همکاری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ از اولویت‌های آستان قدس رضوی
کد خبر: 4190559
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

همکاری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ از اولویت‌های آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی، کمک و همکاری با سایر نهادها در جهت کاهش یا رفع آسیب‌های اجتماعی را از اولویت‌های نخست این آستان مقدس معرفی کرد.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با موضوع جوانی جمعیت که بین آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی، دادگستری، شهرداری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) به انجام رسید، با بیان اینکه از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب موضوع آسیب‌های اجتماعی است، به تأکیدات معظم‌له در خصوص کار فوق العاده و مضاعف مسئولین در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: شاید وجود آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق موضوعی عادی در جوامع بشری به‌شمار رود، اما این امر قبیح به هیچ وجه شایسته و در شأن نظام مقدس اسلامی نبوده و به ویژه در شهر و استانی که متبرک به وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بسیار مذموم‌تر است.

وی طلاق را مقوله‌ای ترکیبی و دارای تبعات متعدد اجتماعی دانست و ادامه داد: از درون طلاق بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، فساد، فقر و... می‌تواند ایجاد شود و کودکان طلاق بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، لذا نمی‌‎توانیم نسبت به این پدیده بی‌‎تفاوت باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی ازدواج را جزء حیاتی‌ترین روابط انسانی دانست و با بیان اینکه متأسفانه شرم عمومی نسبت به طلاق در جامعه بسیار کاهش یافته و بعضاً به اتفاقی رایج مبدل شده است، تصریح کرد: زمانی در جامعه‌ ایرانی طلاق به عنوان امری بسیار قبیح و زشت شناخته می‌‎شد، اما متأسفانه امروزه در حال تبدیل شدن به امری عادی است؛ فرهنگ قبیح دانستن طلاق باید دوباره در جامعه احیا شود و این امر نیازمند بهره‌گیری از منابع مختلف فرهنگی همچون منبرها، کتاب‌، فعالیت رسانه‌‌ای، هنری، فیلم، سریال و... است.

مروی با بیان اینکه در اسلام طلاق شدیداً مذمت شده است، به این روایت از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «منفورترین حلال در نزد خداوند طلاق است.» اشاره و اظهار کرد: رسانه‏‌ها به ویژه صداوسیما می‌‎توانند با تولید آثار هنری، فیلم و سریال‌های مرتبط و ارائه الگوهاى موفق فرهنگى و اجتماعى، در فرهنگ‌سازی و ارتقاى سطح دانش اجتماعى و حفظ کیان خانواده‌ها بسیار مؤثر باشند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش نسبت به آسیب‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده‌اند، بیان کرد: متأسفانه گاهی زوجین بدون توجه به اهمیت سازش و صبر در زندگی و بی‌اعتنا به عواقب طلاق برای خود، دیگران و به ویژه کودکان، با کوچک‌ترین مشکل و اختلافی برای جدایی اقدام می‌‎کنند، از این رو باید با تولید آثار هنری، فیلم و سریال، پاداش و اجر بردباری برای حفظ کیان خانواده و آسیب‌های متعدد طلاق را نشان داد و آگاهی اجتماعی را در این خصوص ارتقا بخشید.

تولیت آستان قدس رضوی با تقدیر از همکاری بسیار خوب و همدلی حقیقی که میان نهادها و ارگان‌های مختلف در استان خراسان رضوی وجود دارد، گفت: در خراسان رضوی نهایت هم‌صدایی، همدلی و اعتماد بین بخش‌‎های مختلف وجود دارد، این وفاق بهترین فرصت و شرایط را برای همکاری و هم‌افزایی بین‌بخشی در جهت خدمت بهتر به مردم ایجاد کرده است.

مروی گفت: در خصوص اقدامات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، همانگونه که در پایتخت این مهم بر عهده قوه مجریه و وزارت کشور گذاشته شده است، اگر این سلسله مراتب به استان‌‎ها ادامه یابد به صورت قانونی و ساختاری، محوریت باید با استانداری باشد، لذا آستان قدس رضوی خود را مؤظف به همکاری کامل با استانداری خراسان رضوی در این مقوله می‌داند و قطعا سایر بخش‌ها و ارگان‌های استان نیز همین نگاه را خواهند داشت.

وی بیان کرد: از اولویت‌های نخست آستان قدس رضوی کمک و همکاری در جهت کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی است، به‌طوریکه اگر نیاز باشد برخی از فعالیت‌های دیگر خود را برای پرداختن بهتر به مقوله آسیب‌های اجتماعی کاهش یا متوقف می‌‎سازیم و در این زمینه نیز مستقلاً عمل نخواهیم کرد و تمام فعالیت‌ها را با هماهنگی استانداری انجام می‌‎دهیم.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه نتیجه کارها در حرکت‌های جمعی قطعاً بهتر و مؤثرتر خواهد بود، به اهمیت مشاوره‌‎های پیش از ازدواج و انتخاب صحیح تأکید و بیان کرد: اگر ازدواجی صحیح شکل بگیرد، قطعاً پایه‌های زندگی مشترک مستحکم‌تر خواهد بود، لذا توجه به مقدمات ازدواج و انتخاب صحیح و با شناخت زوجین در کاهش طلاق‌ها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه زوجین همچنین نیازمند آموزش‌های ضمن ازدواج هستند، افزود: باید به زوجین «آموزش‌های حین زندگی» داده شود و این آموزش‌های قطعاً می‌‎تواند به حفظ، تحکیم و تعمیق زندگی مشترک بسیار کمک کند.

همچنین در این جلسه مصطفی فیضی سرپرست امور قائم مقام آستان قدس رضوی، محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و امور زیارت استانداری خراسان رضوی، محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد، سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، به ایراد سخن در خصوص این تفاهم نامه پرداختند.

گفتنی است؛ توانمندسازی خانواده‌ها و زوج‌های جوان با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه کاهش طلاق از موضوعات این تفاهم‌نامه است و حضور زوجین در برگزاری کارگاه‌های توجیهی و علمی مرتبط با طرح، کمک به بومی‌سازی محتواها و سرفصل‌ها، تولید محتوا برای بروشورها، رسانه‌ها و کلاس‌های آموزشی، معرفی اساتید و مربیان با تجربه و با صلاحیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تکمیلی، پشتیبانی سه ساله از زوجین بر اساس مدل مصوب حمایت از زوجین نیازمند برای دریافت خدمات آموزشی و پشتیبانی به صورت رایگان یا با تخفیف و غیره برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام
captcha