نظام آموزشی باید با نگاه تربیتی و پرورشی همراه باشد
کد خبر: 4195486
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
انسیه خزعلی:

نظام آموزشی باید با نگاه تربیتی و پرورشی همراه باشد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از امور مهمی که باید به آن پرداخت را مسئله نظام آموزشی همراه با نگاه تربیتی و پرورشی دانست و گفت: نظامی که یادگیری ما را با کنش‌های اخلاقی، عرفی و عقلانی هماهنگ کند و بتواند در ذهن و جان کودکان ارزش‌هایی را جایگیر و رشد دهد و این همان پاشنه آشیلی است که دشمن آن را هدف قرار داده است تا عکس آنچه مطلوب است را در جامعه رواج دهد.

انسیه خزعلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها‌ امروز سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست بیان کرد: نظام مطلوب آموزش در ایران اسلامی فرزندانی وفادار به وطن را تربیت می‌کند. از امور مهمی که باید به آن پرداخت مسئله نظام آموزشی همراه با نگاه تربیتی و پرورشی است. نظامی که یادگیری ما را با کنش‌های اخلاقی، عرفی و عقلانی هماهنگ کند و بتواند در ذهن و جان کودکان ارزش‌هایی را جایگیر و رشد دهد و این همان پاشنه آشیلی است که دشمن آن را هدف قرار داده است تا عکس آنچه مطلوب است را در جامعه رواج دهد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: هدف اجرای سند ۲۰۳۰ در وهله نخست خانواده است و می‌خواهد گسست در خانواده ایجاد کند. هجمه‌ها و شبیخون فرهنگی در فضای مجازی و بخش‌های خصوصی برای ترویج فرهنگ غرب تلاش می‌کنند اما در همان‌‌ جا هم به بن بست رسیده است. در مدارس غربی والدین پشت در مدارس به شیوه‌های آموزش و پرورش معترض هستند و نسبت به آنچه که به خورد فرزندانشان داده می‌شود و ذهنیت، ذائقه و ارزش‌های آنان را دست خوش تغییر می‌کند، اعتراض دارند. قرار بود چنین فرهنگی در جامعه ما رسوخ یابد و چنین سندی برای اجرا ابلاغ شود که رهبر معظم انقلاب مانع آن شد و جلوی تسلط فرهنگ غرب را گرفتند.

خزعلی افزود: کمرنگ کردن مسئله خانواده یکی از مهم‌ترین راه‌های نفوذ غرب است؛ آنها با ذکر انواع خانواده‌ به دنبال این هدف هستند. غربی‌ها از طریق عدم همراهی با خانواده، فردگرایی، ابقای یأس و ناامیدی و روی آوردن به ترک تحصیل و لذت‌های زودگذر به دنبال این هدف هستند که در نهایت موجب فروپاشی اجتماعی، بی‌هویتی فردی و به تبع آن بی‌هویتی جمعی و اجتماعی می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار کرد: در ارتباط با خانواده به مهارت‌آموزی و یادگیری همزمان بین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه و دانش‌آموزان نیاز داریم چراکه موجب همسویی جامعه و وحدت نظر و رفع تناقض‌ها خواهد شد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارتقای جایگاه خانواده و تقویت نقش آنها را شاهد هستیم. 

خزعلی با اشاره به اینکه چرا گاهی همکاری‌ها مدارس با خانواده به حیطه مالی محدود می‌شود، گفت: نیاز داریم در آموزش و پرورش و شیوه‌های تربیتی و مهارت‌های رفتاری، سبک زندگی، تغذیه و حتی ورزش و سلامت هم شاهد هماهنگی بین والدین و مدرسه باشیم. ثمره این تعاملات بر انگیزه، پیشرفت علمی، فکری و حیات معنوی فرزندان ما تأثیرگذار است.

خزعلی ادامه داد: از جمله مسائلی که با آن مواجه هستیم و موجب بروز ناهنجاری اجتماعی می‌شود، مشکل رفتاری، تعارض و عدم هماهنگی بین مدیران است که موجب اختلال رفتاری در دانش آموزان می‌شود، شناخت انتظارات والدین از مدرسه بسیار مهم است و برعکس این شناخت اولین گام برای تقسیم مسئولیت و در مسیر تفاهم محسوب می‌شود.

وی بر لزوم تقویت انجمن اولیا و مربیان و رویکرد تأثیرگذاری و افزایش مشارکت والدین تأکید کرد و گفت: کمک والدین فقط برای بحث‌های اقتصادی و امکانات نباید باشد بلکه در مسائل تربیتی باید بیشتر شریک شوند و حتی خودشان هم آموزش ببینند، این آموزش باید برای مربیان در ارتباط با خانواده‌ هم انجام شود.

خزعلی ادامه داد: معاونت زنان ۲ مطلب را در حیطه «خانواده و ارتباط با دانش‌آموزان» و «خانواده با آموزش و پرورش» در دست دارد که بخشی از آن در ۵ استان در حال اجراست. یکی از این محورها بالندگی و زندگی است که برخی مربیان و معلمان آموزش و پرورش با همکاری آستان قدس رضوی آموزش دیدند تا بتوانند برای والدین دوره‌هایی را برگزار کنند امیدواریم سال آینده این طرح به همه استان‌ها یا بخش اعظمی از آنها سرایت کند، برنامه دیگری را هم با عنوان خانواده و فرهنگ عامه داریم که ۹ کار گروه از روز خانواده تشکیل شده که در قالب نیازهای خانواده فعالیت می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: خانواده و فرهنگ ناملموس، خانواده و مد و لباس، خانواده و مهارت‌های زندگی، خانواده و تعلیم و تربیت، خانواده و کارآفرینی و ... از ابعادی است که می‌توانیم دانش‌آموزان را به عنوان همیار خانواده شریک کنیم تا احساس کند در برابر مواردی که رخ می‌دهد، مسئولیت دارند و حلقه وصل خانواده و مدرسه شوند.

خزعلی افزود: خانواده و تغذیه و خانواده و محیط زیست هم بسیار مهم است.  تغذیه سالم یکی از مسائلی است که به صورت جدی با آن مواجه هستیم، تغذیه به اساس خانواده و ضریب هوشی فرزندان و حتی باروری صدمه می‌زند و دلیل آن تغییر سبک زندگی و ورود سبک‌هایی از تغذیه است که با شرایط سلامت خانواده‌های ما سازگار نیست.

انتهای پیام
captcha