امر به معروف و نهی از منکر باید با علم و معرفت همراه باشد
کد خبر: 4190043
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

امر به معروف و نهی از منکر باید با علم و معرفت همراه باشد

حجت‌الاسلام صدیقی در نخستین همایش تجلیل و تکریم از مادران شهدای امر به معروف و نهی از منکر گفت: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید علم و معرفت وجود داشته باشد و شرایط خاص خود مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش تجلیل و تکریم از مادران شهدای امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت ایام وفات حضرت ام‌البنین(س) و روز تکریم از مادران و همسران شهدا امروز، پنجم دی‌ماه در محل مجتمع کوثر شهرداری منطقه ۱۳ تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار، بیان کرد: میزبان این برنامه در اصل مادران شهدا هستند؛ همانانی که ما هر چه داریم مدیون این بزرگواران هستیم. ما وظیفه داریم در زندگی از آنانی که بر گردن ما حق دارند، تشکر کنیم. 

وی افزود: ما باید از خداوند متعال، انبیا، شهدا، علما، پدر و مادر، معلم و استاد و ... قدردانی کنیم؛ چراکه همگی بر گردن ما حق دارند. امروز سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) است. ایشان شخصیت ناشناخته‌ای در تاریخ اسلام است و فقط گاهی از ایشان نام برده می‌شود.

آکردی اظهار کرد: حضرت ام‌البنین(س) از قبیله بنی‌کلاب بود و شمر ملعون نیز از همین طایفه بود و سعی کرد در روز عاشورا حضرت عباس(ع) را به سمت خود ببرد و به ایشان امان دهد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) به برادر خود عقیل ‌که نسب‌شناس بود، فرمودند ‌که همسری برای من از قبیله‌ای شجاع و دلیر پیدا کن و او نیز حضرت ام‌البنین(س) از قبیله بنی‌کلاب را معرفی کرد.

وی تصریح کرد: حضرت ام‌البنین(س) زمانی که به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد، فرزندان ایشان را گردهم آورده و به ایشان گفت که من کنیز زهرای مرضیه(س) هستم. امروز شهدای ما تربیت یافتگان کسانی هستند که به حضرت زهرا(س)، حضرت ام‌البنین(س) و حضرت زینب(س) اقتدا کردند. نگاهی که امروز در فرهنگ فمینیسم وجود داشته و ریشه خانواده را هدف قرار گرفته، خلاف آن چیزی است که در فرهنگ دینی و شیعی داریم. آنچه در فرهنگ حضرت ام‌البنین(س) مهم است، اقتدا به ولی است.

آکردی گفت: در تمامی موارد مربوط و انقلاب اسلامی و فتنه‌های مختلف، شهدایی تقدیم اسلام و انقلاب شدند که مادران و همسران ایشان به شهادت آن‌ها افتخار می‌کردند. زمانی که انسان عزیز خود را برای خدا تقدیم می‌کند، زیباترین جلوه انسانی را به نمایش گذاشته‌اند. فرهنگی که امروز به نام مقاومت و شهادت پابرجاست، دشمن را به زانو درآورده است. 

معامله با خدا

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: مادران شهدا با خدا معامله کرده‌اند. امروز ستاد امر به معروف نیز بر حسب وظیفه از مادران شهدای امر به معروف تجلیل می‌کند. آنچه انجام می‌شود از باب وظیفه است وگرنه جایگاه مادران و همسران شهدا بیش از آن است که با یک سخنرانی و مراسم ادا شود. امیدواریم هیج‌گاه شرمنده امام‌ زمان(عج) و شهدا نباشیم. 

در ادامه و پس از اجرای گروه سرود به رسم حسنا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در سخنانی اظهار کرد:  هر کار خیر و مجلس نوری باشد، سفره حضرت صاحب‌الزمان(عج) در آنجا قرار دارد. حضرت ام‌البنین(س) مادر چهار شهید و فدائیان حضرت اباعبدالله(ع) بودند. شهادت شهید سیدرضی موسوی که روز گذشته در سوریه رخ داد را به امام‌ زمان(عج) و مقام معظم رهبری و خانواده شهدا تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی بیان کرد: خداوند متعال به همه مادران و خانواده شهدا و همسران بزرگوار و پرکرامت شهدا و فرزندان و خاندان ایشان پاداش خیر عطا بفرماید. ما هر چه از عزت و اقتدار داریم، از شهدا داریم. در قرآن کریم آمده است که شما در میان امت‌ها و ادیان از همه برتر هستید؛ چراکه مسئولیت‌پذیر بوده و نسبت به نجات و اصلاح جامعه دلسوز هستید.

صدیقی ادامه داد: با وجود امر به معروف و ترویج خوبی‌ها اگر‌ فردی هنجارشکن بود و هنجارها را شکست، باید او را نهی کرد و با روش‌های مناسب از جمله راهپیمایی حماسی، تبلیغات شبکه‌ای و هنری و فضاسازی برای تقبیح تقلید کورکورانه از غرب از ترویج منکر جلوگیری کرد. بانوان آنچنان در ایران اسلامی عظمت دارند که هیچ جای عالم برای زن به اندازه عالم اسلام احترام و اکرام وجود ندارد.

وی بیان‌ کرد: پیامبر(ص) بلندگوی خداوند است و هیچ حرفی را از خود بیان نکرد. نطق ایشان از جانب خداوند متعال بود. پیامبر(ص) می‌فرمایند که باید سه پایگاه علم، بسیج (جهاد و شهادت‌طلبی) و پرورش دهندگان مجاهدان (مادران شهدا) را برجسته کنید که چنانچه این پایگاه‌ها پر رونق باشد، جامعه از بدی‌ها و بدبختی‌ها نجات پیدا می‌کند و انسان را تا پیشگاه خداوند بالا می‌برد. اولین پایگاه، علم است لذا در تمام عبادت‌ها نقش اول مربوط به معرفت است. بنابراین، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیز باید علم و معرفت وجود داشته و شرایط خاص خود را داشته باشد.

بسیاری از افراد بی‌حجاب و کم‌حجاب معاند نیستند

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: مسئله علم به اعتقادات و اخلاقیات بر همگان واجب است. امروز ملت ما دلگرم به شهدا و خانواده‌های‌ ایشان است. باید بدانیم که شناخت و آموختن واجبات و محرمات از واجبات و ضروریات زندگی است. بسیاری از افراد بی‌حجاب و کم‌حجاب جامعه معاند نیستند و فقط از احکام دین خود خبر ندارند. باید امروز این افراد را در مدارس و دانشگاه‌ها مورد آموزش قرار دهیم.

وی اظهار کرد: خداوند متعال چهار فرزند از امیرالمؤمنین(ع) به حضرت ام‌البنین(س) عطا کرد که همگی آن‌ها در راه حق و امام حسین(ع) به شهادت رسیدند. امروز دختران و پسران ما باید با تأسی به حضرت ام‌البنین(س) زندگی مشترک خود را تشکیل داده و فرزندان خود را برای مجاهدت در راه اسلام پرورش دهند.

صدیقی در پایان سخنان خود تصریح کرد: حضرت ام‌البنین(س) سفره‌ای برای ما قرار دادند که همه مادران و همسران و دختران شهدا بدان اقتدا کنند و راه اسلام و قرآن را به خوبی تداوم دهند. امروز وظیفه ماست که از تمامی مادران و خانواده شهدا تکریم و تجلیل کنیم تا یاد و خاطره ایشان همیشه زنده و جاودان بماند.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، علی‌احمدی، شهردار منطقه ۱۳ تهران، حجت‌الاسلام طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و مرتضی طاهری، مداح اهل بیت(ع)‌ از خانواده و مادران شهیدان علی خلیل و محمد محمدی، از شهدای امر به معروف و نهی از منکر تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha