حکم اداره امور اسلامی مالزی درباره چاپ تبریک کریسمس روی خوراکی‌ها
کد خبر: 4188770
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

حکم اداره امور اسلامی مالزی درباره چاپ تبریک کریسمس روی خوراکی‌ها

اداره امور اسلامی مالزی اعلام کرد درج تبریک کریسمس بر روی محصولات حلال مجاز است.

به گزارش ایکنا به نقل از نیواستریت تایمز، اداره توسعه اسلامی مالزی (Jakim) اعلام کرد که مکان‌های تجاری دارای گواهی حلال مجاز به نوشتن تبریک کریسمس بر روی کیک و اقلام دیگر هستند.

جاکیم در ادامه تصریح کرد که حکم آن در سال 2020 درباره ممنوعیت این اقدام دیگر اعتبار ندارد.

بر اساس بیانیه جاکیم در دو روز قبل 16( دسامبر 2023) در مورد این موضوع، هیچ مانعی برای اماکن تجاری که دارای گواهی حلال مالزی هستند وجود ندارد تا هرگونه تبریک کریسمس را بر روی سفارش کیک یا موارد مشابه بنویسند.

بخش حلال جاکیم در پستی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: بیانیه قبلی جاکیم در سال 2020 لغو می‌شود و سایر موارد مربوط به دستورالعمل رویه صدور گواهینامه حلال مالزی نیز مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت.

جاکیم همچنین از مشاغل دارای گواهی حلال خواست در صورت داشتن سؤال به این نهاد یا اداره اسلامی ایالت مراجعه کنند.

این اظهار نظر پس از انتشار خبر وجود یک یادداشت در یک شیرینی‌پزی محلی اعلام شد که ظاهراً کارکنان را از نوشتن عبارت «کریسمس مبارک» روی کیک‌ها حتی در صورت درخواست مشتری منع کرده بود.

در این یادداشت که از سوی مدیر نانوایی بوده و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، این موضوع به دلیل داشتن گواهی حلال نانوایی و بر اساس قوانین و مقررات جاکیم اعلام شده است. همچنین به کارکنان شیرینی‌پزی توصیه شده که به جای آن از روی کارت تبریک فصل استفاده کنند.

 جاکیم ماه گذشته اعلام کرده بود که تبریک جشن بر روی محصولات مجاز است، در صورتی که برای نمایش در محلی که دارای گواهی حلال است یا روی محصولاتی که با آرم حلال مشخص شده‌اند، ساخته نشده باشند.

این امر به این دلیل است که هیچ مقرراتی در مورد برگزاری جشن‌ها از جمله جشن‌های اسلامی در کتابچه راهنمای رویه صدور گواهینامه حلال مالزی (داخلی) 2020 وجود ندارد.

از سوی دیگر روزنامه استار گزارش داد، محمد نعیم مختار، وزیر امور مذهبی اعلام کرد که دارندگان گواهی حلال برای نوشتن تبریک کریسمس بر روی کیک‌ها محدودیتی ندارند.

انتهای پیام
captcha