مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شد
کد خبر: 4185844
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
علی محبی:

مدرسه تراز سند تحول بنیادین طراحی شد

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شعار هفته پژوهش را «پژوهش و فناوری؛ پیشران آموزش و پروش تحول‌آفرین و تمدن‌ساز» اعلام کرد و گفت: مدرسه تراز سند تحول طراحی شد.

علی محبیبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه هفته پژوهش، نشست خبری علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با موضوع تشریح فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشگاه و برنامه‌های هفته پژوهش امروز دوشنبه ۱۳ آذرماه در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست محبی که به عنوان دبیر و رئیس ستاد هفته پژوهش انتخاب شده‌ است، گفت: هم در مبانی دینی و علمی و هم براساس مبانی منطق، استدلال و عقل، لازمه توسعه اجتماعی، تحقیق و پژوهش است. امام علی(ع) می‌فرمایند، هیچ عملی به ارزشمندی تحقیق نیست. بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در کشور از سال‌های دور تاکنون با آن مواجه هستیم این است که مدیران ما بدون پژوهش کار می‌کنند و محققان ما پژوهش‌هایی را انجام می‌دهند که به عرصه عمل نمی‌رسد. هر جا طرحی شکست خورده شک نکنید که در مرحله تحقیق کاستی‌هایی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر مرحله تأمل و تحقیق انجام بگیرد نتیجه کارها خوب خواهد‌ بود‌. اکنون پیچیدگی مسائل نوظهور در حوزه تعلیم و تربیت به حدی است که ضرورت پژوهش را صد چندان می‌کند.

ترویج فرهنگ پژوهش بین مدیران

محبی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش پرداخت و گفت: هدف اصلی برنامه‌ها توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش بین مدیران است. معرفی دستاوردهای پژوهشی برگزیده، تجلیل از پدیدآورندگان پژوهش‌های برگزیده، تبیین برنامه‌های پژوهشی سال آینده و تشریح دستاوردهای سال جاری اهداف دیگر برنامه‌های هفته پژوهش است.

وی اضافه کرد: طی هفته جاری در استان‌ها برنامه‌های هفته پژوهش انجام می‌شود و هفته آینده نیز برنامه‌های ملی برگزار خواهد شد. از یک شنبه ۱۹ آذر مراسم هفته پژوهش با دو مراسم ملی که در سال‌های قبل برگزار می‌شد و ما آنها را ادغام کردیم آغاز می‌شود و دانش‌آموزان نوآور و معلمان پژوهشگر معرفی و تجلیل می‌شوند.  ۱۹ آذر این برنامه با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم برگزار می‌شود.

محبی اعلام کرد: روز دوشنبه نشست‌های تخصصی با محور دانش‌آموزان پژوهشگر، روز سه‌شنبه فعالیت‌های علمی با محور معلمان پژوهشنده برگزار می‌شود. روز چهارشنبه نشست‌های مشترک با محور ارتباط مدرسه و دانشگاه برگزار خواهد شد و دانش‌آموزان از دانشگاه‌ها بازدید می‌کنند. پنج شنبه نیز بازدید از ۷۰۰ پژوهش سرای دانش آموزی صورت می‌گیرد و روز جمعه سخنرانی ائمه جمعه با محور پژوهش خواهد بود و روز شنبه با محوریت نقش پژوهش در سند تحول بنیادین برنامه خواهیم داشت.

پژوهش و فناوری؛ پیشران آموزش و پروش تحول‌آفرین و تمدن‌ساز

وی شعار هفته پژوهش را «پژوهش و فناوری؛ پیشران آموزش و پروش تحول‌آفرین و تمدن‌ساز» اعلام کرد و گفت: روز یکشنبه در ۹ محور دانش‌آموزان پژوهشگر، معلمان پژوهشنده(با مشارکت ۵۰ هزار معلم پژوهنده)، پژوهشگران و فناوران فرهنگی، طرح‌های پژوهشی برگزیده، پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه تعلیم و تربیت، تجلیل از دانشجو معلمان پژوهشگر و برترین مدیران پژوهش سراها مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با تدکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین بر عهده همه بخش‌های آموزش و پرورش است، گفت: تدوین نقشه راه اجرای سند تحول به ما محول شده و مراحل پژوهشی آن انجام و نسخه اولیه آن بارها بررسی و به شورای عالی آموزش و پرورش تحویل داده شده است. اجرای این نقشه را در دو سطح سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و سطح مدرسه‌ای انجام خواهد شد.

محبی در خصوص اقدامات این پژوهشگاه، گفت: گام اول اقدامات ما طراحی مدرسه تراز سند تحول است تا بدانیم چه ابعاد و شاخصه‌هایی دارد که هر مدرسه‌ای بتواند خود را براساس آن بسنجد و ما نیز ۱۱۰ هزار مدرسه را با این تراز بسنجیم و در ادامه برنامه عمل هر مدرسه برای رسیدن از وضعیت موجود به مدرسه مطلوب طراحی شود. تلاش شده در الگوی مدرسه تراز که پنج بعد مدیریت، برنامه درسی و تربیتی، کنشگران اصلی، محیط فرهنگی و تربیتی و محیط فیزیکی و نتایج و پیامدها دارد، مدارس به سمت مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به عملکرد خود حرکت کنند. همچنین پیوست نهادی که مسئولیت‌ نهادها را مشخص کرده تدوین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای آموزش مجازی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: الگوی برنامه درسی آموزش مجاری را تحویل داده‌ایم، اما پروژه نظام تعلیم و تربیت هوشمند نیاز به اقتصائاتی دارد که شاید پژوهشگاه به تنهایی از پس این اقتضائات برنیاید و شاید تا یک سال آینده این پروژه آماده تحویل شود.

محبی در پاسخ به این سوال که چرا رتبه ایران در آزمون تیمز و پرلز کاهش یافته است، گفت: در بخشی از این آزمون از جمله میزان رضایت شغلی معلمان ما رتبه بالایی داریم و برای ارتقای رتبه ایران در این آزمون برنامه داریم.

ساختار آموزش‌ و پرورش متناسب با سند تحول نیست

وی در بخش پایانی نشست گفت: چرخش‌های تحولی را برای پژوهشگاه طراحی و سند راهبردی دقیق برای پژوهشگاه نوشتیم. چرخش از پژوهشگاه عمومی به مرکز پژوهشی مأموریت‌گرا یکی دیگر از اقدامات ما بود که در اولین گام ۱۰ چالش اساسی آموزش و پرورش را احصا و بررسی کردیم که یکی از موضوع‌ها طراحی نقشه راه اجرای سند تحول بود‌. موضوع دوم مشکل ساختار آموزش‌ و پرورش بود که متناسب با سند تحول بنیادین نیست. همچنین موضوع استعدادیابی و هدایت تحصیلی و شغلی نیز در دستور کار قرار گرفته است. یکی از موارد مهم دیگر طراحی سنجش ملی است که برای تمام مقاطع سنجش شایستگی‌های دانش‌آموزان را طراحی کردیم. رتبه‌بندی معلمان موضوع دیگری بود که پژوهشگاه به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت و فرایند اجرای آن رصد شد.

محبی در پایان گفت: امسال در پژوهشگاه اجرای پنج همایش برنامه‌ریزی شده که سه همایش بین‌المللی و دو همایش ملی است. همایش بین‌المللی روانشناسی مدرسه، همایش بین‌المللی ارتقای تعاملات خانواده و مدرسه که ۱۰ شخصیت بین‌المللی برای سخنرانی در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت برای کودکان با نیازهای ویژه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha