نقش مهم مردم در مبارزه و پیشگیری از فساد
کد خبر: 4195721
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
نماینده ولی فقیه در همدان تأکید کرد؛

نقش مهم مردم در مبارزه و پیشگیری از فساد

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی با بیان اینکه گزارشگران مردمی در از بین بردن فساد نقش بسیار مهمی دارند، گفت: اگر می‌خواهیم فساد در جامعه ریشه‌کن شود، هم گزارشگر مردمی باید فساد را گزارش کند هم متولی مبارزه با فساد اقدام کند، تا این زنجیر رفع فساد در جامعه از هم جدا نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در همدان، امروز، چهارم بهمن‌ماه در آیین تجلیل از فعالان و کنشگران امر به معروف و نهی از منکر که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: طی دو سال اخیر، ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان رتبه خوبی در سطح کشوری در عرصه‌های مختلف کسب کرده است و این رتبه پنجم و ششم با توجه به عملکرد ستاد که هم از نظر نیرو و هم زیرساخت‌ها با محدودیت زیادی روبرو است و حتی یک ساختمان متمرکز در استان برای ستاد وجود ندارد، مایه خشنودی است. 

وی افزود: برای موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر به چند نکته باید توجه کرد، جامعه‌ای که فساد در آن ریشه کند از بین خواهد رفت، اساس کار انبیا نیز از بین بردن فساد بود تا اجازه ندهند فساد در جامعه باشد، بستر جامعه باید یک بستر سالم و بدون فساد باشد و این نگاه قرآن کریم است، این‌ مهم نیازمند چند مسئله است که اولین آن مردمی شدن مبارزه با فساد است. 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه برخی از مردم جامعه برخی از امور را اصلا فساد نمی‌دانند، توضیح داد: این در صورتی اتفاق می‌افتد که جای منکر با معروف عوض نشود، برخی از افراد برخی منکرها را اصلا فساد نمی‌دانند؛ در این صورت نهی از منکر هم اثر نخواهد کرد، لازم است ذهنیت‌ها نسبت به فساد حساس شود و منکر در جامعه به‌عنوان منکر به حساب آید تا تذکرات در این زمینه منجر به نتیجه شود. اگر کسی اقدام خود را فساد نمی‌داند نسبت به تذکر هم حساسیتی نخواهد داشت. 

وی با تأکید بر اینکه از ذهنیت‌های جامعه در مقابل معروف‌ها و منکرها باید مراقبت شود، ادامه داد: باید منکرات در ذهن جامعه به‌عنوان فساد محسوب شود، حتی اگر تذکری هم اتفاق نمی‌افتاد. موضوع دیگر این است که می‌دانیم منکری فساد است، اما از اصلاح ناامید هستیم، متأسفانه در این حالت تذکری داده نمی‌شود و این بدترین وضعیت است. مسئله ستاد امر به معروف فقط مسئله حجاب نیست البته عفاف در جامعه مهم است، اما هر آنچه که خارج از مسیر حق و عدالت باشد فساد است و باید نسبت به آن حساس بود. 

عدالت زیربنای تمام آموزه‌های دینی است

امام‌ جمعه همدان با تأکید بر اینکه عدالت زیربنای تمام آموزه‌های دینی است، گفت: عدالت فقط محدود به مسائل اقتصادی نیست، همان‌طور که اگر فردی در مسائل عبادی خود اهل عدالت باشد در مسائل دیگر از جمله اقتصاد هم عادل خواهد بود، هر چه ما از مسیر عدالت فاصله بگیریم فساد تحقق پیدا می‌کند. قرآن کریم وقتی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را معرفی می‌کند یک امت را بيان ‌می‌کند، امتی که با هم‌افزایی و انسجام در مقابل فساد می‌ایستند «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون» (آل عمران/ 104).

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فساد در جامعه ریشه‌کن شود هم گزارشگر مردمی باید فساد را گزارش کند هم متولی مبارزه با فساد اقدام کند، تا این زنجیر رفع فساد در جامعه از هم جدا نشود. گزارشگران مردمی در از بین بردن فساد نقش بسیار مهمی دارند، باید مجرا و سامانه‌ای ایجاد شود که مردم با احساس امنیت فساد را به هر شکلی گزارش دهند. وقتی حرف از گشت ارشاد مسئولان می‌زنیم باید اجازه دهیم شهروند به راحتی بتواند گزارش دهد، امیدواریم سامانه سو بستری باشد که هر کس بتواند گزارش و مطالبه خود را ارائه دهد. 

شعبانی با اشاره به اینکه جامعه ما نسبت به برخی از منکرات ممکن است بی‌توجه شده شده باشد، اما اکثر جامعه نسبت به آنچه که در واقع منکر است حساس هستند، بیان کرد: صرف نظر از مسائل و ارزش‌هایی که در جنگ شناختی دچار آسیب شده و دشمن در میدان جنگ شناختی نظام ارزشی و هنجاری ما را در بخشی مورد حمله و آسیب قرار داده اما اکثریت جامعه فساد و منکر را نمی‌پذیرد. پس لازم است بستر برای ارائه گزارش مردم آماده شود و مهم‌تر از آن پیگیری و شفاف‌سازی این گزارش است. این پیگیری‌ها به مردم اعلام شود، احساس نکنیم مردم غریبه هستند، چراکه در این صورت جامعه نا‌امید می‌شود و انگیزه‌ها برای مبارزه با فساد کمرنگ‌تر می‌شود. هر چه با مردم صادق‌تر و شفاف‌تر باشیم مردم با مسئولان همراه‌تر هستند، متولیان در پیگیری باید احساس مسئولیت کنند تا این حلقه‌های مبارزه با فساد به هم وصل شود. شورای امر به معروف در دستگاه‌ها باید مشکلات مردم را جدی دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین رویدادهای کشور انتخابات است، یادآور شد: اینکه دشمن در تلاش است مشارکت در انتخابات صورت نگیرد آیا به دنبال شکل‌گیری یک معروف در جامعه است یا منکر؟ آیا آنها به دنبال ایجاد یک معروف به‌طور مثال فرهنگ مصرف تا به حال کار معروفی انجام داده‌‌اند یا همیشه منکرات را در این زمینه ترویج کرده‌اند؟ بلکه آنها همیشه درصدد ترویج منکرات در جامعه است هر چند ظاهر آن شاید مثبت و با موضوعات همچون عدالت‌خواهی باشد. 

نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان با تأکيد بر اینکه حساسیت نسبت به مشارکت مردم باید بالاتر برود، تصریح کرد: مردم خود می‌دانند و تشخیص می‌دهند و این درست و حجت است، مردم در انتخاب مصادیق مختار هستند هر چند باید کمک کرد آن که اصلح است انتخاب شود، اما آنچه مهم است مسئله مشارکت است و امروز این موضوع در رأس معروف‌هاست و باید به آن توجه ویژه شود.

انتهای پیام
captcha