گوش بازار کتاب شنوای «قصه راستگو» شد
کد خبر: 4185259
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

گوش بازار کتاب شنوای «قصه راستگو» شد

کتاب «قصه راستگو» مصاحبه تاریخ شفاهی با زنده‌نام حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدحسن راستگو» حاوی خاطرات شفاهی زندگی وی از تولد تا زمان حال با تحقیق و تدوین هادی قبادی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ کتاب «قصه راستگو» مصاحبه تاریخ شفاهی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن راستگو حاوی خاطرات شفاهی او و شرح قصه زندگی‌اش از دوران کودکی و نوجوانی تا زمان درگذشت وی و حاوی حکایات آموزنده‌ای است که ثبت آن در تاریخ معاصر ضروری به نظر می‌رسید.

در این مجموعه ابتدا به فرازهایی از دوران کودکی و نوجوانی وی پرداخته می‌شود که نشان می‌دهد او از همان سنین کودکی سری پرشور داشته، با عنایت الهی و شیوه‌های تربیتی پدر، زمینه پرورش استعدادهایش فراهم شده است. تحصیل در مدارس قدیم، جدید و بهره‌مندی از معلمان و استادان مبارز آن دوران در شکل‌گیری شخصیت او بسیار تاثیرگذار بوده است.

در ادامه خاطرات سفرهای تبلیغی او به اقصی نقاط کشور و عزیمت به بیش از 20 کشور جهان آمده است که نقش‌آفرینی او را در عرصه بین‌الملل به نمایش می‌گذارد. به تعبیر خودش در تمامی این سال‌ها توفیق داشت بین 700 تا هزار برنامه در سال اجرا کند.

ضبط این خاطرات در فاصله زمانی ۴ آبان ۱۳۹۸ تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام گرفت. در اواسط سال ۱۴۰۰ متن اولیه کتاب آماده شد و در نظر بود همزمان با اولین سالگرد آن مرحوم منتشر شود که به تعویق افتاد و سرانجام در سال جاری انتشار پیدا کرد.

گوش بازار کتاب شنوای «قصه راستگو»

تاکید شهید بهشتی در شیوه روایت برای کودکان

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: برخی از بازخوردهای جلساتتان را بفرمایید. آیا شهید بهشتی که مشوق اصلی شما برای ورود به تلویزیون بود، بعدها نظراتی در مورد برنامه‌های شما یا سایر مسئولان داشت؟

شهید بهشتی خیلی به کار ما بها می‌داد. یکبار شنیدم ایشان آمده‌اند مشهد برای زیارت. رفتم جای‌شان را پیدا کردم. خانه‌شان بین چهارراه سناباد و قائم‌مقامی بود. خانه‌ای که فاصله زیادی تا حرم دارد. من رفتم و ایشان گفتند که دوست دارید برویم و قدم بزنیم؟ گفتم باشد قدم می‌زنیم. از همان‌جا تا حرم آرام‌آرام قدم زدیم و ایشان برای من صحبت می‌کرد و یا من سوال می‌کردم و ایشان جواب می‌داد.

شهید بهشتی سخت مقید بود آنچه که برای کودک‌ونوجوان اجرا می‌شود روی اصول اجرا شود. در زمینه مسائل تربیتی، در بلوار شهرزاد بالاتر از مسجد قبا، همان کوچه قبا، بلواری است که وسط آن نهر آبی است. قبل از انقلاب، ایشان شاید یک ساعت آنجا زیر درختان، با ما قدم می‌زد و ما درباره مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان سوال می‌کردیم و جواب می‌داد یا نظر می‌داد.

کتاب «قصه راستگو» مصاحبه تاریخ شفاهی با حجت‌الااسلام‌والمسلمین محمدحسن راستگو با مصاحبه، تحقیق و تدوین هادی قبادی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ۴۳۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه در بهار ۱۴۰۲ منتشر شد.

انتهای پیام
captcha