توجه اساسی به آموزش؛ تفاوت جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با سایر مسابقات قرآن + صوت
کد خبر: 4194892
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
علی محرابی بیان کرد:

توجه اساسی به آموزش؛ تفاوت جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با سایر مسابقات قرآن + صوت

دبیر اولین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی گفت: در مسابقات قرآن معمولاً افراد ابتدا آموزش می‌بینند و بعد به مسابقات می‌آیند تا به رتبه و افتخار برسند اما در جشنواره تلاوت‌‌های تقلیدی وضعیت برعکس است.

توجه اساسی به آموزش؛ تفاوت جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با سایر مسابقات قرآن + صوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی محرابی، دبیر اولین جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و دبیر مجمع قاریان ممتاز نوجوان کشور عصر امروز سی‌ام دی‌ماه با حضور در برنامه زنده افق رادیو قرآن به بیان آخرین جزئیات این جشنواره قرآنی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که جشنواره‌ای به این شکل برگزار می‌شود، گفت: تا الان در مسابقات، نوجوانان و بزرگسالان آموزش می‌دیدند و آموزش می‌دادند تا افرادی به مسابقات بیایند، رتبه بیاورند و موفقیت کسب کنند، اما در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، وضعیت برعکس است.

تأکید بر اصل اصیل آموزش

محرابی تصریح کرد: برای طراحی این جشنواره گفتیم به گونه‌ای باشد تا در آن عده‌ای از استعدادها شناسایی شوند و پس از شناسایی تحت آموزش‌های جدی‌تر و متنوع‌تری قرار بگیرند، لذا در این جشنواره هدف آموزش است نه کسب رتبه و رقابت و موضوعات دیگر.

دبیر اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای حضور در جشنواره از دهم دی‌ماه آغاز شده است، گفت: پس از دو دور تمدید، آخرین مهلت هفتم بهمن‌ماه اعلام شده است. تاکنون سه هزار و 500 نفر در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به اینکه مردم معمولاً در آخرین لحظات باقیمانده به سامانه مراجعه می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا روز پایانی بیشتر شود.

تمرکز بر تقلید به عنوان ابزار مهم آموزش

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در وهله اول روی موضوع تقلید متمرکز است، گفت: به این دلیل روی موضوع تقلید تمرکز کرده‌ایم که مهم‌ترین عامل ابزارساز برای تلاوتِ عالی، تقلید است. در تقلید یک جامعیتی وجود دارد و بچه‌ها خیلی موارد را مستقیم و غیر مستقیم از تقلید یاد می‌گیرند، بنابر این موضوع تقلید مقوله مهمی در آموزش است و به طور قاطع می‌توانم بگویم مهم‌ترین اصل در آموزشِ تلاوت، تقلید است.

محرابی اظهار کرد: در این جشنواره لحظه به لحظه دنبال آموزش هستیم و برای ما اصل، آموزش و پیشرفت است و نه لزوماً کسب رتبه و معرفی چند نفر به عنوان نفرات برتر، یعنی به دنبال این هستیم فضایی ایجاد شود تا هرکس که در آن حضور می‌یابد، یک سطح نسبت به سطح قبلی خود ارتقا پیدا کند.

هشت قاری مصری منبع مسابقات

وی تصریح کرد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد، مسابقه تقلیدخوانی از قاریان مشهور مصری باشد، برای این کار قاریانی را مدنظر داریم که تلاوت‌های آن‌ها از لحاظ صوتی استانداردهای بالایی دارد سراغ قاریانی رفته‌ایم که جامعیت داشته باشند. بر همین اساس هشت قاری معرفی شده است که از جمله آن‌ها باید به استاد عبدالباسط، استاد منشاوی، استاد مصطفی اسماعیل، استاد شحات انور اشاره کرد. برای ثبت نام در این جشنواره سامانه quraniran.ir معرفی شده است، متقاضیان با مراجعه به این سامانه هم با تمام جزئیات جشنواره آشنا می‌شوند و هم می‌توانند با بارگذاری فایل صوتی تلاوت خود در جشنواره شرکت کنند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی با اشاره به اینکه این جشنواره برای اولین بار با پیشنهاد و دستور مستقیم ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه طراحی شده است، گفت: برای شرکت در این جشنواره مخاطبان فراز تلاوت خود به مدت حداکثر 90 ثانیه را در سامانه بارگذاری می‌کنند. در ادامه از بین این افراد و با حضور گروه‌های داوری، افراد برتر انتخاب شده و به مرحله حضوری راه پیدا خواهند کرد. در این جشنواره فایل‌های صوتی در چند مرحله و با حضور گروه‌های داوری متنوع ارزیابی خواهد شد.

محرابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راه‌اندازی مجمع قاریان ممتاز نوجوان کشور طی ماه‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: رابطه‌ای بین این مجمع و جشنواره تلاوت‌‌های تقلیدی وجود دارد، بر اساس این رابطه، افرادی که به مرحله حضوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی راه پیدا می‌کنند، عضو این مجمع خواهند شد. کسانی که عضو این مجمع می‌شوند از یک سری برنامه‌ها و امتیازات بهره‌مند خواهند شد که از جمله آن‌ها آموزش‌های جدی و خیلی متنوع است.

آخرین جزئیات مسابقه قرائت تقلیدی مؤسسه آل البیت

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از برنامه افق که با اجرای جواد نصیری به روی امواج رادیو قرآن رفت، هادی اسلامی،‌ مدیر مؤسسه آل البیت لحفظه القرآن الکریم روی خط تلفنی برنامه آمد تا به ارائه توضیحاتی در مورد مسابقه سراسری قرائت‌ تقلیدی که از سوی این مؤسسه برگزار می‌شود، بپردازد.

اسلامی گفت: مخاطبان برای حضور در این مسابقه تا روز یکم بهمن‌ماه مهلت خواهند داشت تا ثبت‌نام کنند. این جشنواره با عنوان زین الاصوات و به همت مؤسسه آل البیت برگزار می‌شود. این مسابقات بستری است که با محوریت استعدادیابی و افزایش اقبال خانواده‌ها به تلاوت قرآن و شناسایی نخبه‌های این حوزه طراحی و اجرا می‌شود.

وی در مورد میزان جوایز این مسابقه، افزود: قرآنی‌ها شایسته بهترین‌ها هستند، چرا که روایت هست که آل قرآن خواسته درگاه خداوند هستند، لذا سعی شده است جوایز خوبی در نظر گرفته شود و بر همین اساس برای نفر اول مسابقه تلاوت تقلیدی، 50 میلیون تومان هدیه در نظر گرفته شده است.

ثبت‌نام 480 نفر در مسابقات زین‌الاصوات

اسلامی در مورد تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده در این مسابقه بیان کرد: آمار دقیق این مسابقات پس از پایان ثبت‌نام رسماً اعلام خواهد شد اما تاکنون 480 نفر برای ارسال اثر اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر مؤسسه آل البیت تصریح کرد: مؤسسه آل البیت مسابقه بعدی خود را در سطح وزین و ویژه حافظان قرآن کریم رقم خواهد زد و از همینجا هم درخواست خواهم داشت تا خانواده‌ها در آن مسابقات نیز حضور پیدا کنند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه علی محرابی، دبیر جشنواره تلاوت‌های تقلیدی به بیان جزئیات دیگری از این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره در دو مقطع سنی 12 تا 17 سال و 17 تا 22 سال و ویژه پسران برگزار می‌شود. امیدواریم برای سال آینده بتوانیم همین جشنواره را در بخش بانوان و در رشته حفظ هم داشته باشیم.

جوایزی که دو برابر مسابقات کشوری است

محرابی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه نگاه ویژه‌ای به موضوع نوجوانان و تربیت قاریان نوجوان دارد، بیان کرد: شاید جالب باشد بدانید جوایز این جشنواره دو برابر جوایز نفر اول مسابقات سراسری قرآن در مرحله نهایی است. نفر اول مسابقات سراسری قرآن 80 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می‌کند، اما نفر اول جشنواره تفاوت‌های تقلیدی 150 میلیون تومان دریافت خواهد کرد. یعنی جوایز نفر اول تا ششم از 150 تا 100 میلیون تومان خواهد بود. علاوه بر این از برنامه‌های متنوع دیگری هم بهره‌مند خواهند شد که ضبط دوره کامل قرآن، اعزام به شهرها و کشورهای مختلف و برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی و ... از جمله آن‌هاست. همچنین به تمام نفراتی که به مرحله حضوری راه پیدا کنند، بین 10 تا 15 میلیون تومان جایزه داده خواهد شد.

کد
کد
انتهای پیام
captcha