سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» در اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 4193285
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷
با موضوع «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه»

سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» در اصفهان برگزار می‌شود

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان از برگزاری سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» با موضوع «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» خبر داد و گفت: ما عقب‌افتادگی‌های بسیاری در علوم انسانی داریم که باید با استفاده از مبانی نهج‌البلاغه جبران شود.

نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با نام «راه نجات؛ نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» روز گذشته، 20 دی‌ماه در مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که توفیق را رفیق طریق‌مان کرد تا خالصانه و صادقانه در مسیر توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه، به نحو مطلوب و در حد توان و امکان خدمت کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم این فرهنگ را از طریق رسانه‌ها به توده مردم انتقال دهیم و با هدف بردن نهج‌البلاغه به خانه‌های مردم، در راستای ارتقای بصیرت جامعه نسبت به مقام امیرالمؤمنین(ع) و کلام نورانی آن حضرت تلاش کنیم. نهج‌البلاغه به «اخ القرآن» معروف و لازم است تا جامعه ما با بیان حضرت امیر(ع) بیشتر آشنا شود.

وی افزود: مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در سال ۱۳۹۲ به همت شخصیت‌های نهج‌البلاغه‌شناس تأسیس شد و اساسنامه آن به تصویب رسید. مبتنی بر این اساسنامه، هیئت امنا و نیز هیئت مدیره مؤسسه برای اجرا و پیگیری مسائل تشکیل و در خصوص توسعه فرهنگ نهج‌البلاغه، حرکتی چندمنظوره ساماندهی شد؛ اولاً دستگاه‌های مستقر در استان مورد توجه قرار گرفتند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی استان جلساتی برگزار شد و با توجه به برنامه‌های دستگاه‌ها در خصوص مسائل دینی و معرفتی، نهج‌البلاغه در این برنامه‌ها گنجانده و بر اساس آن، جلساتی در بخش‌های گوناگون حتی نیروهای مسلح برگزار شد که نسبت به فعالیت‌های انجام‌شده، پیشرفت‌های خوبی به دست آمد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان به تربیت مربی و کادر برای تدریس نهج‌البلاغه در محافل و دستگاه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: نمونه حضور ما در دستگاه‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هستند و اکنون سه هزار دانشجو در کلاس‌های نهج‌البلاغه شرکت می‌کنند. کنگره‌ای با عنوان «انسان در تراز نهج‌البلاغه» در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و همایش «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» را در دانشگاه اصفهان برگزار کردیم که استقبال خوبی از آنها به عمل آمد. عنوان کنگره سوم نیز «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» است.

وی تأکید کرد: امروز در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی و حتی سال‌های پس از آن، در سطح کشور، نهادهایی برای گسترش فرهنگ نهج‌البلاغه تأسیس شده و فعالیت‌های گوناگون در گوشه و کنار کشور، شکل واقعی خودش را پیدا کرده است. با توجه به اینکه کنگره سوم به‌صورت بین‌المللی طراحی شده، جلسات متعددی با مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده‌ایم و همچنین پیش‌نشست‌هایی در حوزه و دانشگاه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، تمام فعالیت‌های مؤسسه در پایگاه اطلاع‌رسانی که به همین منظور طراحی شده، قابل مشاهده و برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مفید است.

نهج‌البلاغه کتاب زندگی امروز است

در ادامه، علی‌اصغر بیگی، مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان بیان کرد: بنا بر فرمایش امام(ره) که «نهج‌البلاغه راه نجات و بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی است»، این سلسله کنگره‌ها با عنوان «راه نجات» نام‌گذاری شده که کنگره‌های اول و دوم با عناوین «ابعاد شخصیتی حضرت امیر(ع)» و «انسان در تراز نهج‌البلاغه» برگزار شد. کنگره سوم با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» نیز تیرماه ۱۴۰۳ همزمان با ایام‌الله عید غدیر برگزار خواهد شد و پیش‌همایش‌های متعددی تعریف شده است تا نهج‌البلاغه به میان همه اقشار و طبقات جامعه راه پیدا کند. چهار پیش‌همایش نیز در آمریکای جنوبی، مالزی، روسیه و عراق برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه در همه این پیش‌نشست‌ها به دنبال آن هستیم، این است که انس با نهج‌البلاغه شکل بگیرد. نهج‌البلاغه کتاب زندگی امروز است و ما عقب‌افتادگی‌های بسیاری در علوم انسانی داریم که باید با استفاده از مبانی نهج‌البلاغه جبران شود. حقیقتاً بخش عمده‌ای از علوم انسانی ما در کفرستان به سر می‌برد و بسیاری از مبانی آنها برگرفته از قرآن و نهج‌البلاغه نیست. این آب به هرز رفته باید به جایگاه خودش بازگردد و علوم انسانی ما مبتنی بر مفاهیم نهج‌البلاغه شکل بگیرد که تفسیر واقعی قرآن است.

مدیرعامل مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) فرمودند یک خطبه نهج‌البلاغه می‌تواند جامعه‌ای را نجات دهد و این حقیقت و واقعیتی است که در نهج‌البلاغه می‌توان دید. لذت‌های این کتاب چشیدنی است و تا زمانی که این لذت‌ها در جامعه ما چشیده نشود، حاکمیت مطلوب و علوی تحقق پیدا نخواهد کرد.

اقدامات آموزش و پرورش برای ترویج نهج‌البلاغه

سیداحمد امامیه، دبیر قرارگاه استانی نهج‌البلاغه در اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این قرارگاه برای اولین بار، در اداره‌کل آموزش و پرورش استان با حضور نخبگان این نهاد، حوزه علمیه و مؤسسه نهج‌البلاغه تشکیل شد و ذیل آن، کارگروه‌های متعددی با هدف انس با نهج‌البلاغه، رشد و تعالی خانواده بزرگ آموزش و پرورش با محوریت قرآن و نهج‌البلاغه و نشر و ترویج معارف نهج‌البلاغه در سطوح سه‌گانه همکاران فرهنگی اعم از شاغل، بازنشسته و دانشجومعلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها شکل گرفت.

وی افزود: همچنین ذیل این قرارگاه، کمیته‌های متعددی اعم از علمی و تولید محتوا تشکیل شد که وظیفه آنها، بررسی مفاهیم نهج‌البلاغه و متناسب‌سازی‌شان با سطح دریافت همکاران، دانش‌آموزان و خانواده‌هاست.

دبیر قرارگاه استانی نهج‌البلاغه در اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره اقدامات این مجموعه در راستای نشر و ترویج معارف و مفاهیم نهج‌البلاغه گفت: تشکیل جلسات متعدد برای همکاران فرهنگی به منظور تقویت بنیه علمی آنها در مسیر ترویج نهج‌البلاغه، اجرای ویژه‌‌برنامه «روزی با نهج‌البلاغه» در بسیاری از مدارس برای اولین بار بر اساس متناسب‌سازی مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه در مقاطع تحصیلی گوناگون، برگزاری دوره‌های تربیت مربی تدریس و شرح نهج‌البلاغه برای همکاران فرهنگی، برگزاری گردهمایی «زیست شرافتمندانه» برای فرهنگیان همزمان با ۱۳ رجب در تاریخ سوم بهمن‌ماه سال جاری و گردهمایی دانش‌آموزی به‌مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، از جمله فعالیت‌های قرارگاه یادشده است.

وی توضیح داد: پیش‌تر، این اقدامات در آموزش و پرورش بی‌سابقه یا کم‌سابقه بود و ذیل قرارگاه استانی نهج‌البلاغه توانستیم تعداد زیادی از همکاران را به عضویت کارگروه‌های قرارگاه درآوریم و به‌خصوص از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های معلمان در عرصه‌هایی مانند تصویرگری و پویانمایی بهره‌مند شویم. فیلم‌های متعددی از همکاران فرهنگی در کلاس‌های درسشان به دست ما رسیده که حکمت‌ها و جملات کوتاه نهج‌البلاغه را متناسب‌سازی کرده‌اند.

امامیه تأکید کرد: ما در ابتدای راه هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری مؤسسه نهج‌البلاغه و بزرگان حوزه علمیه این کار را ادامه دهیم و آموزش و پرورش در جایگاه بزرگترین بستر و ظرفیت برای نشر و ترویج معارف نهج‌البلاغه گام بردارد. معتقدیم که اگر بتوانیم نهج‌البلاغه را در آموزش و پرورش نشر دهیم، تربیت دانش‌آموزان بر اساس معارف و مفاهیم این کتاب خواهد بود.

کنگره‌های «راه نجات و تحقق مدل حکمرانی علوی

سپس حجت‌الاسلام مسعود راعی، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد و دبیر کمیته علمی سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» با بیان اینکه برای این سلسله کنگره‌ها هدف‌گذاری مشخصی انجام شده است، گفت: اولین هدف به تدوین سند چشم‌انداز پنج ساله مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان برمی‌گردد که بر اساس آن، برنامه پژوهشی و تولید محتوا در کنار ادبیات تبلیغ و ترویج معارف نهج‌البلاغه در دستورکار قرار گرفت. برای اینکه بتوانیم این دو را به‌صورت عملیاتی دنبال کنیم، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و سایر نهادها، کنگره‌های بین‌المللی برگزار شد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری در ارتباط با کنگره‌ها بیان کرد: هدف ما در اولین همایش، نگاه به نهج‌البلاغه به‌مثابه پایگاه و مرجع علمی برای ایجاد تحول در علوم انسانی بود. در همایش دوم تلاش شد تا آنچه نگاه اصلی امام علی(ع) را در نهج‌البلاغه به خود اختصاص می‌دهد که همانا انسان است، تجزیه و تحلیل شود؛ بنابراین عنوان «انسان در تراز نهج‌البلاغه» انتخاب شد و برای اینکه جایگاه انسان در نگاه امام علی(ع) مشخص شود، به این موضوع از ابعاد گوناگون مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه شد و همان‌طور که می‌دانیم، انسان زیست اجتماعی را تجربه می‌کند؛ لذا کنگره بعدی با این نگاه هدف‌گذاری شد که انسان در تراز نهج‌البلاغه با توجه به زیست اجتماعی‌اش نیز مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، کنگره سوم با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» طراحی و با همان نگاه پیشین، زیست‌بوم‌هایی شامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی و... برای آن تعریف شد.

دبیر کمیته علمی سومین کنگره بین‌المللی «راه نجات» ادامه داد: با توجه به تحولات غزه و شکل‌گیری ادبیات حقوقی با عنوان حق مقاومت، برای کنگره سوم، بخش ویژه‌ای نیز با عنوان «جهاد و مقاومت در نهج‌البلاغه» طراحی کرده‌ایم که یکی از محورهای قابل توجه کنگره را به خودش اختصاص می‌دهد. نگاه بعدی را نیز در دستورکار قرار داده‌ایم و تمام این‌ها مقدمه‌ای برای تحقق مدل حکمرانی علوی خواهد بود که البته نیازمند کار علمی و تولید محتواست.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای برگزاری کنگره سوم توضیح داد: اولین کاری که در این راستا انجام دادیم، تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی مرتبط با هر یک از زیست‌بوم‌های تعریف‌شده با حضور اعضای هیئت علمی حوزوی و دانشگاهی بود. هر کارگروه زیر نظر یک دبیر فعالیت می‌کند و مهم‌ترین اقداماتی که در هر یک از آنها دنبال می‌شود، تعریف پیش‌همایش‌های مربوط به کنگره، تعیین سرفصل‌ها و عناوین مورد نیاز برای نگارش مقاله و دعوت از سخنرانان حوزه‌های تخصصی است.

راعی افزود: در گام بعدی، پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره با همه لوازم آن طراحی شد و تاکنون بیش از 150 چکیده مقاله دریافت کرده‌ایم که در حال داوری هستند. البته برای اصحاب قلم و دوستان حوزوی و دانشگاهی، فرصت یک ماهه دیگری فراهم است تا به غنای علمی کنگره کمک کنند. در حال حاضر، تعداد چکیده‌ها مطلوب است، ولی امیدواریم که به تعداد بیشتری دست پیدا کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه کنگره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، باید دو نوع پیش‌همایش داخلی و خارجی داشته باشد که پیش‌همایش‌های خارجی با آغاز سال نوی شمسی برگزار خواهد شد و همه مقدمات برگزاری آنها فراهم است. ضمن اینکه تمام جزئیات مربوط به پیش‌همایش‌های داخلی نیز مشخص شده است.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha