چگونه زندگی مهدوی را ترویج دهیم
کد خبر: 4187981
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
یک کارشناس مهدویت تبیین کرد؛

چگونه زندگی مهدوی را ترویج دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی با بیان اینکه منتظر امام زمان(عج) نباید انسان کوتاه‌بین و ظاهر‌بینی باشد، گفت: برگزاری مجلس دعای ندبه در واقع تبلیغ زندگی مهدوی است ضمن اینکه محتوای دعا لازمه چگونگی زندگی امام زمانی را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی، کارشناس مهدویتحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بهدانی، کارشناس مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ترویج سبک زندگی مهدوی که اهل بیت(ع) آن‌ را برای ما به یادگار گذاشته‌اند دعاست، به‌ویژه ادعیه‌ مهدوی که در کتابی با عنوان صحیفه‌ مهدویت جمع‌آوری شده است، گفت: رویکرد مؤمنان به بحث دعا بیشتر جهت کسب ثواب و گرفتن حاجت بوده و است، ولی در رجوع به دعاهایی که در مورد امام زمان(عج) صادر شده باید رویکرد تبلیغ سبک زندگی مهدوی داشت.

وی با بیان اینکه برگزاری مجلس دعای ندبه در واقع تبلیغ زندگی مهدوی است، ضمن اینکه محتوای دعا لازمه چگونگی زندگی‌ امام زمانی را دارد، افزود: در دوران غیبت تأکید زیادی بر خواندن ادعیه مهدوی از جانب معصومین(ع) شده است، لذا در برخی ادعیه‌ها مانند «دعای در غیبت امام زمان(عج)» که شیخ عباس قمی در انتهای مفاتیح آن‌را آورده‌اند که خواندش را در عصر جمعه در زمان غیبت ضروری دانسته‌اند.

کارشناس مهدویت با بیان اینکه باید ذهن مؤمن در استخراج راهکارهای زندگی از قالب دعا فعال باشد و سخنران‌ها و مفسران نیز در همین جهت شیعیان را یاری دهند، اظهار کرد: به عنوان نمونه در دعای شریف ندبه پنج نوع تفکر را لازمه‌ی رسیدن به امام زمان(عج) می‌داند و آن‌‌را هر صبح جمعه تبلیغ می‌کند که چقدر ندبه‌خوان‌های ما به این موارد توجه دارد و سعی در اصلاح آن دارند.

وی تصریح کرد: زمانی که صحبت از جریان اولیای الهی می‌کند از زمان آدم(ع) تا ماجرای امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانش تا جایی که می‌فرماید: «أین الحسن و أین الحسین... » در واقع دارد هویت دینی ما را به‌روزرسانی می‌کند که ما در جریانی حق، چه پیشینه‌ای داریم و اگر کسی بخواهد زندگی مهدوی داشته باشد باید با این هویت آشنا شود و بداند حکم او مانند دونده‌ امدادی است که باید چوب را تحویل بگیرد و دور آخر را طی کند و نتیجه زحمت 124 هزار پیامبر و دیگر اولیا و اوصیا به عاشقان آخرالزمانی مهدی فاطمه(س) بستگی دارد، لذا با شناخت این مطلب در هر صبح جمعه ترویج زندگی مهدوی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام بهدانی با اشاره به اینکه در دعای ندبه با تکرار کلیدواژه «أین...» تفکری را تبلیغ می‌کند که زندگی منتظران ظهور باید اینگونه با اهداف بلند باشد و به دنبال از بین رفتن ابنیه‌های شرکت، نفاق، کذب و بی‌دینی هستند، بیان کرد: منتظر امام زمان(عج) نباید انسان کوتاه‌بین و ظاهر‌بینی باشد باید بلندهمت و بلندنظر و عمیق باشد. وقتی به فراز‌هایی می‌رسیم که «یابن...» ها شروع می‌شود ترویج تفکری است که تمام هویت ما و خواسته‌های بلند فقط در فرزند طه و یاسین خواهد بود، لذا سبک زندگی مهدوی یعنی ناامیدی از هر تفکر و ایدئولوژی غیر از حضور موعود که این احساس نیاز انسان را دچار اضطرار می‌کند و صدای او بلند می‌شود.

انتهای پیام
captcha