باید از پوشش ظاهری به پوشش متعالی رسید
کد خبر: 4183706
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

باید از پوشش ظاهری به پوشش متعالی رسید

مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس گفت: باید از پوشش ظاهری به پوشش متعالی رسید، چرا که پوشش ظاهری به تنهایی نشان از توقف و سکون است، در حالی که قرار است از پوشش ظاهری به تعالی برسیم.

منور سادات شایسته‌خوی، مدیر حوزه علمیه مکتب نرجسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، منوره سادات شایسته‌خوی، مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس، امروز دوم آذرماه در آیین اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم» که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار کرد: اگر در زمینه موضوعی که این رویداد برگزار می‌شود صحبت کنیم مقدمه‌ای را باید مطرح کنم که جهت بحث را مشخص کند. توقعی که جوامع انسانی از چنین محافلی که با حضور اندیشمندان و عالمان حوزه فکر و دانش است انتظار دارند دو مورد است که امید است این انتظارات در این نشست‌ها برآورده شود.

وی افزود: این دو انتظار شامل به کار بردن و عملیاتی کردن اندیشه‌های تولید شده قبلی که در عرصه تفکر تجربه نشده و نقاط ضعف آن حداقل و نقاط قوت آن حداکثر است و دومین انتظار تولید افکار و آراء تازه و نوین در تمام حوزه‌های علمی، دینی، اخلاقی و اعتقادی است تا با نوسازی محیط عقل و دل، تن و بدن جامعه لباس کهنه را کنار گذاشته و با لباس جدید حرکت را آغاز کند.

شایسته‌خوی اظهار کرد: یک پیش فرض کامل این است که ما هیچ علم غیر دینی نداریم، چرا که جداانگاری علم و دین محصول یک تصور نادرست است که این دو را مقابل هم قرار داده و جایگاه عقل را در هندسه معرفت دینی قرار نمی‌دهد، در حالی‌که عقل همگام با قرآن و سنت تأمین‌کننده معرفت دینی است و هر علمی که به بررسی فعل و قول خدا و معصوم بپردازد علم دینی است، بنابراین تمام علوم حتی علوم انسانی و طبیعی در زمره علوم دینی هستند.

مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس ادامه داد: دومین پیش فرض این است که علم را نافع ببینیم و نافع بودن علم یعنی هم نفع فرد و هم جامعه را در پی داشته و بر طرف‌کننده نیازهای فرد باشد و جامعه را از وابستگی رها کند و سومین نکته این است که از خطر القائات شیطانی غفلت نکنیم و باید بررسی رصد القائات شیطانی را داشته باشیم.

شایسته‌خوی تصریح کرد: کلیه مباحث دانشی که بر اساس مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مطرح می‌کنیم باید زیربنای الهی داشته باشد و سپس مطرح کنیم و از طرفی باید اعتقاد داشته باشیم تعلیم و تعلم‌های بشری محدودیت دارند و تلاش کنیم از نورانیت علم بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به نیاز پرداختن به بحث پوشش گفت: ما معتقدیم پوشش یک هویت انسانی دارد و در این مقوله پوشش کالبد و جسم و نه پوشش روح مطرح است، لذا از نگاه انسان‌شناسی باید دید که انسان مرکب از روح و جسم است و چه نسبتی بین روح و جسم برقرار است و این نسبت وقتی به دست آید جایگاه پوشش نسبت به انسان مشخص می‌شود.

شایسته‌خوی ادامه داد: در ارتباط بین جسم و روح چندین دیدگاه وجود دارد. در بحث افراط بین جسم و روح، دیدگاهی وجود دارد که انسان را مادی می‌داند و در این نظریه زیبایی و زشتی و ارزش ها معنا ندارد و در این دیدگاه قداست و معنویت مطرح نیست، چون انسان را تماماً ماده می‌داند و حتی در برخی نظریه‌ها انسان را ماشین می‌دانند، در یک نظریه دوگانه انگاری جسم و روح مطرح است، اما جسم را ابزار روح و بدن را خارج از هویت انسانی می‌دانند.

مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس افزود: در نگاه دوم ارزش‌ها به بدن سرایت نمی‌کند اما در دیدگاه سوم که مبتنی بر حکمت متعالی است جسم و روح را متحد می‌داند و مراتب وجود می‌داند که دارای ضعف و قوت و در این نگاه ارزشمند، قداست مطرح است.

وی گفت: ارتباط پوشش با این مقوله ارزشمند بودن هویت بدن است، لذا لباس یک امر متصل به بدن و نه یک امر عارضی برای بدن است، لذا لباس نماد شخصیت انسان است و این امر اختصاص به اسلام ندارد، بلکه در ادوار مختلف تاریخی هیچ انسانی را برهنه نمی‌بینیم.

شایسته‌خوی اظهار کرد: عریانی و برهنگی در شخصیت انسان وجود ندارد و لباس ساحتی از وجود انسان است و روابط اجتماعی ما بر اساس تشخص و تعین ظاهری ما رقم می خورد، حتی تفاوت های زن و مرد هم در لباس ظهور و بروز پیدا می‌کند و چنان این بدن تقدس دارد که وقتی روح از بدن جدا می‌شود اجازه نیست رها شود، بلکه باید پوشانده و مخفی و زیر خاک دفن شود که این‌ها نشان از تقدس است.

مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس بیان کرد: هر چه که مقدس است در پوشش قرار داده شده است و امور مقدس قداستشان ایجاب می‌کند که در پوشش باشند. توقف در پوشش ظاهری مأموریت انسان نیست، بلکه باید از این پوشش ظاهری به پوشش متعالی و کمالیه برسد، چرا که پوشش ظاهری به تنهایی نشان از توقف و سکون است، در حالی که قرار است از پوشش ظاهری به تعالی برسیم، چرا که ماندن در پوشش ظاهری باعث می‌شود القائات شیطانی از جمله مدگرایی و ... نفوذ کند و منجر به تخریب‌های فرهنگی و ارزشی انسان شود.

شایسته‌خوی گفت: حجاب یک پوشش راهبردی است و در یک منطقه استراتژیک قرار دارد که باید به احسن عمل سوق داده شود و از ظاهر به متعالی و از علم خفی به علم میراثی برسد. 45 سال است که از این برنامه‌ها برگزار شده، اما امروز به چه رسیده‌ایم و چه حرف تازه‌ای برای مردم داریم. میلیاردها تومان هزینه کردیم تا مفهومی از حجاب بسازیم که امروز نوجوان و جوان ما علامت سؤالی در ذهن داشته باشد؟ امروز کدام دانش متکفل بیان حجاب و پوشش است؟ کدام علوم دغدغه پوشش انسانی را دارد؟ مد و مدگرایی زیر مجموعه کدام علوم است که سرمایه‌گذاری بزرگ هم برای آن انجام می شود؟ اگر قرار است حجاب را از منظر علم بررسی کنیم باید علوم را طبیب بدانیم و مدل استفاده آن بر اساس مدل استفاده رسول خدا باشد و در شبکه مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha