عطش دانایی باید در فرد ایجاد شود
کد خبر: 4181909
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند:

عطش دانایی باید در فرد ایجاد شود

علی‌اکبر محمدی با اشاره به اینکه مردم باید به چنان بلوغی برسند که احساس کنند الان وقت مطالعه است، گفت: باید عطش دانایی در فرد ایجاد شود و این دستوری نیست بلکه فرهنگ عمومی است که باید اصلاح شود.

علی اکبر محمدی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجندعلی‌اکبر محمدی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: از نگاه علمی نمی‌شود اولین راه‌حل ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را به‌ صراحت تعیین کرد، چراکه مسئله‌‌ای است که ابعاد متعدد دارد و هر کدام را باید از دید و زاویه خودش بررسی و تحلیل کرد. درواقع ما نیازمند یک نهضت و خیزش بزرگ هستیم که این خیزش از همین محافل کوچک‌تر مانند خانه، مسجد، محله و مدرسه آغاز می‌شود که بیش از هر چیز باید فرهنگ عمومی کتابخوانی را بین مردم ترویج داد که مردم به‌سوی کتاب و کتابخوانی سوق پیدا کنند، چراکه فرهنگی نیست که با بخشنامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و گزارش برنامه‌ها به نهادها و سازمان‌های متولی اصلاح شود.

وی افزود: جامعه‌ای که احساس کند نیاز به تفکر و اندیشه دارد و برای زیست بهتر و درست‌تر از اندیشه دیگران استفاده کند مانند فرهنگی است که مثل یک رود به راه خود ادامه داده که شاخه‌ها و نهرها به آن می‌پیوندند.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند ادامه داد: مردم باید به چنان بلوغی برسند که احساس کنند الان وقت مطالعه است ولی روح و روان جامعه درگیر حواشی دیگری شده است که بخش زیادی از آنها زاییده مسائل اجتماعی و اقتصادی و تنش‌های فردی  است و البته  بخشی از این موضع‌گیری‌ها ساختگی و تحت‌تأثیر هیجانات سطحی است، برای همین می‌گویم که باید عطش دانایی در فرد ایجاد شود و این دستوری نیست بلکه فرهنگ عمومی است که باید اصلاح شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: خانواده‌ای که روزانه و ماهانه با وجود تکانه‌های اقتصادی هزینه‌های زیادی را برای خوراک، اغذیه ناسالم و تنقلات زیان‌آور برای خود و فرزندش می‌پردازد حاضر نیست یک کتاب از همان مغازه خواربارفروشی بردارد چه برسد به اینکه مراجعه‌ای به کتابفروشی داشته باشد، البته خانواده‌های بسیاری هستند که به این امر اهمیت می‌دهند و جای تقدیر دارد، اما در کنار این تغییر ذائقه به شدت نیاز به گسترش فضا‌های مناسبی برای کتابخوانی هستیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال کافه‌های الان را ببینید چطور به شدت در طول چند سال گذشته گسترش یافته‌اند و الان کاری به مزایا و معایب آن ندارم ولی کاش مردم و جوانان همت کنند و چنین فضاهای تعاملی با رویکرد درست برای خوانش و نقد کتاب فراهم کنند و دولت‌ها و شهرداری‌ها نیز حمایت کرده و همچنین دانشگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی نسبت به برگزاری نشست‌های نقد کتاب حمایت کنند، الان همکاری داریم که این رویکرد را در دانشگاه دارد با یک نفر هم این محفل را ترک نمی‌کند یا دانشجویانی در کانون کتاب داشتیم که با وجود موانع، برنامه‌های گفتگومحور کتاب را خوب پیش بردند از سوی دیگر به‌ نظر می‌رسد نظام آموزشی و تربیتی ما که سال‌ها زیر یوغ کنکور و مافیای تجارت و سوداگرانه قرار داشته است و ضربه بزرگی به تغییر ذائقه نسل‌های جوان و آینده کشور زده و مطالعه مردم منحصر به کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی شده است و پس از آن هم رها می‌شود.

محمدی گفت: یک شعر و نکته انگیزشی وقتی خوب ارائه شود و قابل  فهم باشد می‌تواند افراد را به کتاب علاقه‌مند کند. همچنین یک ترجمه خوب، یک نشست علمی، یک نویسنده خوب، یک معلم و استاد اهل کتاب می‌تواند جریان‌ساز باشد، لذا کتاب باید ساد‌ه‌تر به دست خوانندگان برسد و هزینه‌های بالا و مشکلات حوزه نشر، یارانه‌های مناسب پیوسته در این حوزه و تشویق فعالان حوزه نشر از نویسنده تا خواننده و دیگر مسائل ریز و درشت دیده می‌شود که می‌تواند در گسترش فضای دانش و دانایی کمک کند و ما را از جهل و نادانی کمی دور کند.

انتهای پیام
captcha