سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن فولاد مبارکه در اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 4192296
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن فولاد مبارکه در اصفهان برگزار می‌شود

سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت فولاد مبارکه در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و در دو مرحله غیرحضوری و حضوری، اسفندماه سال جاری در باغ ابریشم اصفهان برگزار می‌شود.

سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم فولاد مبارکهسی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت فولاد مبارکه، ۱۸ اسفندماه سال جاری در مجموعه فرهنگی تفریحی شهید بهشتی (باغ ابریشم) اصفهان برگزار خواهد شد. آیین رونمایی از پوستر و معرفی این دوره از مسابقات، شامگاه پنجشنبه، 14 دی‌ماه در مصلای الغدیر دانشگاه اصفهان با اجرای استاد عباس سلیمی، تلاوت استاد حامد ولی‌زاده از تهران و گروه همخوانی مؤسسه قرآن و عترت بینه و خیل علاقه‌مندان به قرآن کریم و خانواده‌های کارکنان شرکت فولاد مبارکه برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این محفل، ثواب قرائت قرآن را به روح پاک و مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هموطنانی که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به شهادت رسیدند، تقدیم کردند.

محمد سامونی، مسئول برگزاری سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: تأکید بر بخش‌های مهارتی همچون حفظ، روان‌خوانی، قرائت، اذان، طراحی لیگ بازی‌وارسازی‌شده قرآنی ویژه نوجوانان برای آشنایی با مفاهیم قرآنی و استفاده از قصه‌های قرآنی ویژه کودکان و نونهالان از جمله رویکردهای جدید سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم این شرکت در سال جاری به شمار می‌رود که این رقابت‌ها را از مسابقات سال‌های گذشته متمایز کرده است.

وی در خصوص رشته‌های این دوره از مسابقات گفت: رقابت‌های رشته حفظ در چند بخش و در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود. در رده سنی 4 تا 8 سال با عنوان «شکوفه‌ها»، حفظ 10 سوره پایانی قرآن کریم از سوره فیل تا ناس و حفظ موضوعی قرآن، در رده سنی 9 تا 11 سال با عنوان «نونهالان»، حفظ 14 سوره آخر قرآن از سوره قارعه تا ناس و حفظ جزء 30 در نظر گرفته شده است.

مسئول برگزاری سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت فولاد مبارکه افزود: نوجوانان 12 تا 18 سال می‌توانند در بخش حفظ سوره‌های برگزیده شرکت کنند. منظور از سوره‌های برگزیده، یکی از دسته‌های مشخص‌شده است و شرکت‌کنندگان می‌توانند با حفظ همه سوره‌های یکی از این دسته‌ها در مسابقات شرکت کنند. این دسته‌ها شامل «آیت‌الکرسی، جمعه، منافقون، انسان و نبأ»، «دخان، واقعه و ملک» و «یس و الرحمن» است. حفظ جزء 30، حفظ جزء اول، حفظ پنج جزء اول و حفظ کل از دیگر بخش‌های رشته حفظ در رده سنی نوجوانان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به رده سنی بزرگسالان ادامه داد: شرکت‌کنندگانی که بیشتر از 18 سال داشته باشند، می‌توانند در بخش حفظ سوره‌های برگزیده شامل «آیت‌الکرسی، جمعه، منافقون، انسان و نبأ»، «دخان، واقعه و ملک» و «یس و الرحمن»، حفظ جزء 30، حفظ جزء اول، حفظ پنج جزء اول و حفظ کل شرکت کنند.

سامونی درباره رقابت‌های رشته روان‌خوانی بیان کرد: این رشته در دو رده سنی نوجوان (12 تا 18 سال) و بزرگسال (بیشتر از 18 سال) برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند در یکی از بخش‌ها شامل روان‌خوانی جزء اول، روان‌خوانی پنج جزء اول و روان‌خوانی کل قرآن به رقابت بپردازند.

وی یادآور شد: رشته قرائت و اذان در سه رده سنی نونهالان (7 تا 11 سال)، نوجوانان (12 تا 18 سال) و بزرگسالان (بیشتر از 18 سال) صرفاً مخصوص پسران و آقایان و در بخش‌های فرازخوانی (اجرای یک فراز از فرازهای ارائه‌شده از سوی دبیرخانه مسابقات به‌صورت تقلیدی، ویژه نونهالان و نوجوانان)، تلاوت تقلیدی (اجرای تقلیدی یکی از تلاوت‌های ارائه‌شده از سوی دبیرخانه مسابقات) و اذان (اجرای تقلیدی یکی از اذان‌های ارائه‌شده از سوی دبیرخانه مسابقات) برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه رشته تدبر و خوشه‌چینی در سه رده سنی برگزار می‌شود، توضیح داد: موضوع این بخش برای کودکان، داستان‌های قرآنی در دو رده سنی خواهد بود؛ رده سنی شکوفه‌ها (4 تا 8 سال) که شرکت‌کنندگان در این بخش ضمن دریافت و مطالعه کتاب «داستان‌های خدا» از انتشارات طلایی باید بتوانند در روز مسابقه داستان‌های ذکرشده را برای دیگران روایت کنند. شرکت‌کنندگان در رده سنی نونهالان (9 تا 11 سال) نیز ضمن دریافت و مطالعه کتاب «داستان‌های پیامبران و قصه‌هایشان» از انتشارات کتاب‌های بنفشه باید بتوانند در روز مسابقه داستان‌های ذکرشده را برای دیگران روایت کنند.

وی افزود: بخش نوجوانان (12 تا 18 سال) نیز در قالبی با عنوان لیگ قرآنی برگزار خواهد شد که مسابقه‌ای تعاملی با رقابت جمعی طی 6 هفته است. این چالش‌ها می‌تواند دیدن یک فیلم یا انیمیشن و بعد پاسخ به یک سؤال، جست‌وجو در قرآن، سر زدن به یک مکان خاص و یا مرور صفحات زندگی یک قهرمان و... باشد. ویژگی لیگ قرآنی به تنوع چالش‌ها و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آنهاست و اینکه روند مسابقه یک‌طرفه نیست و شرکت‌کنندگان هر هفته باید پاسخ‌های خود را ارسال کنند. از طرفی محتواها با بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) جذابیت پیدا کرده و متناسب با ذائقه آنها طراحی شده است. بخش تدبر و خوشه‌چینی در رده سنی بزرگسالان (بیشتر از 18 سال) نیز برای بانوان با محوریت سوره مبارک نور و برای آقایان با محوریت سوره مبارک یوسف برگزار می‌شود. 

سامونی در خصوص گروه‌های مجاز به شرکت در مسابقات تصریح کرد: تمامی کارکنان شاغل، بازنشستگان، پیمانکاران و افراد تحت تکفل آنها می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. ضمن اینکه در مسابقات امسال این امکان فراهم شده است تا شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ، روان‌خوانی، قرائت و اذان از پشتیبانی مربیان قرآنی مجرب برخوردار شوند و در طول بازه رقابت‌ها ضمن امکان دریافت مشاوره و یا رفع اشکال بتوانند سطح آموزشی خود را ارتقا دهند و با آمادگی بیشتری در مسابقات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه مسابقات در دو مرحله برگزار می‌شود، گفت: مرحله غیرحضوری در روزهای 26 و 27 بهمن‌ماه از طریق سامانه فیروزه برگزار خواهد شد و فقط کسانی مجاز به حضور در مرحله نهایی و آزمون حضوری خواهند بود که در مرحله غیرحضوری شرکت کرده باشند. مرحله حضوری نیز در روز جمعه، 18 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

صدیقه صادقین

انتهای پیام
captcha