شیوه تدریس قرآن در مدارس باید متحول شود
کد خبر: 4176729
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵
حجت‌الاسلام فرهنگی:

شیوه تدریس قرآن در مدارس باید متحول شود

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه تدریس قرآن در مدارس باید متحول شود، گفت: استفاده از معلمان قرآن متخصص که به عربی تدریس کنند نه فارسی در آموزش و پرورش مورد غفلت واقع شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه اساس هر جامعه‌ای از خانواده شکل می‌گیرد، گفت:‌ برای قوام یک جامعه یا فرهنگ نیاز به توجه به خانواده به خصوص نسل آینده داریم.

وی با یادآوری اینکه نهادهای مختلفی در کشورمان متولی امر تربیت نسل آینده هستند، آموزش و پرورش را اصلی‌‌ترین نهاد در این رابطه دانست و افزود: آموزش و پرورش هر کشوری نقطه ثقل آن جامعه است چرا که می‌تواند آینده یک جامعه را به وسیله آموزش‌ها و تربیت‌هایی که برای نسل آینده انجام می‌دهد، رقم بزند.

فرهنگی اظهار کرد: در جامعه اسلامی ما برای قوام ارزش‌های اسلامی و انقلابی نیاز به تربیت نیروهای انقلابی و متدین داریم لذا در این راستا باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشیم که در آموزش‌های خود به این موارد توجه ویژه داشته باشد.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه قرآن کریم منشور اصلی انقلاب اسلامی است لذا برای قوام آن هم باید نسبت به ترویج آموزه‌های این کتاب آسمانی توجه ویژه داشته باشیم، افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توجه بیشتری نسبت به ترویج فعالیت‌های قرآنی به خصوص در میان نسل آینده شده است.

وی اظهار کرد:‌ در سال‌های ابتدایی انقلاب به خصوص دهه 60 و 70 شاهد اوج رونق فعالیت‌های قرآنی به خصوص در میان دانش‌آموزان و جوانان بودیم اما هرچه زمان گذشت، با تغییر ذائقه‌ها و سلایق، این رونق کم فروغ شد به طوری که امروز بسیاری از جلسات هفتگی قرآن اساتید و پیشکسوتان رو به تعطیلی رفته‌اند.

فرهنگی مدرسه را خانه اول دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود:‌ مسلماً برای ایجاد یک فرهنگ باید کار خود را از مدارس آغاز کنیم لذا اگر بخواهیم نسل قرآنی و مأنوس به آموزه‌های قرآن تربیت کنیم، باید به مدارس توجه کنیم اما آن چیزی که امروز در مبحث تدریس قرآن در مدارس مشاهده می‌کنیم،‌ آن چیزی نیست که بتواند ما را به هدف خود برساند.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه تدریس قرآن در مدارس باید متحول شود، گفت: استفاده از معلمان قرآنی متخصص که قرآن را به عربی تدریس کنند نه فارسی، یک مسئله بسیار مهم است که در آموزش و پرورش مورد غفلت واقع شده است. دانش‌آموزان ما برای آشنایی و انس بیشتر با قرآن نیاز به معلم متخصص و دلسوز دارند نه معلمی که تخصصش رشته‌های دیگری است و به دلیل نبود معلم بخشی از ساعت تدریسش را به تدریس قرآن اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه افزود: معلمان قرآن در آموزش و پرورش هم نباید تنها به حضور در دارالقرآن‌ها اکتفا کنند بلکه باید شور بیشتری برای حضور در خود مدارس که کانون اصلی تربیت آینده‌سازان این مملکت است،‌ داشته باشند.

فرهنگی تأکید کرد: تا زمانی که به مباحث تربیتی نسل آینده به خصوص انس آنان به آموزه‌های قرآنی که حقیقتاً انسان‌ساز هستند، توجه نداشته و از آن غفلت ورزیم، روز به روز هم شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتری در جامعه خواهیم شد چرا که وقتی نسل جدید با دنیای فضای مجازی و عجایبی که در آن وجود دارد، مواجه می‌شود، دچار بحران هویتی شده و نسبت به اعتقاداتی که در جامعه وجود دارد، متزلزل می‌شود.

انتهای پیام
captcha