برنامه‌های چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب اعلام شد
کد خبر: 4186853
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

برنامه‌های چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب اعلام شد

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با تشریح برنامه‌های بزرگداشت چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب گفت: برنامه‌های بزرگداشت سالروز شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب از ۱۷ آذرماه در مسجد جامع عتیق آغاز شده است.

شهیدآیت‌الله دستغیببه گزارش ایکنا از فارس، نبی‌الله زارعی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس، امروز، ۱۸ آذر در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب(ره) پرداخت و گفت: برنامه‌های بزرگداشت چهل‌و‌دومین سالروز شهادت آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب از ۱۷ آذرماه در مسجد جامع عتیق آغاز شده است.

وی افزود: پنجمین ویژه‌برنامه گرامیداشت سومین شهید محراب کشور، ۱۹ آذرماه همزمان با نماز مغرب و عشاء در مسجد آیت‌الله دستغیب محله معالی‌آباد با حضور سخنرانان و مداحان کشوری برگزار می‌شود. همچنین ۲۰ آذرماه، ساعت ۸ با حضور مسئولان استانی و دلدادگان این شهید جلیل‌القدر گلباران آرامگاه شهید دستغیب با همکاری تولیت آستان مقدس احمد بن موسی(ع) برگزار خواهد شد و اندیشمندان در نشستی علمی برای تبادل‌نظر در خصوص شهید دستغیب در مسجد عتیق گردهم می‌آیند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه ویژه‌برنامه بزرگداشت چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب،  ۲۰ آذرماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: همزمان با نماز مغرب و عشاء مراسم بزرگداشت این شهید عالی‌قدر با سخنرانی آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز برگزار خواهد شد که از عموم مردم برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنیم.

وی با تأکید بر ترویج اندیشه‌های آیت‌الله دستغیب در بین نسل جدید اضافه کرد: زنگ مدارس با سخنرانی مدیران درباره شهید دستغیب نواخته خواهد شد تا نسل جدید با اندیشه‌های ناب این شهید آشنا شوند. همچنین با هماهنگی امور مساجد فارس، ائمه جماعت ۱۹ و ۲۰ آذرماه در بین نمازها به سخنرانی در خصوص زندگی‌نامه شهید دستغیب خواهند پرداخت.

زارعی از برگزاری هفتمین مسابقه ملی کتابخوانی راه روشن با موضوع کتاب آیین زندگی خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار نفر از کل کشور در مسابقه شرکت کردند که به نقرات برگزیده جوایز نفیس اهدا شد و امسال نیز این مسابقه گسترده برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس برگزاری مسابقات ورزشی به‌مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دستغیب را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: مستند فاخر ویژه شهید آیت‌الله دستغیب تهیه و از صداوسیمای ملی پخش خواهد شد، همچنین با تفاهم صورت گرفته با حوزه هنری استان، مستند ۱۰ شهید شاخص استان فارس تهیه و در دهه فجر از شبکه‌های یک سیما، استان فارس و شبکه افق پخش خواهد شد.

وی ولایت‌پذیری آیت‌الله دستغیب را از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی دانست و ادامه داد: امام جمعه شهید شیراز در سخنان خود می‌فرماید که اگر توانستید مطیع رهبری باشید و از ایشان اطاعت کنید خواهید توانست از امام زمان(عج) اطاعت کنیم. بنابراین، ولایت‌پذیری یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی آیت‌الله دستغیب است که می‌تواند الگوی جوانان امروز باشد.

زارعی با بیان اینکه مردم‌داری و همراهی با مردم از ویژگی‌های بارز شهید دستغیب بود، تأکید کرد: شهید دستغیب در قلب مردم شیراز قرار داشت و پیاده به سمت نماز جمعه می‌رفتند تا مردم اگر مسئله و مشکلی دارند به ایشان مطرح کنند. همچنین شهید آیت‌الله دستغیب انسان‌سازی و کادرسازی را همیشه مدنظر خود داشتند، چون توانستند تعداد زیادی از طلاب و بزرگترین فرماندهان دفاع مقدس را پرورش دهند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس یادآور شد: یکی از افراد مؤثر در دفاع مقدس شهید آیت‌الله دستغیب بودند که با ایراد سخنرانی مردم را به حضور در جبهه‌ها تشویق کرده و بخشی از تدارکات جنگ تحمیلی را برعهده داشتند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ عنوان کتاب ارزشمند از شهید دستغیب باقی مانده است، بیان کرد: با هماهنگی بیت این شهید گرانقدر و نشر شاهد بنیاد شهید، تعدادی از سخنرانی‌ها و نوارهای ایشان که هنوز پیاده‌سازی نشده به‌صورت کتاب تدوین خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده شهدا از دیگر برنامه‌هاست، تأکید کرد: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خانواده شهدا به‌خصوص والدین از مطالبات به حق رهبر معظم انقلاب است که با توجه به کهولت سن خانواده شهدا قرارگاه جهادی در استان تشکیل شده و تاکنون دو هزار و ۵۰۰ خاطره و ضبط تاریخ شفاهی شهدا ثبت و انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال به چهار هزار برسد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس فعالیت‌های هنری بنیاد شهید را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر برگزاری رویدادهای هنری مرتبط با شعر در شهر شیراز، فراخوان هشتیمن کنگره بین‌المللی شعر ایثار به میزبانی شیراز فراخوان اعلام شده و اختتامیه این کنگره در اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود که می‌طلبد دستگاه‌های متولی و مرتبط با حوزه شعر در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. پیش‌همایش این کنگره در شهرستان‌های آباده، جهرم، فسا و کازرون در دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان فارس میزبان دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار است، گفت: بیش از پنج هزار اثر تاکنون به دبیرخانه این نمایشگاه از استان‌های یزد، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، هرمزگان و کرمان ارسال شده که در دهه سوم دی‌ماه اختتامیه آن برگزار خواهد شد و تاپایان آذرماه جاری علاقه‌مندان فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

زارعی در ادامه سخنان خود به جزئیات برگزاری کنگره شهدای غریب مختص شهدای اسیر ایرانی پرداخت و افزود: شهدای غریب، اسرای ایرانی هستند که در زندان‌های رژیم بعثی دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و برخی از آن‌ها به‌دلیل عدم اعلام عراقی‌ها به صلیب سرخ در وضعیت مفقودالاثری قرار دارند که پیش کنگره شهدای غریب در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به اینکه ۳۳ شهید غریب استان فارس شناسایی شدند، تأکید کرد: استان‌ها موظف به برگزاری پیش‌کنگره هستند و احتمالا اولین کنگره شهدای غریب کشور در مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر درخصوص جشنواره‌ها، کنگره‌ها و دیگر رویدادهای حوزه ایثار و شهادت می‌توانند به سایت نوید شاهد فارس مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha