غفلت از تبیین بعد هدایتگری اهل‌بیت(ع) به جهانیان
کد خبر: 4194294
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
حجت‌الاسلام‌ حسینی‌قمی مطرح کرد:

غفلت از تبیین بعد هدایتگری اهل‌بیت(ع) به جهانیان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم سیره اهل‌بیت(ع) به‌ویژه بعد هدایتگری ایشان را به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامت شب گذشته 25 دی‌ماه، در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه درس‌هایی از نهج‌البلاغه، اظهار کرد: باید به بعد هدایتگری اهل‌بیت(ع) توجه کنیم، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو میراث گران‌بها از امام هادی(ع) در بیان جایگاه امامت و جایگاه وجود نازنین امیرمؤمنان علی(ع) است.

وی با بیان این که در حوزه امام شناسی هیچ سندی بالاتر از جامعه کبیره نیست، ابراز کرد: طولانی‌ترین روایت در رابطه با امام‌شناسی روایت امام رضا(ع) است که در آن ۷۰ ویژگی امام شمرده شده است، امام هادی علیه السلام(ع) در جامعه کبیره حدود ۲۰۰ ویژگی برای امام ذکر شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ویژگی‌های بارز زیارت غدیریه اشاره نمود و گفت: امام هادی(ع) در این زیارت نامه قریب ۶۰ آیه قرآن که در شان امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده، آورده است، بعد مظلومیت امیرالمؤمنین از دیگر ابعادی است که مورد توجه امام هادی(ع) بوده، این امام همام در فراز‌هایی می‌فرماید: «السَّلامُ عَلَیک یا وَلِی اللّهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ حَتَّی اَتَاک الْیقِینُ…».

وی با بیان این که اهل بیت(ع) چراغ و پیشوایان هدایت هستند، تصریح کرد: متاسفانه بعد هدایت گری اهل بیت(ع) را نه تنها به عالمیان و مسلمین نتوانسته‌ایم نشان دهیم؛ حتی خود ما شیعیان هم توجه زیادی به بعد با عظمت هدایتگری اهل بیت(ع) نداریم.

حسینی‌قمی با اشاره به خطبه ۵۵ نهج البلاغه، بیان کرد: این خطبه بعد از درنگ حضرت در نبرد صفین و در پاسخ به طعنه‌های برخی از یاران حضرت که امام(ع) را به ترس از مرگ و تردید در مشروعیت نبرد متهم کردند، بیان شد.

وی افزود: حضرت در خطبه‌ای در نبرد صفین ضمن تصریح بر عدم خوفش از مرگ، قسم جلاله یاد می‌کنند و می‌فرماید: «به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتى یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهى از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند.»

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: در جنگ صفین حضرت هزار کیلومتر از کوفه دور شده، بیش از سه ماه ده‌ها هزار نیروی نظامی را در نزدیکی مرز دشمن نگهداشتند، طعنه دوست و دشمن را به جان خریده می‌فرمایند؛ آرزو دارد یک نفر هدایت شود و چنین حالى را از کشتن ایشان در عین ضلالت دوست‌تر دارم. چرا که در سیره اهل بیت(ع) اصل بر هدایت انسان است.

وی با تأکید بر این که در دنیای جولان ستمگران تنها چیزی که ارزش ندارد خون مردم است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ روز است که رژیم صهیونیستی جلوی چشمان ۵۲ کشور اسلامی و ۲۰ کشور عربی، زنان و مردان را به خاک و خون می‌کشاند؛ متاسفانه سران این کشور‌ها حتی جرئت ندارند روابط خود را برای مدت محدودی با رژیم غاصب صهیونیستی قطع کنند.

حسینی‌قمی با بیان این که امام، همدم و رفیق، پدر مهربان، برادرِ همسان و مادر نیکوکار به فرزند کوچکش است و پناه بندگان خداست، اظهار داشت: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم سیره اهل بیت(ع) به ویژه بعد هدایتگری ایشان را به جهانیان بشناسانیم.

انتهای پیام
captcha