با محور قرار دادن مدافعان حرم توانست مخاطبان بسیار را جذب کند.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha