ممنوعیت عرضه محصولات حلال در ایالت اوتارپرادش هند
کد خبر: 4182920
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱

ممنوعیت عرضه محصولات حلال در ایالت اوتارپرادش هند

دولت ایالت اوتارپرادش هند، عرضه هر گونه محصولات با نشان حلال را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از هندوستان تایمز، طبق اعلام دولت ایالتی اوتارپرادش، علیه افراد یا شرکت‌هایی که در تولید، ذخیره، توزیع، خرید و فروش داروهای دارای گواهی حلال و نیز دستگاه‌های پزشکی و لوازم آرایشی دارای این نشان در اوتارپرادش فعالیت می‌کنند،  اقدامات قانونی سختگیرانه انجام می‌شود.

دولت این ایالت اعلام کرده توجه جدی به محصولاتی مانند لبنیات، شکر، محصولات مربوط به نانوایی، نوشیدنی‌ها، روغن‌های خوراکی، برخی داروها، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی با گواهی حلال دارد، با این حال، محصولات صادراتی از حوزه این ممنوعیت مستثنی شده است.

آنیتا سینگ، کمیسر و دبیر ارشد سازمان ایمنی غذا و دارو (FSDA) در اوتار پرادش، امروز شنبه اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد. سینگ در توضیح این موضوع گفت: پیش از این، گواهی حلال فقط به محصولات گوشتی محدود می‌شد. اما امروزه برای انواع محصولات مانند روغن، شکر، خمیر دندان و ادویه جات گواهی حلال صادر می‌شود.

این ممنوعیت ثبت شکایت از چهار نهاد اسلامی دخیل در صدور مجز حلال به بهانه ترویج دشمنی به نام دین وضع شده است. 

دولت ایالتی در بیانیه‌ای ادعا کرد: «گواهینامه حلال به عنوان یک روش موازی عمل می‌کند و باعث ایجاد سردرگمی در کیفیت غذا می‌شود و قوانین دولتی را در این زمینه نقض می‌کند».

ولت ایالتی خاطرنشان کرد که تمام اقدامات مربوط به صدور گواهینامه محصولات غذایی لغو شد و سازمان ایمنی و استانداردهای غذایی هند (FSSAI) به عنوان تنها نهاد برای صدور گواهی برای محصولات خوراکی معرفی شد.

پراشانت چاندرا، وکیل در دادگاه عالی‌الله آباد گفت: ممنوعیت محصولات دارای گواهی حلال کاملاً قانونی است.

وی گفت: هر ماده غذایی مصرفی اعم از گوشت، مرغ، غذای بسته‌بندی شده و دارو فقط نیاز به تأییدیه توسط ارگان‌های خبره دولتی دارد.

وی مدعی شد که هر نهاد دیگری که گواهینامه حلال صادر کند، باید ممنوع شود زیرا این امر باعث ایجاد شکاف بین مسلمانان و غیرمسلمانان و ضربه به ساختار قانون اساسی هند که ماهیت سکولار دارد، می‌شود.

انتهای پیام
captcha