سرانه مطالعه کتاب در آذربایجان غربی مطلوب نیست
کد خبر: 4180144
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸

سرانه مطالعه کتاب در آذربایجان غربی مطلوب نیست

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سرانه مطالعه کتاب وضعیت خوبی نداریم، گفت: امروز بیش از آنچه به فکر توسعه کتابخانه‌ها باشیم، باید برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی به کارهای ترویجی بپردازیم.

دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، رضا ابراهیمی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی، در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های آذربایجان غربی با اشاره به لزوم همت همگانی برای ارتقای شاخص‌های کتابخوانی گفت: در این راستا باید ادارات و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان اهتمام ویژه داشته و کمک‌کار نهاد کتابخانه‌های عمومی باشند.

وی با بیان اینکه در سرانه مطالعه کتاب وضعیت خوبی نداریم، افزود: امروز بیش از آنچه به فکر توسعه کتابخانه‌ها باشیم، باید برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی به کارهای ترویجی بپردازیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم بررسی آمار کتاب‌های به امانت گرفته شده و مراجعان به کتابخانه‌ها در استان برای برنامه‌ریزی در این خصوص اضافه کرد: البته باید توجه داشت که عده‌ای از طریق فضای مجازی و گوشی تلفن همراه اقدام به مطالعه می‌کنند که باید در آمار مطالعه لحاظ شود.

وی ادامه داد: باید فرهنگ مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی در میان قشر جوان نهادینه و برای این کار بسته‌های تشویقی کتاب به مناسبت‌های مختلف اهدا شود، در تمام مدارس ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود دارد ولی باید با مدیریت شایسته این مهم محقق شود.

ابراهیمی گفت: همچنین مقوله جوانی جمعیت و فرزندآوری از طریق کتاب و مطالعه باید تبیین شده و کتاب‌های لازم در این باره ترویج شود.

ابراهیمی به برگزاری مسابقه کتابخوانی در هفته کتاب اشاره کرد و ادامه داد: به مناسبت هفته کتاب مسابقه کتابخوانی برای کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند و هنوز صاحب فرزند نشده‌اند و کسانی که چند سال است ازدواج کرده ولی صاحب فرزند نشده‌اند، برگزار شده و برای آنها کتابی معرفی شود که حاوی مباحثی چون سبک زندگی و فرزندآوری باشد، دستگاه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و در‌ این خصوص اطلاع‌رسانی تمام و کامل انجام دهند.

فرهنگ مطالعه در مدارس نهادینه شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهارکرد: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در مدارس نهادینه و برای محقق شدن فرهنگ مطالعه، برنامه های بلندت مدت نیز ارائه شود.

افشار کبیری افزود: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و مهد کودک‌ها نیز باید اقدامات لازم انجام شود.

هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه مرکزی ارومیه

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی نیز در این جلسه به اقدامات انجام گرفته در ۲ ماه اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت فاز دوم کتابخانه مرکزی مجهز به به‌روزترین تجهیزات شد.

خدیجه معصومی اظهارکرد: برای تجهیز کتابخانه مرکزی ارومیه بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین موکب کتابخانه مرکزی ارومیه در اربعین در مرز تمرچین مستقر و به عنوان موکب برتر نیز شناخته شد.

انتهای پیام
captcha