اعلام میزان اعتبارات دستگاه‌های اجرایی خوزستان جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
کد خبر: 4183337
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

اعلام میزان اعتبارات دستگاه‌های اجرایی خوزستان جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به مصوبه تعیین سهم هر دستگاه در اختصاص یک درصد اعتبارات خود به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: مجموع بودجه یک درصد 24 دستگاه تابع سازمان بودجه در استان 5 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در نشست شورای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت شورای که امروز سه‌شنبه 30 آبان با حضور استاندار خوزستان برگزار شد، با اشاره به مصوبه جلسه قبل مبنی بر تعیین سهم هر دستگاه در اختصاص یک درصد اعتبارات خود به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: درباره این یک درصد که دستگاه‌ها اجرایی باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند، قانون گذار مشخص کرده است که این بودجه در خود دستگاه‌‌ها هزینه شود. مجموع بودجه یک درصد 24 دستگاه تابع سازمان بودجه در استان 5 میلیارد و 200 میلیون تومان است. ما اختیار متمرکز کردن این بودجه را نداریم و این بودجه باید برای برنامه دستگاه‌هایی اجرایی هزینه شود.

نیکو گفت: طبق قانون محاسبات عمومی، تشخیص محل هزینه‌کرد این بودجه بر عهده رئیس هر دستگاه است. پیشنهاد ما این است که دستورالعملی برای هزینه‌کرد این بودجه تدوین شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد تا بودجه را در آن چارچوب هزینه کنند و در پایان سال، گزارش آن را به شورا ارائه دهند.

حسن نورانی، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: شورای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد که ریاست آن را بر عهده رئیس جمهور است. در استان‌ها به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرماندارها تشکیل می‌شود. به تازگی مصوبه‌ای اعلام‌ شده است که این شورا در دستگاه‌های اجرایی نیز تشکیل شود.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید هماهنگ کننده این امر مهم است، با اشاره به موضوع اختصاص یک درصد بودجه هزینه‌ای دستگاه‌ها به توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: اجرایی شدن این مصوبه برکات خوبی در جامعه دارد. می‌توان 30 درصد این بودجه را متمرکز برای برنامه‌های استانی هزینه کرد. از بین دستگاه‌های عضو شورا، 6 دستگاه، برنامه‌های خود را به ما اعلام و 11 دستگاه، پیشنهادهای خود را ارائه کردند. در برخی از دستگاه‌ها یک درصد بودجه اعتبارات، صرفا برای تجلیل از ایثاگران آن دستگاه هزینه می‌شود. لازم است برنامه‌های دستگاه‌ها اول به تأیید شور برسد.

نورانی ادامه داد: طبق آیین نامه اقدامات مربوط به توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، لازم است 40 درصد این بودجه برای تولید فیلم، مستند، کتاب و 20 درصد جهت اجرای طرح سپاس هزینه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره ساماندهی مزارهای شهدا در سطح استان گفت: به منظور ساماندهی مزار شهدا 27 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که هزار و 660 مزار در حال ساماندهی است. این رقم نسبت به سال گذشته تحول خوبی است.

وی همچنین درباره طرح سپاس با اشاره به آمار اجرای طرح سپاس دستگاه‌های اجرایی گفت: چون در آستانه برگزاری کنگره 24 هزار شهید خوزستان هستیم، ان شاءالله بتوانیم  در زمینه اجرای طرح سپاس و دیدار با خانواده شهدا خوب عمل کنیم. لازم است سهمیه هر دستگاه در اجرای این طرح مشخص شود.

گفتنی است؛ پیگیری مصوبات ساماندهی مزار شهدای روستایی، رفع مشکل واگذاری زمین به 12 هزار و 500 ایثارگر، توانمندسازی ایثارگران فاقد شغل جهت تسهیل در جذب دستگاه‌های متقاضی، برگزاری کنگره شهدای غریب خوزستان(شهدای دوران اسارت) و رعایت 30 درصد سهمیه استخدامی شاهد و ایثارگر طبق قانون جامع خدمات رسانی از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود.

انتهای پیام
captcha