شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون در جشنواره مد لباس فجر
کد خبر: 4194739
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون در جشنواره مد لباس فجر

نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد لباس فجر در موزه هنرهای زیبای سعدآباد بدون بخش‌های ویژه عفاف و حجاب، روسری، سرپوش، کیف و کفش در حال برگزاری است.

دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجربه گزارش خبرنگار ایکنا، قدم به موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که می‌گذارید در تلفیقی از سنت و مدرنیته، نور و تاریکی، تنوع رنگ‌های قدیمی و جدید، تزئینات کلاسیک و مدرن و البته شگفت‌زدگی و تعجب غرق می‌شوید.

این موزه یکی از موزه‌های بسیار زیبای کشور با آثاری گران‌بها از نقاشی‌های دوران مختلف تاریخی از جمله صفویه و قاجار است؛ نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای نیز بخش قابل توجهی از آثار این مجموعه است. نقاشی‌هایی که بسیاری از آنها پوشش مردم و البته شاهان ایرانی را در سده‌های تاریخی گذشتگانمان نشان می‌دهد و در کنار آن با دقت در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای می‌توانیم تصویرسازی ذهنی هنرمندان ایران از لباس‌های قهرمانان شاهنامه را نیز تماشا کنیم.  

حالا  در آن همه زیبایی و شکوه، لباس‌های طراحی شده طراحان کشورمان با دقت و ظرافت بدون اینکه به کف، سقف و دیوارهای این مجموعه تاریخی صدمه‌ای وارد شود، در این موزه به نمایش درآمده است.

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون اینبار در جشنواره مد لباس فجر

برای اولین بار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد میزبان نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر است. میزبانی که می‌توان آن را مبارک و قابل توجه دانست چرا که در بسیاری از کشورهای صاحب سبک در طراحی و دوخت لباس نیز برگزاری رویدادهای مربوط به مد و لباس در مکان‌های تاریخی صورت می‌گیرد و هم‌افزایی ارزشمندی از آثار باستانی و آثار هنری مدرن به نمایش درمی‌آید که بر غنای رویداد مربوط به مد می‌افزاید و توجه‌ها را به اماکن تاریخی بیشتر می‌کند.

با ورود به مجموعه هنرهای زیبای سعدآباد اولین مجموعه از لباس‌های طراحی شده به همت هنرمندان کشورمان را می‌بینیم. استفاده از مانکن‌های مناسب، قرار دادن عکس مدلی که لباس را بر تن کرده و به خوبی می‌توان اصطلاحاً «تن‌خور» لباس را دید و نوشته‌ای کوتاه در مورد مجموعه‌ای که لباس را عرضه کرده و شامل داستانی کوتاه از شکل‌گیری آن مجموعه، همه نکات مثبتی است که در اولین نگاه به چشم می‌آید و باعث می‌شود انتظار داشته باشید تمام نمایشگاه با همین کیفیت ادامه پیدا کند.  

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون اینبار در جشنواره مد لباس فجر

نورپردازی بخشی از آثار به خوبی صورت نگرفته و فضا در برخی بخش‌ها تاریک‌است اما محدودیت‌های یک مکان تاریخی که نباید هیچ آسیبی به کف و دیوارهای آن حتی در حد زدن یک میخ وارد شود، مشکلاتی را برای برگزارکنندگان ایجاد کرده است که می‌تواند مشکل نورپردازی نامناسب بخشی از آثار را نیز توجیه کند.

در همین طبقه فقط یک مدل لباس ورزشی برای بانوان به نمایش درآمده است. البته در حال حاضر یکی از حوزه‌های پوشاک که در جهان بسیار پرمخاطب و پرمشتری است لباس ورزشی ویژه بانوان محجبه است که مجموعه‌های بزرگ دنیا نیز به سمت طراحی و تولید این لباس‌ها رفته‌اند و به حق طرح‌ها و لباس‌های ورزشی بسیار با کیفیت و خوبی نیز عرضه کرده‌اند.

قدر مسلم بانوان ورزشکار کشور ما نیز حتی بیش از سایر کشورها به این نوع خاص از پوشش که طراحی، جنس و نوع دوخت آن متفاوت بوده و باید بسیار حرفه‌ای انتخاب و دوخته شود نیاز دارند. اهمیت طراحی لباس ورزشی برای بانوان محجبه به حدی زیاد است که باید جشنواره ویژه آن در کشور برگزار شود و ضمن معرفی برندهای برتر جهان و استفاده از تجارب سایر کشورها در طراحی لباس ورزشی ویژه بانوان محجبه، طراحان با استعداد کشورمان و تولیدکنندگان برای ورود به این حوزه تشویق شوند؛ بایدهایی که با نمایش یک مدل لباس ورزشی زنانه محقق نمی‌شود و باید بیشتر به آن توجه شود.

نمایش یک مدل چادر که در عین پوشیدگی کامل توان تحرک و راحتی بیشتری به بانوان می‌دهد نیز در همین بخش صورت گرفته است که طرح جالب و ایده خوبی دارد. چند مدل مجموعه لباس کامل پوشاک مردانه با کیفیت بسیار بالا نیز به نمایش درآمده است که طراحی و دوخت قابل توجهی دارند.

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون اینبار در جشنواره مد لباس فجر

اما با ورود به سالن‌های جانبی و طبقات بالاتر این موزه، دیگر خبری از آن مانکن‌های با کیفیت نیست و در برخی سالن‌ها صرفاً لباس‌ها آویزان شده‌اند، حتی برخی از طرح‌ها چروک شده‌اند و قبل از نصب حتی اتو نشده‌اند، تصویر لباس بر روی مدل و نوشته معرف ویژند نیز در کنار طرح‌ها نیست و شایسته بود این ایده خوب برای تمام لباس‌ها ارائه شود و البته در کنار معرفی برند، شناسنامه کار شامل جنس و نوع پارچه، طراح لباس و... مفهوم یا موضوعی که طرح لباس از آن الهام گرفته شده است نیز به شایستگی معرفی شوند.

در این دوره از نمایشگاه تلفیق رنگ‌های به کار رفته در لباس‌ها و به کار بردن تکه‌دوزی‌های سنتی در لباس‌ها با کیفیت و طراحی بهتری نسبت به سال‌های قبل صورت گرفته است. تنوع پارچه‌ها و تزئینات نیز بیشتر از سال‌های قبل است. چند مدل لباس عروس و لباس‌های مجلسی نیز عرضه شده که در نوع خود قابل توجه است ولی ویژگی و طراحی خاص و ویژه‌ای که بتوان براساس آن گفت که این نوع لباس شایسته حضور در بخش نمایشگاهی جشنواره مد و لباس فجر بوده را ندارند و بعضاً وجود برخی لباس‌ها موجب شگفتی می‌شود که بر چه اساس و به دلیل چه طراحی یا دوخت خاصی به نمایش درآمد‌ه‌اند.

در این دوره از نمایشگاه بخش عفاف و حجاب به صورت جداگانه وجود ندارد و فقط چند مدل چادر به نمایش درآمده است؛ چند مدل محدود لباس نوجوان و کودک نیز ارائه شده است. بخش بین‌الملل این جشنواره نیز سال آینده در شیراز برگزار خواهد شد. البته مسئولان نمایشگاه مطرح کرده‌اند که معتقد نیستند باید این بخش به صورت جداگانه ارائه شود بلکه براساس مودبرد نمایشگاه تمام لباس‌ها باید طراحی می‌شدند.

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون اینبار در جشنواره مد لباس فجر

بخش مجزایی برای روسری و سرپوش، کیف و کفش و اکسسوری‌ها نیز وجود ندارد. دلیلی که مسئولان نمایشگاه برای حذف این بخش‌ها ارائه کرده‌اند این بوده که لباس‌ها به صورت مجموعه عرضه شده‌اند و از قراری طراحان لباس‌ها (اکثریت لباس‌ها مانتوی اجتماع هستند) اعتقادی به لزوم هماهنگی بین روسری و مانتو و کیف و کفش نداشتند و فقط حدود سه یا چهار مدل دارای کیف بود و در کنار مانکن‌های لباس‌های مردانه(بر روی زمین) کفش گذاشته شده بود.

اگر معتقد باشیم که جشنواره‌های مد برگزار می‌شوند تا طرح‌های جدیدی از پارچه(پارچه‌سازی)، طرح، رنگ، دوخت، اکسسوری‌ و ... را ارائه دهند، تنها تعداد محدودی از آثار نمایشگاه مد فجر این ویژگی‌ را داشتند. مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور البته اعلام کرده‌ است که در این دوره از جشنواره تکیه بر حضور ویژندها بوده و طرح‌های ارائه شده در این نمایشگاه توسط ویژندهای شرکت کننده در بازار نیز عرضه شده است. بر همین اساس جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر را فستیوالی از آثار ویژندها باید دانست که همان لباس‌هایی که می‌خواستند به بازار عرضه کنند را به نمایشگاه فجر نیز آورده‌اند.

شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون اینبار در جشنواره مد لباس فجر

نکته بسیار قابل توجه این نمایشگاه فراهم شدن این فرصت استثنایی و بی‌نظیر حتی بی‌بدیل است که لباس‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه مد فجر را با لباس‌های باشکوه دوران مختلف تاریخی ایران مقایسه و حتی از هنر وزین پارچه‌سازی و طراحی و دوخت گذشتگان الگوبرداری و تحلیل کنیم آن همه خلاقیت، زیبایی و عظمت پارچه‌سازی، طراحی و دوخت لباس ایرانیان چرا تحلیل رفته است و چرا ایران نه در میان کشورهای اسلامی و نه در بازار جهانی مد و لباس جایگاه در خوری ندارد؟

یادآوری می‌شود، نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر تا چهارشنبه، چهارم بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آماده بازدید عموم است.

گزارش تصویری دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

انتهای پیام
captcha