برگزاری دوره «فاطمه‌شناسی با رویکرد تاریخی»
کد خبر: 4188006
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

برگزاری دوره «فاطمه‌شناسی با رویکرد تاریخی»

دوره «فاطمه‌شناسی با رویکرد تاریخی» که سومین دوره فاطمه‌شناسی تاریخی و پنجمین حلقه از حلقات «اهل‌‌ بیت‌شناسی تاریخی» است، به صورت آنلاین از سوی مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان در حال برگزاری است.

ارسال// برگزاری دوره «فاطمه‌شناسی با رویکرد تاریخی (3)»به گزارش ایکنا، دوره‌های تخصصی اهل‌ ‌بیت‌‌شناسی تاریخی از سوی «مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان» با همکاری چندتن از فضلای جوان، متعهد و متخصص جامعه المصطفی، در بخش «آموزش» و «پژوهش» از سال 1400 فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

این مؤسسه که هویتی مستقل، علمی، دینی و فراملی دارد می‌‌کوشد بدون وابستگی به نهاد یا سازمان خاصی، به سهم خویش در راستای اعتلا و ارتقای سطح معرفتی جامعه، با عطف توجه به نیازهای واقعی علمی پژوهشی گام بردارد.

با وجود اهمیت فراوان تاریخ اهل‌بیت(ع) در شناخت معارف و عمل به آموزه‌های دینی، حتی شمار فراوانی از پژوهندگان نیز شناختی عالمانه از این حوزه معرفتی ندارند و داده‌های تاریخی آنان درخور اعتنا نیست. از این‌رو، طرح جامع اهل بیت‌‌شناسی تاریخی در شورای علمی مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان با هدف دستیابی به توصیف و تحلیل درست تاریخ زندگانی اهل‌ بیت(ع) با استفاده از فرآورده‌ها و فشرده آخرین پژوهش‌های مربوط به تاریخ اهل بیت(ع) توسط پژوهشگران و اساتید خودِ این حوزه معرفتی  به تصویب رسید و جامعه هدف نیز فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی علاقمند به آگاهی تاریخی، به ویژه در سطح بین‌الملل هستند.

این طرح مشتمل بر 14 دوره تخصصی آموزشیِ کوتاه‌مدت، ویژه تحلیل تاریخی زندگانی هر یک از معصومین(ع) و 2 دوره مقدماتی منبع‌شناسی تاریخ اهل‌ بیت(ع) و روش‌شناسی تحلیل تاریخی است. این دوره‌های آموزشیِ کوتاه‌مدت در حال حاضر تنها به صورت مجازی (آنلاین) برگزار می‌شود.

با توجه به محدودیت زمانی دوره‌ها، حجم مطالب و مباحث قابل ارائه در هر دوره اندک است و تکمیل مباحث با عطف توجه به نیازهای زمان، ما را ناگزیر از گزینش موضوعات و ارائه آن در دوره‌های متعدد و متوالی می‌کند که با شماره‌های  (1)، (2) و ... از هم متمایز می‌شوند.

در حال حاضر دوره «فاطمه‌شناسی با رویکرد تاریخی(3)» که سومین دوره فاطمه‌شناسی تاریخی و پنجمین حلقه از حلقات «اهل‌‌ بیت‌شناسی تاریخی» است، به صورت آنلاین در حال برگزاری است. موضوعاتی که در این دوره بررسی و تحلیل می‌شود، کامل‌کننده مباحث تاریخی دو  دوره نخست است.

این دوره مشتمل بر موضوعات زیر است؛

«تحلیل تاریخی رویدادهای پس از رحلت پیامبر(ص) تا احراق بیت» توسط آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی

«تحلیل تاریخی رویدادهای پس از احراق بیت فاطمه(س) تا شهادت و تدفین» توسط حجت‌الاسلام محمدرضا جباری

«پژوهشی در تاریخ فدک از آغاز تا پایان قرن سوم» توسط آیت‌الله محمدامین پورامینی

«حضرت زهرا(س) از منظر وهابیت» توسط حجت‌الاسلام علی‌اکبر روستایی

«حضرت زهرا(س) و مسئله جانشینی پیامبر(ص)» توسط سیدعلیرضا عالمی

«تحلیل و بررسی سیره خانوادگی حضرت فاطمه(س) توسط سرکار خانم صدیقه شاکری

«میراث علمی حضرت فاطمه(س)» توسط حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی یزدی

این دوره از 18 آذرماه آغاز شده است و به مدت سه هفته ادامه دارد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Canada
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۰:۱۳
0
0
سلام، بسیار دوره مفیدی و عالی هست، خداقوت به همه‌ی دست اندر کاران
captcha