بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویار در علی آباد به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 4187860
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهور به گلستان

بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویار در علی آباد به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهور عملیات اجرایی بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویار در علی آباد آغاز خواهد شد.

ایرج حیدریان، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستانایرج حیدریان، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در گفت‌ وگو با ایکنا از گلستان در ارتباط با اعتبارات جذب شده در دولت سیزدهم در سفر نخست رئیس جمهور به استان گلستان گفت: در دو سال اخیر برای ۶ پروژه مبلغی به اعتبار ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال مصوب شد که با پیگیری‌های صورت گرفته تا به امروز ۱۳ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از اعتبارات مصوبه جذب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان طرح آب‌رسانی به گرگان، مجموعه آزادشهر و رامیان و مجتمع نوار مرزی را از جمله این پروژه‌ها دانست و افزود: آب‌های زیرزمینی عمده منابع تأمین آب‌رسانی‌ها بوده، لذا با بهره‌برداری از اولین سد می‌توانیم تلفیقی از آب‌های زیزمینی و سطحی استان را داشته باشد.

حیدریان با اشاره به حفر ۹ حلقه چاه در گنبد برای جلوگیری از تنش آبی، ادامه داد: در گرگان با حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه، دبی عبوری آب به مخازن افزایش یافته و با احداث مخازن به مدیریت توزیع آب پرداخته‌ایم و در کلاله به‌دلیل خشکسالی و تغییر دبی آب عبوری چشمه آق‌سو از ۸۵ لیتر در ثانیه به ۵ لیتر در ثانیه با حفر ۶ حلقه چاه و فراهم‌کردن تجهیزات، اقداماتی که تا سال ۱۴۱۵ باید به اتمام ‌می‌رسید با کار جهادی در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

وی تکمیل سد نرماب و تسریع فرایند اجرایی بدنه سد را یکی از اقدامات ارزنده دولت سیزدهم خواند و اظهار کرد: در این عملیات، دو کار مهم سدسازی و مسکن‌سازی برای روستاهای در مسیر سد همزمان انجام شده و خانه‌های قدیمی نیز بازسازی و بهسازی می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت سد نرماب، ادامه داد: کنترل سیلاب، تأمین آب شرب یک چهارم جمعیت استان، تأمین آب کشاورزی اراضی در مجاورت رودخانه‌ها و پارامتر بازید گرادشگران از تأسیسات آبی بخاطر مناظر زیبای اطراف سد نرماب نشان از اهمیت این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به سیل خیز بودن آق‌قلا، سد آقدکش را عاملی مهم و کلیدی برای کنترل حجم آب برشمرد و بیان‌ کرد: به‌ خاطر تخصیص منابعی که در دولت سیزدهم به این سد داده شد، حدود ۷۴ درصد جهش فیزیکی در آن رخ داد که ۳۷ درصد آن مرتبط با کانال انتهای سیلاب‌بند بود. 

حیدریان با اشاره به تاریخی بودن سد وشمگیر، افزود: به‌خاطر اراضی شیبدار و رسوب‌گذاری زمین‌های استان، حجم مخزنی از ۹۲ ملیون مترمکعب به ۱۷ میلیون مترمکعب رسید، لذا با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان در سفر اول رئیس جمهور، حجم مخزنی آن از ۱۷ میلیون مترمکعب به ۳۷ میلیون مترمکعب رسید.

وی بابیان اینکه در آستانه سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان هستیم، تصریح‌ کرد: بهره‌برداری از ۴ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی قره سو، پروژه احیای انهار سنتی زرین گل، حفاظت سیلاب رودخانه محمدآباد و احداث کانال درجه ۴ سد زرین گل و سد کبودوال از جمله اقداماتی است که با حضور ایشان بهره‌برداری پروژه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اجرای عملیاتی بزرگترین مرکز پرورش ماهی خاویار در علی آباد با سفر دوم ریاست جمهور خبر داد و گفت: اولین گردشگری تأسیسات آبی سد قره‌سو و زرین گل نیز همزمان با سفر دوم ریاست جمهور عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام
captcha