امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امری ذاتی برای اصلاح افراد در جامعه است
کد خبر: 4186471
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امری ذاتی برای اصلاح افراد در جامعه است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی و معاون ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی در نیروهای مسلح استان گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امری ذاتی برای اصلاح افراد در جامعه است و یک وظیفه عمومی به‌شمار می‌رود.

رضا چیتی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی و معاون ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا چیتی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی و معاون ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی، در نیروهای مسلح استان، در دومین جلسه کمیته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نیروهای مسلح، که امروز 16 آذرماه در سالن همایش شهید سلیمانی ستاد فرماندهی انتظامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح درونی و ذاتی در افراد مهم‌ترین معروف به‌شمار می‌رود و باید با این روش برای مقابله با جنگ نفس آماده شد.

وی با اشاره به اینکه امنیت موجود در کشور، امانتی از شهدا در دست ما است، بیان کرد: ما مدیون خون شهدا هستیم و باید با ترویج معروف و کاهش منکر این امانت را حفظ کنیم. شهدا جان خود را نثار کردند، تا امروز ما در امنیت به مردم خدمت کنیم. امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر موضوعی است که نتیجه آن قابل آمارگیری نیست و خروجی فریضتین باید با افزایش امنیت در سطح جامعه مشخص شود.

چیتی با تأکید بر اینکه در حوزه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گوش‌دادن بیشتر از صحبت‌کردن نتیجه دارد، افزود: آمران به معروف باید با تذکردادن صحیح از دیدگاهی که بر اثر نظرات غیرکارشناسانه و عوام‌فریبانه بر افکار عمومی القا شده جلوگیری کنند و در تبیین و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گام مؤثری بردارند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی بیان کرد: اتحاد بین نیروهای مسلح سبب افزایش امنیت شده و همین امر زمینه کاهش منکرات در سطح جامعه را فراهم می‌کند. امروز دشمن از عفاف و حجاب به‌عنوان یک حربه استفاده کرده و برای ضربه‌زدن به‌نظام اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است، ازاین‌رو باید در این حوزه بیشتر از آنچه دشمن طراحی کرده به‌صورت هدفمند گام برداشت.

آموزش ۴۳ هزار و ۲۳۶ نفر در ستاد امربه‌معروف خراسان رضوی

در ادامه جلسه محسن ملی، معاون برنامه‌ریزی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی، اظهار کرد: تاکنون ۷۸۳ شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در دستگاه‌های اداری، اصناف، کارخانه‌ها، مساجد، بقاع متبرکه و هیئت‌های مذهبی تشکیل شده است. ۱۳۵ شورا نیز در مجموع سمن‌ها و تشکل‌های مردمی راه‌اندازی و فعالیت دارند.

وی از برگزاری ۵۵۰ جلسه آموزشی در سطح استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: باتوجه‌به اینکه آموزش مهم‌ترین رکن در برنامه‌های هدفمند ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بشمار می‌رود این تعداد جلسه آموزشی برگزار شده و در این دوره‌ها ۴۳ هزار و ۲۳۶ نفر در حوزه‌های مختلف از جمله حفاظت فیزیکی‌ها، اتوبوس‌رانی، مدارس و... آموزش‌دیده‌اند.

ملی بیان کرد: باتوجه‌به ماده ۱۱ قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر ۵۶ شعبهٔ ویژه جهت رسیدگی به پرونده‌های آمرین به معروف و ناهیان از منکر در سطح خراسان رضوی و همچنین دفتر حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در دادگستری مرکز استان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری اقدامات مؤثری مانند برگزاری نمایشگاه مهرانه با محوریت خانواده، برگزاری دوره‌های آموزش تبیین معروف و منکر، آموزش شهروند خبرنگار، راه‌اندازی غرفه‌های فرهنگی مهرانه در مجتمع‌های تجاری و... در راستای احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر توسط این ستاد برگزار شده است.

مشکل اصلی ناآرامی‌ها در کشور عدم توجه به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است

حجت‌الاسلام علیرضا رامیار، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در این کمیته، تصریح کرد: اهمیت و ضرورت اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان یک واجب الهی در بسیاری از آیات قرآن کریم تأکید شده است. همین امر نشان‌دهنده این است که انجام فریضتین برای درست زندگی‌کردن افراد بسیار حائز اهمیت است.

وی انجام منکرات در جامعه بشری را عاملی برای ناآرامی، بیان کرد و توضیح داد: در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی جامعه را دربرگرفته است، اما مشکل اصلی ناآرامی‌ها اقتصاد نیست؛ بلکه بی‌توجهی به اوامر خداوند به‌ویژه انجام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

رامیار بیان کرد: معروف و منکر مصادیق فراوانی دارد؛ اما در افکار عمومی این امر تنها خلاصه به یک یا چند موضوع شده است و باید افراد دغدغه‌مند در تبیین فریضتین بیشتر اقدام کنند. هر چقدر در حوزه تبیین و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تلاش کنیم در خنثی‌کردن هجمه‌های دشمنان موفق‌تر خواهیم بود.

وی شناخت کامل و دغدغه‌مند بودن نسبت به فریضتین را امری ضروری در احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دانست و گفت: افرادی که در این راستا گام برمی‌دارند، ابتدا باید تنفر خودشان نسبت به منکر را درک کرده باشند تا بتوانند برای ترویج معروف در جامعه تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام
captcha