از ضعف ارتباط جامعه قرآنی با مردم تا راه‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ + صوت
کد خبر: 4181195
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
در برنامه افق تاکید شد؛

از ضعف ارتباط جامعه قرآنی با مردم تا راه‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ + صوت

کارشناسان برنامه افق رادیو قرآن از راه‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ تهران در آینده نزدیک سخن گفتند و تأکید کردند: قرآن پاسخگوی خوبی برای تمامی مشکلات و سؤالات جامعه است، اما یاد نگرفته‌ایم از آن استفاده کنیم، متأسفانه ارتباط بین جامعه قرآنی و مردم ضعیف است و همین ضعف باعث عدم آگهی مردم نسبت به انس با قرآن شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، امروز، ۲۰ آبان‌ماه، پیرامون برگزاری نخستین اجتماع بزرگ حافظان قرآن کریم استان تهران با عنوان «حافظان قرآن حافظان حقیقت» که عصر روز گذشته در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به صورت زنده به روی آنتن رفت.

حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران در ابتدای این برنامه با اشاره به ضرورت برگزاری اجتماع بزرگ حافظان قرآن، بیان کرد: ما در فضای حفظ قرآن محتاج این هستیم که کار‌هایی با ابعاد وسیع‌تر برگزار شود. حفظ قرآن ازجمله موضوعاتی است که رهبری انقلاب بر روی آن تأکید بسیاری دارند. از این جهت که اگر قرار است جامعه اسلامی به مهم‌ترین وظیفه خودش عمل کند، قطعاً بحث عمل به قرآن است.

وی تصریح کرد: رهبری انقلاب قرآن را کتاب انقلاب اسلامی می‌دانند و لذا اگر قرار شود که به این کتاب عمل شود، یکی از روش‌هایی که باید در جامعه مورد توجه قرار گیرد بحث حفظ قرآن کریم است. بر همین اساس، اولین برنامه ما این بود که حافظان قرآن بایستی یک بروز و ظهور جدی در این زمینه داشته باشند به نحوی که خود جامعه متوجه حضور و اثرگذاری این جامعه باشد. برهمین اساس تصمیم گرفتیم برای اولین بار در تهران یک اجتماع قرآنی را متشکل از حافظان قرآن کریم برگزار کنیم.

مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار کرد: یکی از اهداف مهمی که ما در این اجتماع دنبال می‌کردیم، این بود که حافظان قرآن کنشگران جدی عرصه قرآنی باشند و نسبت به وقایع و تحولات ملی و جهانی کنشگری واقعی داشته باشند. امروز هم فضای فلسطین ازجمله این فضاهاست که باید به صورت جدی مخصوصاً از سوی جامعه قرآنی و حافظان قرآن کریم مورد واکنش قرار گیرد.

وی در خصوص نحوه برگزاری این اجتماع گفت: این مراسم تنها در قالب استان تهران برگزار شد و جالب این بود که برخی از حافظان ما از سایر استان‌ها شرکت کرده بودند و این نشان می‌دهد که انگیزه حفظ در کشور ما بسیار بالا است. امروز در خصوص مبحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم باید گفت که رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند اگر قرار است جامعه اسلامی باشد، باید نرم‌افزار ذهنی مردم هم قرآنی باشد و قرآن در زندگی‌ها حکمرانی کند لذا وقتی این تعداد حفاظ مورد تأکید قرار می‌گیرد، به این دلیل است که مبنای فکر‌ها قرآنی باشد. در این حوزه، حفظ موضوعی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد تا مردم ضمن فهم آیه و تدبر در آن به آیات قرآن هم عمل کنند. برهمین اساس صرفاً حفظ آیات موضوعیت ندارد زیرا تنها حفظ قرآن ما را به هدفمان نمی‌رساند.

حجت‌الاسلام کاظمی در خصوص گسترش این طرح و برنامه‌ها هم گفت: ما موضوعی را با مؤسسات و خانه‌های قرآن در میان گذاشتیم در این رابطه که چه باید بکنیم که حفظ قرآن برای عموم جامعه انگیزه‌بخش و جذاب باشد؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که ایده‌های حفظ قرآن کریم مراکز قرآنی را به عموم مردم منتقل شود و لذا تلاش می‌کنیم این ایده‌های برتر را به مجموعه‌های مردمی در قالب رویدادی که بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد معرفی کنیم.

مدیر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران از راه‌اندازی انجمن نخبگانی حفظ تهران در آینده نزدیک و عضوگیری آن خبر داد و گفت: قطعاً حافظان قرآن، دیدگاه‌ها، حرف‌ها، پیشنهادات و گلایه‌هایی را برای گفتن دارند که این انجمن نخبگانی می‌تواند مأمن و مکانی برای تبادل نظر و پیگیری مطالبات برای رسیدن به راه‌حل مطلوب باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور در خصوص نحوه چگونگی اثرگذاری این اقدامات و هدایت خانواده‌ها نسبت به این موضوع گفت: این اجتماع من را به وجد آورد و باور نمی‌کردم که این تعداد حافظ که بخش اندکی از جامعه حفاظ ما بودند، در این برنامه حضور یابند. این حضور نیاز را نشان می‌دهد که چرا تاکنون این برنامه‌ها نبوده است. مهم‌ترین اتفاقی که در این اجتماع رخ داد، این بود که یک احساس همراهی ایجاد کرد و خیلی از حفاظ ما متوجه شدند در مسیر حفظ قرآن تنها نیستند و قطعاً از امروز، خیلی از کسانی که انگیزه خود را برای حفظ از دست داده بودند، مجدد با برگزاری این همایش انگیزه پیدا می‌کنند که راهشان را ادامه دهند.

وی افزود: حافظ قرآن می‌تواند در بحث کنشگری، متناسب با موضوع و زمان، آیاتی را بخواند گویی که یک آیه را نازل کرده است. آیات قرآن ویژگی همیشگی بودن و تازگی را دارند و زمانی که یک رویداد صورت می‌گیرد، تنها حفاظ هستند که می‌توانند متناسب با موضوع این آیات را برای مردم تبیین کنند. متأسفانه ما در این عرصه غافل بودیم و طرحی در این باره نداشته‌ایم و حتی کلاس‌های حفظ ما از این بخش غافل بودند که هم در جامعه حضور داشته باشند و هم یک کنشگری اجتماعی از خودشان نشان دهند.

ضعف ارتباط جامعه قرآنی با مردم / انجمن نخبگانی حفظ راه‌اندازی می‌شود

قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: وقتی ما قرآن را ارائه می‌کنیم باید به کسانی که قرآن را فرا می‌گیرند تأکید کنیم که در اجتماع هم حضور داشته باشند تا مردم از داشته‌های آن‌ها بهره‌مند شوند؛ این اجتماع می‌توانست این موضوعات را پیگیری کند و رقم بزند تا حافظان قرآن کنشگران جدی‌تری در جامعه باشند. حتی اگر بخواهیم ۱۰ میلیون حافظ قرآن را تربیت کنیم، اگر مردم حضور جدی نداشته باشند، قطعاً موفق نخواهیم بود. هیچ بودجه‌ای حریف این موضوع نمی‌شود مگر اینکه خود مردم با بسترسازی رسانه کار اثرگذاری کنند.

ابوالقاسمی اظهار کرد: امروز در این حوزه حافظ متخصص قرآن می‌خواهیم تا در کنار بستر مناسب این جریان شروع به ریل‌گذاری در این خصوص کند. ما امروز شنونده قرآن هم نداریم لذا صدا و سیما، مساجد، منابر و... باید در این زمینه ریل‌گذاری کند. رسانه ما امروز در حوزه ادعیه موفق بوده است، اما در حوزه حفظ قرآن باید مردم آنقدر بشنوند و ببینند تا این حوزه به یک موضوع عرف و جدی تبدیل شود و استماع جزو سبد روزانه زندگی مردم شود. امروز اهمیت دعا برای زندگی مردم جا افتاده اما اهمیت تلاوت هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر هزینه‌ای که در مسیر انس و ارتباط با قرآن خرج نکنیم، باید در جای دیگر هزینه کنیم. بهترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ترویج خوبی‌هاست که مرکز آن قرآن است، اما متأسفانه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم. در طول سال‌های گذشته که سخت‌ترین شرایط برای کشور با آن فتنه‌ها به وجود آمد، هیچکس از قرآن استمداد نطلبید. قرآن پاسخگوی خوبی است، اما یاد نگرفته‌ایم از آن استفاده کنیم. متأسفانه ارتباط بین جامعه قرآنی و مردم ضعیف است و همین ضعف باعث عدم آگهی مردم نسبت به قرآن و ضعف انس با آن شده است.

قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: فرهنگ استماع قرآن کریم که مقام معظم رهبری بار‌ها بر آن تأکید دارند، همین موضوعات و مشکلات را حل می‌کند. اگر گوش مردم با عبارت قرآن آشنا شد، به مرور زمان این آیات در ذهنشان می‌نشیند و قرآن را حفظ می‌کنند. امروز متأسفانه این حوزه به خوبی تبیین نشده است. یکی از موضوعاتی که در جامعه ما در خصوص تلاوت قرآن و حفظ آن رواج پیدا کرده، این است که حفظ قرآن برای ثواب است که این یک تفکر نادرست است. البته که حفظ قرآن ثواب بسیار دارد، اما آنقدر گفت‌وگوها، آموزش‌ها، سبک زندگی و پاسخ سؤالات ما در قرآن آمده است که انس با آن و تدبر آن همه چیز انسان را اصلاح می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ بین‌المللی قرآن کریم نیز طی ارتباط تلفنی با این برنامه در خصوص اجتماع حافظان قرآن کریم و اقداماتی که باید در خصوص حفظ قرآن کریم و گسترش آن در جامعه انجام داد، گفت: همایشی که روز گذشته برگزار شد، در نوع خودش سابقه نداشت و جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر حافظ در تمامی رده‌های سنی و مشاغل مختلف حضور داشتند که یک ترکیب بسیار زیبایی را ایجاد کرده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انس با قرآن یک ارزش فراگیر در کشور ما است. امروز از سردار پر افتخار ما تا استاد، دانشجو و دانش‌آموزان ما در حوزه حفظ قرآن کریم حضور پیدا کرده‌ و افتخارات بسیاری کسب کرده‌اند. این کار نیز بسیار ارزشمند است و نشان داد ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در این عرصه داریم که اگر آن‌ها را مجتمع و منسجم و تبدیل به یک جریان کنیم، می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم.

وی افزود: امروز ما به شکل جزیره‌ای فعالیت‌های قرآنی را انجام می‌دهیم، اتفاقی که روز گذشته افتاد، حرکتی برای تبدیل کردن این جزیره‌ها به یک قاره بزرگ و تبدیل رود‌های کوچک به یک رودخانه بزرگ و با عظمت است که به دریای خروشان فرهنگ و هنر در کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha