اجرای طرح «نماز کلید بهشت» ویژه بیش از 9000 سوادآموز در خراسان رضوی
کد خبر: 4189470
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳

اجرای طرح «نماز کلید بهشت» ویژه بیش از 9000 سوادآموز در خراسان رضوی

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طرح« نماز کلید بهشت » با حجم ابلاغی 9 هزارو 733 نفر در استان شامل موضوعات احکام نماز، اذکار نماز و تلفظ الفاظ نماز در حال اجرا است.

زهرا شوشتری، معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، زهرا شوشتری، معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در نشست خبری هفته سوادآموزی که امروز دوم دی ماه، در محل نهضت سوادآموزی استان برگزار شد، بیان کرد: طی 44 سال همراهی مردم با سوادآموزی اکنون در این جایگاه از سواد هستیم، براساس اعلام آمار یونسکو 98درصد از مردم کشور در زمره باسوادان است.

وی افزود: با توجه به اینکه در 40 سال گذشته جریان سوادآموزی در دنیا 18درصد رشد داشته که این رشد در ایران 2.5درصد را شامل می‌شود.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جریان سوادآموزی بحث تعمیق سواد مطرح بوده تا اینکه بخواهیم به خواندن و نوشتن بپردازیم، ضمن اینکه در پیام تاریخی امام راحل نیز دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت مطرح بود که در هدف کوتاه مدت یادگیری در حد خواندن و نوشتن مورد نظر بود.

شوشتری اظهار کرد: در هدف بلند مدت آنچه امروز در حال اجرا است، بحث مهارت‌آموزی و فرهنگی سواد است که استقلال فرهنگی کشور را در زمینه سوادآموزی به همراه خواهد داشت.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: با توجه به طرح و برنامه‌های نهضت سوادآموزی بسترهای اجتماعی لازم برای کسب مهارت‌های مورد نیاز جهت ورود به جامعه علاوه بر مقوله سوادآموزی فراهم است.

وی ادامه داد: طرح‌هایی از جمله روخوانی قرآنی، نماز کلید بهشت، نماز، آموزش مهارت‌های کامپیوتری و... نیز در سوادآموزی انجام می‌شود، علاوه بر این نیز در بحث اتباع بیش از 3000 حجم ابلاغی برای استان در نظر گرفته شده بود که در این خصوص نیز حدود 98درصد جذب داشتیم.

شوشتری با اشاره به 27 هزار حجم ابلاغی استان افزود: این حجم ابلاغی نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر است و پیگیری زیادی در حوزه جذب و شناسایی در حال انجام است.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در حوزه ندامتگاه‌ها 305 حجم ابلاغی و در حوزه زنان عشایر 700 حجم ابلاغی بوده که در حال انجام است.

وی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر مورد بحث است تغییر اساسنامه سوادآموزی است که یک بازه 6ماهه از سوی مجلس شورای اسلامی برای آموزش و پرورش جهت بازنگری این اساسنامه مصوب شد که با مشارکت افراد صاحب نظر در حال پیگیری است.

شوشتری بیان کرد: امروز بحث تعمیق سواد مطرح است از طرفی آموزش‌دهنده نیز رها نمی‌شوند که در این خصوص نیز کمیسیون اجتماعی مجلس مؤظف به تعیین تکلیف نیروهای فعال در این حوزه است، ضمن اینکه همواره در کنار آنان هستیم و زحمات آنان را قدردانیم.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به دنبال تغییر رویکردهای سوادآموزی از عرضه محوری به تقاضا محوری هستیم و دوباره می‌خواهیم مردم را پای کار موضوع بیاوریم، لذا از دو گروه مردم تقاضای همکاری داریم یک گروه افرادی که می‌توانند افراد بی‌سواد را شناسایی کنند و گروه دوم  خیرین که به عنوان نذر فرهنگی در این خصوص مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: بحث سوادآموزی به تنهایی میسر نیست، بلکه همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا شتاب خوبی را در سوادآموزی داشته باشیم. در این راستا نیز صداوسیما برای آگاهی‌بخشی نقش موثری دارد تا در این راستا جذب بیشتری را داشته باشیم.

شوشتری در خصوص طرح‌های قرآنی سوادآموزی اظهار کرد: طرح «نماز کلید بهشت » با حجم ابلاغی 9733 نفر در استان در حال اجرا است. این طرح شامل موضوعات احکام نماز، اذکار نماز و تلفظ الفاظ نماز است و علاوه بر آن فلسفه نماز و مفاهیم نماز و هم‌چنین برپا داشتن نماز در خانواده و جامعه از جمله موضوعاتی است که در کتاب به آن پرداخته شده و سوادآموزان آن را فرامی‌گیرند.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: این طرح با هدف ترویج معارف نماز و فرهنگ صحیح‌خوانی در بین آموزش‌دهندگان و سوادآموزان، تقویت میزان آشنایی مخاطبان با احکام نماز و تصحیح قرائت نماز سوادآموزان برگزار می‌شود.

وی در خصوص تعداد بی‌سوادان در استان بیان کرد: در واقع عدد واقعی از این آمار با عددی که در سال 95 سرشماری شده متفاوت است. براساس سرشماری سال 95، تعداد بی‌سوادان استان 497 هزار نفر بوده که به احتساب آمار فوتی‌ها و یا افراد بیماری که از زمره یادگیری خارج شده و برخی ملاحضات دیگر عدد واقعی این آمار 272 هزار نفر است.

شوشتری با اشاره به فعال بودن 700 نفر در زمینه آموزش سوادآموزی، گفت: تعداد افرادی که در لیست همکاران ما قرار دارند حدود 1200 نفر هستند و از این تعداد 700 نفر فعالیت دارند.

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص رده سنی سوادآموزان، بیان کرد: بیشتر افرادی که در کلاس‌های سوادآموزی حضور پیدا می‌کنند، در رده سنی 10 تا 20 سال قرار دارند و در نظر داریم از گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی در حوزه شناسایی و جذب افراد بی‌سواد استفاده کنیم.

شوشتری با اشاره به فعال بودن 700 نفر در زمینه آموزش سوادآموزی، گفت: تعداد افرادی که در لیست همکاران ما قرار دارند، حدود 1200 نفر هستند و از این تعداد 700 نفر فعالیت دارند.

انتهای پیام
captcha