«مسیر عاشقی»؛ راهنمای زوج‌های جوان با تکیه بر قرآن
کد خبر: 4190835
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

«مسیر عاشقی»؛ راهنمای زوج‌های جوان با تکیه بر قرآن

کتاب «مسیر عاشقی» نوشته حجت‌الاسلام مرادی راهنمای خوبی برای زوج‌های جوان با تکیه بر آیات و روایات است.

«مسیر عاشقی»؛ راهنمای زوج‌های جوان با تکیه بر قرآنحجت‌الاسلام میلاد مرادی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فقه در گفت‌وگو با ایکنا درباره کتاب «مسیر عاشقی» گفت: این کتاب راهنمای ازدواج و زندگی موفق با تأکید بر آیات و روایات است که می‌تواند مورد استفاده جوانان قرار گیرد. تمام این آیات و روایات مربوط به انتخاب همسر، ازدواج موفق، عوامل مؤثر در زندگی موفق و سعادتمندی افراد در پرتوی کانون خانواده اشاره دارد.  

وی افزود: در این کتاب آیات متعددی مورد بررسی قرار گرفته است، یکی از آیات «نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ» است و خداوند می‌فرماید: «زنان شما کشتزار شما هستند». به این معنی که بسیاری از مباحث روانشناسی برای ازدواج، ناظر بر این است که این دنیا را چطور می‌توان آباد کرد؟ در حالی که وقتی پیامبر اکرم(ص) بعد از اینکه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) ازدواج می‌کنند، به حضرت علی(ع) می‌فرمایند، فاطمه برای شما چگونه زنی است؟ حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ یاور خوبی برای اطاعت خداوند است، یعنی فاطمه را زنی یافتم که می‌توانم چهره خداوند را در او ببینم.

مرادی در ادامه درباره چرایی تأکید، سفارش و ستایش قرآن کریم بر ازدواج گفت: آدمی با ازدواج سیر تکاملی خود را به دست می‌آورد. برخی هدفشان از ازدواج، مادی است، برخی به دلیل مسائل جنسی یا زیبایی ازدواج می‌کنند. اما روایات نشان می‌دهد، ازدواجی مورد تأکید است که انسان را از همه جوانب کامل کند، حتی جنبه بسیار مغفول آن که شامل مشاجره‌ها و بحث‌ها می‌شود، نیز در تکامل آدمی نقش‌آفرین است، یعنی زن و مرد در این بحث‌ها می‌توانند روند تکاملی خود را طی کنند.

این نویسنده تصریح کرد: روایت‌های متعددی در این کتاب بررسی شده است، بعضی می‌گویند، درسی که خوانده‌ایم، کارکردی در ازدواج ندارد، اما یکی از اساتید حوزه می‌گفت؛ این درسی که می‌خوانید یا سختی‌هایی که می‌کشید، باعث می‌شود به سمت تکامل بروید و مشکلات زندگی انسان را به این سمت هدایت می‌کند.

وی با اشاره به نظر قرآن درباره ازدواج فردی که فقیر است، بیان کرد: نص صریح قرآن است که اگر شما از ازدواج ترس دارید، متوجه باشید که خداوند متعال است که شما ر ا روزی می‌دهد و این روزی با ازدواجتان تضمین می‌شود. اگر شما از فقرا هستید و فکر می‌کنید، با ازدواج روزیتان کم می‌شود، بدانید که خداوند از فضل خودش شما را غنی خواهد کرد و راحتی دنیا را برایشان قرار خواهد داد و به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

مرادی با اشاره به معیار‌های ازدواج در این کتاب گفت: معیار‌های ازدواج متناسب با روایاتی که اهل بیت(ع) بیان کرده‌اند، در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. روایتی از امام رضا(ع) آمده است که؛ اگر شخصی به جهت زیبایی، همسری انتخاب کند، خداوند این زیبایی را وبال و دردسری برای او قرار خواهد داد یا کسی که با هدف مال دنیا ازدواج کند و به جنبه‌های دیگر توجه نکند، مورد نهی قرار گرفته است.

این نویسنده گفت: در این کتاب برخی از مسائل با نقل داستان بیان شده است تا برای مخاطبان قابل فهم‌تر باشد و بتوانند آن‌ها را در زندگی خود به کار گیرند.

یادآور می‌شود، کتاب «مسیر عاشقی» با تکیه بر آیات و روایات در ۲۴۹ صفحه به نگارش درآمده است.

انتهای پیام
captcha