همایش تجلیل از حافظان و فعالان قرآنی در کردستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4191783
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

همایش تجلیل از حافظان و فعالان قرآنی در کردستان برگزار می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش استان از برگزاری همایش تجلیل از حافظان و فعالان قرآنی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی استان، استفاده از ظرفیت حافظان قرآن برای ترویج فرهنگ قرآن و نماز در مدارس است.

به گزارش ایکنا از کردستان، هاشم ناظمی جلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان امروز، 13 دی در نشست شورای قرآن و عترت  آموزش‌و‌پرورش استان ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر و  گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، پیگیری برای احصای چالش‌ها و راهکارهای اقامه‌ نماز در مدارس را کار ارزشمندی ذکر کرد و با اشاره به لزوم کار علمی و تحقیقاتی در این زمینه، بر استمرار آن تأکید کرد.

وی حضور مؤثر مسئولان آموزش‌و‌پرورش در مدارس و همراهی ستاد اقامه نماز را از ضروریات حوزه نماز دانش‌آموزی دانست و افزود: گفتمان‌ساز مقوله نماز به صورت مطلوب در مدارس زمینه‌ساز نهادینه شدن فرهنگ اقامه نماز است لذا تلاش اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش باید معطوف گفتمان سازی اقامه نماز باشد.

عزت‌الله طیبی‌راد، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش استان از برگزاری همایش تجلیل از حافظان و فعالان قرآنی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی استان، استفاده از ظرفیت حافظان قرآن برای ترویج فرهنگ قرآن و نماز در مدارس است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش بزرگ به این شیوه برای اولین بار است که در آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود،  افزود: همکاری استانداری، دانش‌آموزان حافظ ۳ جزء به بالا مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش استان کردستانبیان کرد: رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی استان، استفاده از ظرفیت حافظان قرآن برای ترویج فرهنگ قرآن و نماز در مدارس است.

مهدی انور، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال پیش‌رو، اجلاسیه نماز با محوریت شناسایی چالش‌های اقامه نماز برگزار می‌شود، افزودک تاکنون ۳ گزارش در خصوص این چالش‌ها به وزارت آموزش‌و‌پرورش ارسال شده است.

وی برگزاری ۱۷ نشست با حضور ماموستایان و امامان جماعت مدارس را یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای احصای مسائل و راهکارها ی اقامه نماز دانست و گفت: فراهم نبودن شرایط سخت افزاری اقامه نماز از جمله وضوخانه، کوچک بودن یا عدم نمازخانه، خطاهای تربیتی از جمله عدم توجه به شکل‌گیری مناسب نگرش‌ها، وجود شکاف فکری میان نسل مربیان و متربیان، عدم انعطاف در برنامه‌ها، تضاد اهداف مدرسه و خانه، ساختار مدیریتی از جمله ضعف اعتقادی، عدم توانایی مدیران و مربیان پرورشی و همچنین عوامل خارج سازمانی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه اقامه نماز در مدارس است.

وی توانمندسازی ائمه جماعات، برنامه‌ریزی جهت توسعه مشارکت دانش‌آموزان، تجهیز مدارس، بازطراحی وضوخانه‌ها، زیباسازی نمازخانه ها، توجه به معیارهای تربیتی در به کارگیری عوامل اجرایی در مدارس، توجه ویژه به همراه کردن اولیاء با اهداف مدرسه و طراحی برنامه های متنوع از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از جمله راهکارهای رفع این چالش‌ها ذکر کرد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز با بیان اینکه آمار حافظان کل قرآن کریم در میان فرهنگیان ۲۶ و د بین دانش آموزان ۱۳ نفر است، افزود: الگوسازی از طریق حافظان در آموزش و پرورش جزء برنامه‌های اولویت دار است.

اکبر عظیمی، مدیر ستاد اقامه نماز استان در بخش دیگری از این نشست، برگزاری جشن‌های تکلیف اخیر در استان را دارای نمود ویژه‌ای دانست و گفت: فضاسازی این جشن‌ها در استان آثار زیبایی را در فرهنگ قرآن و نماز برجای می‌گذارد و استمرار این برنامه‌ها در سطوح شهرستان‌های مختلف می‌تواند به تثبیت کارهای فرهنگی کمک کند.

وی فرهنگ‌سازی در حوزه اقامه نماز را مهم برشمرد و با بیان اینکه باید قدم‌ به قدم‌ در این راستا حرکت کرد، گفت: نهادهای مختلف در این زمینه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان کردستان با بیان اینکه تبیین اثر نماز و دعوت نسل نو به نماز مهارت لازم را می‌طلبد و نقش آموزش‌و‌پرورش در بحث تبیین، ویژه است گفت: بر ارائه دستورکار در شورای آموزش‌و‌پرورش مبنی بر استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه و تجهیز نمازخانه‌های مدارس تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha