مشارکت خانواده؛ دلیل عملکرد بهتر مدارس غیردولتی از دولتی
کد خبر: 4195461
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
رضامراد صحرایی تصریح کرد؛

مشارکت خانواده؛ دلیل عملکرد بهتر مدارس غیردولتی از دولتی

وزیر آموزش و پرورش به چرایی عملکرد بهتر برخی مدارس غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی پرداخت و گفت: اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی در مدارس غیردولتی و مشارکت خانواده از عوامل مهم عملکرد بهتر مدارس غیردولتی است.

رضا مراد صحراییبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها‌ امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک ایام ماه رجب در این نشست بیان کرد: بین سن و پیشرفت کشور در تمام شقوق آن یک رابطه معنادار وجود دارد. سن در برخی از یادگیری‌ها در موضوع توسعه و پیشرفت شاخص‌های انسانی در موضوع تأثیر دارد. 

وی ادامه داد: کشور در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های فراوانی کرده‌ است اما اگر بپرسند که چرا  این حس پیشرفت‌ در ما ایجاد نشده پاسخ خواهم داد که علت این است که به موضوعات بنیادین پیشرفت که یکی از آنها سن است کمتر توجه کردیم. پیشرفت‌ها و شاخصه‌های پیشرفت انسانی به سن گره خورده است. راستگویی، رواداری، مسئولیت‌پذیری کار گروهی و... باید در سن پایین رخ دهد وگرنه در بزرگسالی یادگیری رخ می‌دهد نه فراگیری. خاصیت یادگیری فراموشی است اما فراگیری اینگونه نیست و در فرد نهادینه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز در مدیریت کشورهای توسعه یافته رابطه معناداری بین سن و بودجه وجود دارد ادامه داد: هرچه بودجه بیشتری در سنین پایین هزینه شود توسعه یافتگی بیشتر و پایدارتری را در آینده شاهد خواهیم بود. در کشورهای پیشرفته 80 درصد هزینه به پایه‌های اول زندگی افراد اختصاص می‌یابد. 

وی تصریح کرد: کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته سهم خوبی را به آموزش می‌دهد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته بیشتر این هزینه‌ها به سنین بالا اختصاص می‌یابد. ما برای هزار روز اول زندگی بچه‌ها یعنی دوره اول بارداری تا چهار سالگی تقریباً هیچ کاری نداریم. هرچه در سنین پایین‌تر برنامه ریزی کنیم در سنین بالاتر آسوده‌تر خواهیم بود.

صحرایی افزود: کودکستان‌ها امروز به نظام آموزشی کشور پیوستند و یک الگوی حکمرانی مردم پایه برای آنها در حال طراحی است. نخستین بار است در تاریخ کشور که آیین‌نامه اوان کودکی در دستور هیئت دولت قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تمایز و دوگانه برنامه آموزشی و برنامه درسی اظهار کرد: خانواده جزوی از هر دوی این برنامه‌هاست و به ویژه باید در برنامه آموزشی به این نکته توجه کرد. انجمن اولیا باید در برنامه درسی سطح اجرای مدرسه نقش‌آفرینی کند. خانواده محوری یکی از اصول است اما نماینده خانواده در الگوی برنامه‌ریزی درسی ملی کدام سازمان و نهاد است؟

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز با افتخار مفهوم خانواده را در دست گرفته که یک مفهوم متعالی انسانی است و صرفاً مفهوم مذهبی نیست و آن را در مقابل تفکری قرار داده که به فروپاشی خانواده توجه دارد. رئیس جمهور کشور در سازمان ملل از خانواده و بازگشت به خانواده می‌گوید. فمیلیسم (Familism) و فمینیسم (Femenism) دوگانه ساده‌ای نیست و نماینده دو تفکر در اداره جامعه و دنیا شده است. فمینیسم امروز دیگر آن جریانی نیست که برای دفاع از حقوق زنان در بعد از انقلاب صنعتی شکل گرفت. هدف امروز فمینیسم فروپاشی خانواده است.

صحرایی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که کانون سعادت جامعه از درون خانواده می‌گذرد. اینکه خانواده شریک راهبردی ما در تربیت است و حساس‌ترین مراحل جامعه‌پذیری و فرهنگ پذیری را بر عهده دارد را همه را بار‌ها شنیده‌ایم اما چه باید کرد که خانواده به صورت حقیقی شریک راهبردی تربیت در مدرسه باشد. 

وی با اشاره به ایجاد ساختار انجمن اولیا و مربیان در مدارس،‌ گفت: به یاد دارم، سه دهه پیش که تازه معلم شدم، انجمن اولیا و مربیان در آن زمان به مراتب بهتر از امروز عمل می‌کرد. چرا در مسیر پیشرفتی ما خانواده شریک واقعی در تعلیم و تربیت نشد و نقش خانواده به مشارکت مالی و اداری فروکاست؟ 

صحرایی مطرح کرد: بین مشارکت و حضور اولیا در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مستقیمی وجود دارد. بین آسیب‌های اجتماعی و میزان مشارکت خانواده در مدارس ارتباط وجود دارد اما چگونه می‌شود که این دانسته که موفقیت دانش‌آموزان به مشارکت خانواده‌ها گره خورده است را عملیاتی کرد؟ سدی که نمی‌گذارد خانواده نقش واقعی خود را ایفا کند چیست و چگونه می‌توان از این سد عبور کرد؟ 

وی با بیان اینکه ما امسال شش هزار مدرسه دولتی را تحویل دادیم گفت: دو مدرسه غیر انتفاعی و دولتی را با هم مقایسه کنید؛ ساختمان مدرسه دولتی از مدرسه غیرانتفاعی به مراتب بهتر است و در سر جمع ساختمان و فیزیک مدارس دولتی از مدارس غیردولتی بهتر است. معلمان رسمی نیز از مسیر سفت و سخت استخدامی به مدارس دولتی فرستاده می‌شوند. مدیران مدارس دولتی نیز بهترین افراد هستند ولی چگونه است که عملکرد مدرسه غیردولتی در موارد بسیاری بهتر از عملکرد مدرسه دولتی است؟

صحرایی افزود: اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی در مدارس غیردولتی و مشارکت خانواده از عوامل مهم عملکرد بهتر مدارس غیردولتی است. چگونه می‌توانیم یک نظام انگیزشی در مدرسه‌ برای کادر مدرسه ایجاد کنیم؟ از سال آینده در نظام ارزشیابی جدید دانش‌آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود و فعلاً سازوکار آن در دوره متوسطه دوم به دلیل وجود امتحانات نهایی وجود دارد اما استقرار ساز و کاری برای ارزشیابی معلمان توسط خانواده‌ها از ضروریات است.

وی تأکید کرد: هیچ چیزی در اسناد کم نداریم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پنج راهکار برای خانواده دارد. ائتلاف برای اعتلای آموزش و پرورش یکی از این راهکارهاست. مهم‌ترین دلیل برای عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نبود ائتلاف بین خانواده و مدرسه است. شکل‌گیری ائتلافی بین عوامل مؤثر در تربیت مانند خانواده، مسجد و مدرسه حرف دوم این سند است. روح سند سرتاسر هماهنگی است. امروز به دنبال عدم اجرای سند در ردیف‌های بودجه نگردیم بلکه خانواده و دیگر عوامل تأثیرگذار در سند آنگونه که باید فعال نشدند.

صحرایی تصریح کرد: وجه مشترک همه ما فارغ از سلائق این است که دل به اعتلای این کشور داریم. امروز مدارس‌ ما در نبردی بی‌امان با آموزه‌های نه غیر دینی بلکه غیر انسانی هستند. راه اعتلا و پیشرفت کشور و شروع آن حتماً مدرسه است. اگر این همایش یک پیام را به جامعه مخابره کند «که همه باید برای ایران به مدرسه بازگردیم» در کار خود بیشترین موفقیت را به دست آورده است. خانواده یکی از بازوهای آموزش و پرورش است و معلم و مدرسه در سرتاسر این کشور وجود دارد. معلم بدون خانواده نمی‌تواند مأموریت خود را به اتمام برساند‌.

وی در پایان افزود: بازگشت به انجمن اولیا و مربیان قوی و اثرگذار، پرهیز از طرح ایده‌های تأیید نشده، پرهیز از برخورد سیاسی با آموزش و پرورش از موضوعاتی است که به آن نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha