بنگلادش به دنبال افزایش صادرات محصولات حلال به کشورهای حاشیه خلیج فارس
کد خبر: 4187908
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

بنگلادش به دنبال افزایش صادرات محصولات حلال به کشورهای حاشیه خلیج فارس

دولت بنگلادش سیاست جدیدی را برای تسهیل صادرات محصولات حلال این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، بنیاد اسلامی بنگلادش پس از اعلام سیاست دولت این کشور در مورد صدور گواهی حلال در ماه گذشته، اعلام کرد که بنگلادش در حال تلاش برای دستیابی به بازار جهانی حلال و افزایش صادرات به کشورهای خلیج فارس است.

وزارت امور دینی بنگلادش ماه گذشته سیاست صدور گواهی حلال را تصویب کرد که به عنوان یک دستورالعمل رسمی و ایجاد انگیزه برای شرکت‌ها در همسویی با استانداردهای بین‌المللی حلال عمل می‌کند و راه را برای این کشور جنوب آسیا هموار خواهد کرد تا از پتانسیل بازار جهانی حلال به ارزش بیش از 2 تریلیون دلار بهره ببرد.

ابوصالح پاتواری، معاون بخش صدور گواهینامه حلال در بنیاد اسلامی بنگلادش (BIF) گفت: این گواهی حلال برای ما بسیار مهم است، زیرا ما یک کشور مسلمان هستیم و 92 درصد مصرف‌کنندگان ما مسلمان هستند . اکنون می‌توانیم پتانسیل صادرات کالاهای حلال خود را کشف کنیم. 

BIF یک نهاد زیر نظر وزارت امور دینی بنگلادش است که از سال 2007 بر صدور گواهی حلال متمرکز شده و اکنون مسئول صدور این گواهینامه در بنگلادش است.

پاتواری افزود: عربستان سعودی و امارات می‌توانند مقصد اصلی کالاهای حلال ما باشند. هدف ما افزایش صادرات به کشورهای مسلمان، به ویژه در منطقه خلیج فارس است. وی افزود: اگر بتوانیم 2 تا 3 درصد از بازارهای جهانی حلال را به دست آوریم، اقتصاد ما را بسیار رونق خواهد داد. اکنون، افق جدیدی از صادرات کالاهای حلال برای کارآفرینان محلی ما باز شده است.

این سیاست در زمانی اتخاذ می‌شود که فعالان تجاری بنگلادشی نیز در حال بررسی فرصت‌های جدید در همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی هستند.

جهانگیر علم، مدیر دانشکده اقتصاد داکا گفت که صدور گواهینامه حلال برای ورود به بازار خاورمیانه ضروری است. وی افزود: بیشتر کشورهای مسلمان برای واردات کالاهای مصرفی خواهان گواهی حلال هستند. فروش کالا در کشورهای خاورمیانه بدون گواهی حلال بسیار دشوار است. به همین دلیل ما به گواهی حلال نیازمندیم.

علم اضافه کرد که فرآیند دریافت این گواهینامه‌ها باید آسان و بدون دردسر باشد تا اطمینان حاصل شود که بنگلادشی‌ها می‌توانند از مزایای چنین سیاستی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: گواهینامه حلال، فروش کالاها را هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی افزایش می‌دهد و در نهایت باعث افزایش درآمد ارزی ما خواهد شد. این یک ابتکار عالی است.

انتهای پیام
captcha