غزه آزمون شرافت و انسانیت است
کد خبر: 4195315
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری:

غزه آزمون شرافت و انسانیت است

سعید لشکری در نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست» گفت: آنچه در غزه امروز رخ می‌دهد آزمون شرافت و انسانیت است چرا که عکس‌العمل همه ما نسبت به اتفاقات رخ داده می‌تواند نمره کارنامه ما را مشخص کند.

غزه آزمون شرافت و انسانیت است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست» امروز 2 بهمن ماه، در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در این جلسه محمد زرویی نصرآباد، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری، سعید لشکری معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری، اکرم صدیقی، رئیس حوزه هنری خراسان شمالی، سید مجتبی ابطحی، دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی و عباس ناصری، کاریکاتوریست حضور داشتند.

در آغاز جلسه اکرم صدیقی با محکوم کردن جنایات اسرائیلیان در غزه گفت: در همه دنیا بیمارستان منطقه جنگی نیست، پس وقتی اسرائیل دست به جنایت زده و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند هنرمندان متعهد موظف به خلق اثر هستند. آثاری که قرار است جنایات صهیونیست‌ها را به تصویر بکشد تنها یک ملت و یک کشور را مخاطب قرار نمی‌دهد بلکه تمام دنیا مخاطبان آثار ضد صهیونیستی هستند.

وی افزود: جنایات صهیونیست‌ها قابل توصیف نیست و برای آن هیچ گونه توجیهی نمی‌توان به‌کار برد برای همین زبان هنر می‌تواند توصیف‌گر گوشه‌ای از جنایات رخ داده باشد. در این میان برگزاری نمایشگاهی نظیر «بیمارستان منطقه جنگی نیست» می‌تواند محلی برای حمایت از آثار ارزشمند در این حوزه باشد.

عباس ناصری، کاریکاتوریست در ادامه این جلسه گفت: همیشه از تکرار در کارهایم پرهیز کردم چون معتقدم این اتفاق باعث کلیشه شدن و بی کیفیت شدن هنر می‌شود اما درباره اتفاقاتی نظیر جنایات صهیونیستها در غزه هر تعداد اثر خلق شود، باز تکراری نخواهد بود چون ابعاد جنایات آن‌ها به اندازه‌ای گسترده است که تا سال‌ها می‌توان درباره آن کار هنری تولید کرد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 51 اثر به نمایش درمی‌آید. آثار خلق شده توسط 35 هنرمند از 24 کشور جهان روی دیوار رفته است. این نمایشگاه در صورت حمایت مدیران و انجمن‌های دولتی در دیگر کشورهایی دنیا نیز برگزار خواهد شد.

بخش بعدی این جلسه به سخنان سید مجتبی ابطحی، دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت.

وی در سخنانی بیان کرد: کنگره شهدای تهران از امروز شروع به کار کرد. در این کنگره یاد شهدا گرامی داشته شد. در این همایش همچنین به شهدای غزه نیز پرداخته شده است زیرا مظلومیت شهدای غزه، قلب هر آزاده‌ای را درد می‌آورد. تعداد شهدای غزه به اندازه‌ای زیاد است که تا سال‌ها پیرامون آن می‌توان صحبت کرد اما عجیب است سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری چشمان خود را روی جنایات رخ داده بسته‌اند. اتفاقات غزه بیش از چیزی است که می‌بینید برای همین هنر است که می‌تواند گوشه‌ای از آنچه رخ داده را نشان دهد. پس وظیفه است که به هر زبان و ابزاری از چنین نمایشگاه‌هایی حمایت به عمل آوریم.

در ادامه جلسه زرویی نصر آباد نیز بیان کرد: از دوستان خودم در خراسان شمالی کمال تشکر را دارم که چنین رویداد ارزشمندی را رقم زدند. هنرمندان تجسمی در عرصه هنر پیشقراول هستند. این نکته را بارها در رویدادهای مختلف شاهد بوده‌ایم. توصیف من از هنرمندان تجسمی یک تعریف است. آثار این عزیزان همانند موشک‌هایی نقطه‌زن کاربرد استراتژیک دارد.

وی ادامه داد: هنرمندان تجسمی همیشه نسبت به موضوعات استراتژیک نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند. این امر نیز تنها به هنرمندان ایرانی اختصاص ندارد بلکه همه هنرمندان آزاده جهان نسبت به اتفاقات این چنینی (اتفاقات غزه) از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. در این میان حوزه هنری همیشه تلاش کرده حامی نمایشگاه‌هایی این چنینی باشد. البته در این نمایشگاه هنرمندان ایرانی حضور ندارند دلیل این امر نیز بی توجهی هنرمندان ایرانی نیست بلکه می‌خواستیم بگوییم جدا از هنرمندان ایرانی که بارها با آثارشان جنایات اسرائیل را محکوم کردند دیگر هنرمندان دنیا نیز نسبت به این موضوعات دغدغه دارند.

وی در خاتمه سخنانش تأکید کرد: حوزه هنری تنها برگزارکننده رویدادهای هنری نیست بلکه تلاش می‌کند کارکرد آموزشی نیز داشته باشد برای همین با برگزاری کارگاه‌هایی مختلف تلاش به اشاعه هنر متعهد دارد.

سعید لشکری، معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری، آخرین سخنران این جلسه بود، وی تصریح کرد: در همه فتنه‌های که در دنیا رخ می‌دهد، این سؤال مطرح است که هنرمندان نسبت به فتنه‌های مربوطه چه عکس‌العملی از خود نشان داده‌اند؟ هنرمندان ایرانی همیشه در این حوزه سربلند بوده‌اند چون با کارهایشان کوچک‌ترین فتنه‌ای را محکوم کردند در این میان برخی فتنه‌ها به اندازه‌ای بزرگ است که تمام جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. جنایات اسرائیل‌ در غزه یکی از این رخدادها است که همه دنیا آن را محکوم کردند.

وی ادامه داد: آنچه در غزه رخ می‌دهد آزمونی از شرافت و انسانیت را پیش روی ما قرار داده است زیرا نمی‌توان چشم روی جنایات غزه بست. درباره کارکرد هنر در محکوم کردن جنایات غزه همین بس که بدانیم گاهی مواقع ابزار هنر می‌تواند از اقدامات سیاسی یا نظامی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. هنر با قلب و روح مردم در ارتباط است برای همین اگر هنرمند به درستی به موضوعات نظر کند، مطمئناً خواهد توانست مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی در انتهای سخنانش اعلام کرد: حوزه هنری خود را حامی هنرمندان انقلابی و متعهد می‌داند این عمل را نیز تکلیف دانسته و منتی بابت آن ندارد. حمایت ما از هنر انقلابی تنها به داخل کشور خلاصه نمی‌شود به هنرمندان خارج از مرزها نیز تعمیم پیدا می‌کند.

بخش پایانی این جلسه به افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست» اختصاص داشت. این نمایشگاه از 3 الی 9 بهمن در نگارخانه ابوالفضل عالی دایر می‌باشد.

انتهای پیام
captcha