مصداق‌های معروف و منکر مشخص شود
کد خبر: 4193282
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های لرستان:

مصداق‌های معروف و منکر مشخص شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب حاتمی کن‌کبود با تأکید بر لزوم مشخص شدن مصداق‌های معروف و مصداق‌های منکر، گفت: باید از کلی‌گویی‌ها پرهیز کرد تا بتوان براساس مصداق‌ها، امر به معروف و نهی از منکر را پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب حاتمی کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب حاتمی کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در نشست علمی، نخبگانی امر به معروف و نهی از منکر نظام آموزش عالی استان لرستان که امروز، 20 دی‎‌‌ماه با همکاری معاونت علمی و مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان و دانشگاه‌های لرستان در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه حلال‌خوری، مصداق بارز امر به معروف است، گفت: همه اقشار در هر جایگاهی که هستند موضوع حلال‌خوری و کسب درآمد حلال را بایستی به‌عنوان یکی از مصادیق مهم امر به معروف تقویت کنند و گسترش بدهند.

وی با اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع و خدمت‌گزاری هر چه بیشتر به مردم از مصادیق امر به معروف است، افزود: ما در مفهوم‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر باید بیشتر کار کنیم و تلاش شود مصداق‌های معروف و مصداق‌های منکر به صورت دقیق مشخص شود؛ لازمه این کار این است ابتدا مشخص کنیم چه چیزهایی معروف و چه چیزهای منکر هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با یادآوری اینکه یکی از آسیب‌ها این است که گاهی اوقات مصداق‌های برخی معروف‌ها و برخی منکرها، جابجا می‌شود، ادامه داد: یکی از مصادیق امر به معروف، این است که در سیستم‌های اداری، کارآمدی و بهره‌وری و خدمتگزاری هرچه بیشتر کارکنان به ارباب رجوع و مردم، ارتقا یابد کمااینکه نداشتن تعهد کاری، خودش از جمله مصداق‌های بارز منکرهاست.

وی گفت: باید مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در نظام آموزش عالی استان لرستان به صورت دقیق، مشخص و از کلی‌گویی‌ها پرهیز شود تا بتوان براساس مصداق‌ها، امر به معروف و نهی از منکر را پیش برد و تقویت کرد.

حاتمی کن‌کبود با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، در سه سطح عموم مردم، نخبگان جامعه و دولتمردان، قابل تبیین است که البته در هر سطحی، ممکن است روش با سطح دیگر تفاوت داشته باشد، اضافه کرد: یک فرد عاقل، چه دیندار و چه یک فرد غیردینی باشد برای حفظ سلامت جامعه، اهل امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا عقل ایجاب می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تقویت و نهادینه شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان گفت: گام‌های امر به معروف و نهی از منکر (روش‌ها) باید خیلی معقول و منطقی باشد و اگر غیر از این باشد اثرگذاری نخواهد داشت.

جایگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام

در ادامه این نشست علمی، داریوش نظری، دانشیار تاریخ دانشگاه لرستان در سخنانی با بیان اینکه در اسلام اهمیت ویژه‌ای به امر به معروف و نهی از منکر داده شده است، اظهار کرد: کارهای عقیدتی و فرهنگی، باید گام به گام انجام شود و اینجوری نیست که فکر کنیم به سرعت و ناگهانی، نتیجه مطلوب را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه روش امر به معروف و نهی از منکر لسانی، بایستی همواره براساس خوش‌اخلاقی، خوش‌زبانی، مهربانی و دلسوزی باشد، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) الگوی اخلاق است و همیشه با مهربانی با مردم صحبت می‌کرد.

دانشیار تاریخ دانشگاه لرستان با بیان اینکه بداخلاقی، بدزبانی، توهین یا توسل به فحاشی و این قبیل مسائل، در تضاد با آموزه‌های دینی ماست، تصریح کرد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تا جایی است که حضرت امام حسین(ع) فرمودند: به خاطر احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام».

در این نشست، دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، دیدگاه‌ها و راهکارهای پیشنهادی خود را در رابطه با تقویت امر به معروف و نهی از منکر در سطح نظام آموزش عالی استان لرستان بیان کردند.

انتهای پیام
captcha