اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه ایثار و شهادت ارزشمند است
کد خبر: 4174647
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه ایثار و شهادت ارزشمند است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان توجه جهاددانشگاهی به موضوع ایثار و شهادت را مهم دانست و گفت: این نهاد اقدامات مهمی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و بزرگداشت یاد شهدا و اجرای برنامه‌های فرهنگی در سالگرد شهید سلیمانی از سوی جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند است.

سرهنگ محمود مهدوی‌فرد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان امروز، ۱۹ مهرماه در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان به ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد پرداخت و با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از دهه هفتاد در کشور و از دهه هشتاد در کرمان کار خود را زیر مجموعه ستادکل نیروهای مسلح آغاز کرد، گفت: هدف این نهاد، گردآوری، ثبت، حفظ و نشر آثار مربوط به دوران دفاع مقدس است.

وی استفاده از زبان هنر در نشر ارزش‌های دفاع مقدس را تأثيرگذار خواند و با اشاره به ۱۰ معاونت زیر مجموع این نهاد، افزود: در بخش معاونت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، مجموعه حفظ آثار کرمان توفیقات خوبی به دست آورده و سال گذشته کرمان رتبه اول تولید کتاب کودک و نوجوان و رتبه چهارم کتاب ملی کشور را کسب کرد که نتیجه همکاری نویسندگان کرمان است.

سرهنگ مهدوی‌فرد با بیان اینکه سوژه‌یابی و ارزیابی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از طریق شورای نشر پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تولید کتاب‌های صوتی و ترجمه کتاب‌های منتشر شده به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی و... به‌صورت محدود آغاز شده تا در مجموعه‌های مختلف و برای زائران سردار سلیمانی ارائه شود. همچنین سه کتاب به‌صورت بین‌المللی ارائه شده است.

وی از برگزاری جشنواره «افتخار من» در راستای جمع‌آوری و حفظ خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس خبر داد و با بیان اینکه سال گذشته یکی از پیشکسوتان کرمان رتبه اول را به دست آورد، افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نوشتن کتاب‌هایی با رویکرد رمان در دستور کار است و تلاش داریم کتاب‌های دفاع مقدس در سبد مطالعاتی جوانان قرار بگیرد.

سرهنگ مهدوی‌فرد با اشاره به اقدامات بنیاد حفظ آثار در حوزه تولید فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس ادامه داد: در فضای مجازی نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است و سال گذشته در تولیدات فضای مجازی کشور رتبه اول را به دست آوردیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از جمع‌آوری، ثبت و ارزیابی اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس به صورت سراسری خبر داد و تصریح کرد: نرم افزار «سجا» در حال تکمیل شدن است که پس از تکمیل دسترسی عموم به اسناد فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش دو گروه روحانیون و بانوان در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده اما امروز کمتر به آنها پرداخته می‌شود، ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در حال فعالیت در این دو حوزه است. در مجموع استان کرمان ۴۷ شهید بانو دوران دفاع مقدس، ترور و تشییع شهید سلیمانی را داریم که خاطرات و اطلاعات آنها جمع‌آوری و کتاب نقش زنان در حوزه دفاع مقدس با نام «مثل سمیه» چاپ شده است.

سرهنگ مهدوی‌فرد با بیان اینکه در حوزه شهدای گمنام نیز تولیت با بنیاد حفظ آثار است، افزود: تاکنون بیش از ۱۸۰ درخواست برای تدفین شهدای گمنام در نقاط مختلف استان ارائه شده که ۱۲ نقطه تأیید شده و در ایام فاطمیه امسال مراسم تدفین انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در پایان توجه جهاددانشگاهی به موضوع ایثار و شهادت را مهم دانست و گفت: مجموعه فاخر جهاددانشگاهی اقدامات مهمی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و با این اقدامات به‌زودی شاهد رشد چشمگیر استان خواهیم بود. در حوزه فرهنگی نیز بزرگداشت یاد شهدا و انتشار و توزیع کتاب و اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراسم سالگرد شهید سلیمانی از سوی جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha